تئاتر غیر جدی وجود ندارد/ ایرانیزه کردن «دوازده ماه سال» در قالب هدیه اسرارآمیز! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۲
میثم یوسفی در گفتگو با صبا:

تئاتر غیر جدی وجود ندارد/ ایرانیزه کردن «دوازده ماه سال» در قالب هدیه اسرارآمیز!

کارگردان نمایش «هدیه اسرار آمیز» با اشاره به اینکه خیلی از کارگردانان بزرگ، تئاتر خیابانی کار می کنند تاکید کرد آنچه که روی صحنه می رود باید فاکتورهای تثبیت شده در تئاتر را داشته باشد.
میثم یوسفیمیثم یوسفی کارگردان نمایش «هدیه اسرار آمیز» در گفتگو با صبا با اشاره به این که عقیده دارد وقتی نمایشی روی صحنه می رود باید آن قدر خوب باشد که بتواند دیده شود، گفت: به نظر من اگر هر نمایشی، فاکتورهای تئاتر را مورد دقت قرار دهد دیگر فرقی نمی کند تئاتر کودک باشد یا بزرگسال و یا اینکه در مهدکودک اجرا شود و یا در تالار وحدت.
وی افزود: همه ژانرها می توانند مهم و جریان ساز باشند چنان که خیلی از بزرگان تئاتر دنیا تا به امروز کارشان را در فضای میدانی و خیابانی اجرا کرده و می کنند. مهم این است که آن چه اجرا می شود معنای تئاتر را داشته باشد.
این کارگردان در مورد اظهار نظر بعضی از کارگردانان که گاهی از عبارت های تئاتر جدی و غیر جدی در صحبت های خود استفاده می کنند، عنوان کرد: همانطور که گفتم، از نظر من تئاتر کار کردن یک موضوع کاملاً جدی است؛ می خواهد کار عروسکی، کمدی یا تراژدی باشد اما دیدگاهی که گاهی اوقات بعضی دوستان دارند از برداشت اشتباه شان از تئاتر سرچشمه می گیرد.

 

یوسفی نمایش «هدیه اسرار آمیز» را اقتباسی از نمایشنامه «دوازده ماه سال » نوشته ساموئل مارشاک دانست و گفت: در متن اصلی، فضای داستان از فضای فرهنگی کشور ما دور است برای همین نویسنده ایرانی یعنی آتسا شاملو به جای شب کریسمس، شب یلدا و به جای ۱۲ ماه، ۴ ماه را با حال و هوای فرهنگ نمایش ایرانی در اقتباس استفاده کرده است. من هم با تصویرسازی و بهره گرفتن از شیوه های تلفیقی نمایش عروسکی نمایش را روی صحنه بردم.
به گفته وی، در نمایش استفاده زیادی از موسیقی های فولکلور ایرانی شده است تا کودکان بیشتر با این نوع موسیقی آشنا شوند.
وی ادامه داد: استقبال از این نمایش که در جشنواره بین المللی عروسکی هم در کارهای برگزیده قرار گرفته بود، باعث شده است که برای سومین دوره روی صحنه برود و امیدوارم آینده درخشانی در انتظارش باشد.
یوسفی در پایان ضمن تشکر از آتسا شاملو نویسنده و دیگر عوامل نمایش «هدیه اسرار آمیز»، برنامه آینده خود را اجرای نمایش در تماشاخانه سنگلج و شرکت در جشنواره آیینی سنتی عنوان کرد.
در خلاصه نمایش «هدیه اسرار آمیز» آمده است: شاهزاده در شب تولدش که مصادف با شب یلداست دستور می دهد که گلهای پامچال سر میز شامش بگذارند. جارچی ها در شهر جار می زنند که هرکس گل پامچال بیاورد،یک سبد طلا جایزه می گیرد.بهار به اجبار نامادری و خواهرش به جنگل فرستاده می شود و به او می گویند تا گل پامچال پیدا نکرده به خانه باز نگردد،اما الان فصل زمستان است و بهار در طوفان راهی جنگل می شود…
نمایش «هدیه اسرار آمیز» هر روز ساعت ۱۷ تا ۶ اردیبهشت در کانون پرورشی فکری واقع در پارک لاله روی صحنه می رود. عکس خبر از سارا ساسانی است.
«هدیه اسرارآمیز» صبح‌ها با هماهنگی قبلی ویژه مهدهای کودک و مدارس و بعدازظهرها ساعت ۱۷ برای عموم در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران اجرا می‌شود.
فواد وکیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است