امروز ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۱۲
مدیر گالری ساربان با صبا مطرح کرد:

اشرافیت سوخته در آثار نقاش ایتالیایی/ برنامه چند نمایشگاه جدید اعلام شد

سجاد باغبان مدیر گالری ساربان درباره نمایشگاه «هویت اشکال» و برنامه های سال جدید این گالری سخن گفت.

اشرافیت سوخته ایده آثار جوزپه باریلارو/ برنامه های گالری ساربان در سال جدید اعلام شدسجاد باغبان مدیر گالری ساربان در گفتگو با خبرنگار صبا درباره برپایی نمایشگاه جوزپه باریلارو نقاش ایتالیایی در این گالری گفت: حدود یک سال پیش باریلارو با ما ارتباط برقرار کرد و نمونه آثار خود را فرستاد که پس از بررسی آنها و گفتگو با ایوان بیسولی گردآورنده آثار و نویسنده بیانیه «هویت اشکال»، نمایشگاه نقاشی را با همین عنوان برپا کرده ایم.

مدیر گالری ساربان افزود: از دو ماه پیش باریلارو در تهران حضور دارد و تمام نقاشی های خود را در تهران زیر نظر بیسولی به تصویر کشیده و در این مدت با زروان روح بخشان گردآورنده گالری ساربان نیز در ارتباط بوده است.

باغبان در پاسخ به این پرسش که موضوع نمایشگاه چیست، مطرح کرد: بیشتر کارها نمایشگر فضای تالارهای تجملاتی و اشرافی است که اغلب سوخته و تخریب شده اند و زخم ها و لکه های تخریب را روی کار انعکاس داده شده است.

وی ادامه داد: باریلارو نقاشی را به سبک کلاسیک و باروکی روی بوم و بستر چوب می کشد سپس با سوزاندن، تراش ایجاد کردن و کشیدن تیغ بر آنها تخریب را نشان می دهد. جالب است که او چند مجسمه را هم به همین شیوه بعد از ساختن تخریب کرده است که به عنوان مکمل در «هویت اشکال» به نمایش گذاشته می شود.

باغبان در پایان درباره برنامه‌های سال جدید گالری ساربان خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی های انجام شده اما بدون زمانبندی قطعی، نمایشگاه نقاشی از آثار حبیب الله صادقی و ژیلا کامیاب و نمایشگاه مجسمه از حمیدرضا فتوحی و کوروش گلناری برگزار می شود. همچنین آثار هنرمندان ثابتِ گالری مانند رضا نصرتی و اوژن شیراوژن که در سال ۹۶ به نمایش درآمده بود امسال نیز در نمایشگاه حضور دارند.

ایوان بیسولی کیوریتور این نمایشگاه در بخشی از استیتمنت آن آورده‌است:
گاه پیش مى‌آید که اثر یک نقاش جوان، به واسطه تکنیک یا جزئیاتى خاص،
بیننده را به هنرمندى در گذشته ارجاع دهد. اما نقاشى‌هاى باریلارو فقط به
این نگاه خلاصه نمى‌شود. توانایى وى در به تصویر کشیدن سلسله عواطف، مخاطب
را به گستره پهناورى از جهان می‌کشاند. ویژگى بارز کار او در توانایى‌اش
براى بیان این عواطف نهفته است؛ شیوه‌اى که به عمیق‌ترین شکل، امکان نمایش
احساسات را به هنرمند مى‌دهد. در «هویت اشکال»، حاصل الهام نقاش جوان
ایتالیایى و مهارت او براى مواجه کردن ما با عمق اثرش به صورتى بداهه به هم
مى‌رسند. همچنین مى‌توان هماهنگی میان باریلارو با خصایص گوتیک آثار
نویسنده آلمانى، ارنست تئودور آمادئوس هافمن را به ویژه در مجموعه قطعات شبانه (١٨١۶-١٨١٧م) مشاهده کرد.

این نویسنده، نقاش و موسیقىدان آلمانى با رمان‌هاى پرباری که به واسطه
حزن و اندوهى عمیق به دل‌ها نفوذ مى‌کرد این توانایى را داشت که با کلام
خود انسان ذاتاً محدود و منزوى را به تصویر بکشد؛ مسائلى که این
دو-باریلارو و هافمن- مطرح مى‌کنند به سنتزى تمجیدآمیز از هویت روایى آن‌ها
بدل مى‌شود.

این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۲ اردیبهشت در گالری ساربان ادامه‌ دارد.
علاقمندان برای تماشای آثار می‌توانند همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه‌ها به گالری
ساربان به نشانی سهروردی شمالی، هویزه‌ی غربی، نبش یوسفی، پلاک ۱۳۰ مراجعه
کنند.

سپیده شریعت‌رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است