موسیقی سنتی رو به انقراض است/موسیقی علیه موسیقی | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۲
بیژن کامکار در نشست خبری جشنواره «دف نوای رحمت» مطرح کرد؛

موسیقی سنتی رو به انقراض است/موسیقی علیه موسیقی

بیژن کامکار نوازنده و دبیر افتخاری نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت، رواج موسیقی های مبتذل را باعث نابودی موسیقی سنتی ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی دف نوازی دف نوای رحمت، امروز چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه در سالن امیر حسین فردی، حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست که با حضور محمد زرویی نصرآباد مدیر عامل سپهر سوره هنر، بیژن کامکار نوازنده دف و دبیر افتخاری جشنواره، امین مرادی رییس حوزه هنری استان کردستان و محمدرضا زنگنه مجری کارشناس برگزار شد، به چگونگی اجرای این جشنواره پرداخته شد.

بیژن کامکار دبیر افتخاری نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت در این نشست درباره برگزاری این جشنواره گفت: من احساس می کنم موسیقی سنتی در حال حاضر رو به انقراض است و ما با بی کفایتی ها و بی حمایتی هایی که دیده ایم باز هم ایستاده ایم و کار می کنیم، ۱۵۰ شبکه ماهواره ای، رادیویی و تلویزیونی برضد ما کار کردند تا حضورمان را کمرنگ کنند اما ما ایستادگی کردیم.در حال حاضر با آمدن موبایل و تکنولوژی و… پشت ما خم شد به دلیل این که ارتباط ما با مردم از طریق سی دی (لوح فشرده) بود و حالا سی دی تولید نمی شود و ارتباط ما با مردم کم شده است. با آمدن موسیقی های مبتذل سلیقه مردم تغییر کرده و در واقع با خود موسیقی، موسیقی را نابود کرده اند.

وی افزود: افرادی با آوردن موسیقی مبتذل توانسته اند موسیقی فاخر، سنتی، مقامی و عرفانی را از بین ببرند و چنان سلیقه مردم را به آن سمت و سو کشانده اند که موسیقی سنتی کمرنگ شده است.  در واقع هدف ما از ایجاد این جشنواره ها  روشن نگه داشتن چراغ موسیقی است که در جای جای این مملکت مردم به صورت خود جوش این جشنواره ها را تدارک دیده اند و این موضوع باعث شد تا این نوع موسیقی زنده بماند و شور و شوق در بین جوانان علاقه مند به موسیقی اصیل و سنتی باقی بماند.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: به دلیل کسالت در سال گذشته نتوانستم دراین جشنواره به خوبی شرکت کنم اما امسال بسیار خوشحالم که در این جشنواره حضور دارم.این جشنواره ها خیلی تاثیرگذار هستند و شاید کمترین دلیل وجود این جشنواره ها این باشد که مشعل فروزان هنر روشن می ماند و من آرزو می کنم این حمایت ها بیشتر شود و امکانات بیشتر داشته باشیم تا این جشنواره بتواند جهانی شود. با این وجود من احساس می کنم که به آرزویم رسیده ام.

امین مرادی رییس حوزه هنری استان کردستان در این نشست ضمن تشکر از همسر بیژن کامکار که همه ساله در این جشنواره حضور دارد و همکاری می کند، گفت: صحبت کردن از دف درحضور بیژن کامکار که استاد بی بدلیل این هنر است کار سختی است اما می خواهم در حضور خبرنگاران از دف صحبت کنم. دف، سازی ضربی است که پیشینه عرفانی آمیخته با باورها، آیین ها و مناسک مذهبی در دل خود داشته و در طول تاریخ با حرکات فرهنگی همراه بوده است و در این مسیر توسط استادانی همچون بیژن کامکار از کنج خانقاه ها به متن جامعه راه پیدا کرده و حیات اجتماعی، فرهنگی و موسیقایی خود را در بطن جامعه جاری ساخته است.

مرادی افزود: دف در نیایش و مراسم و میلاد پیامبر و اهل بیت (ع) مورد استفاده قرار می گرفته است و در بین مردم کردستان از قداست و احترام خاصی برخوردار است تا جایی که وقتی دف پاره می شود اصطلاح شهید به کار می برند.

وی در ادامه تصریح کرد: در این جشنواره گروه‌های دف نواز ،شعار همدلی را بیان می کنند و همچنین فیلم «پرنده نادر»  که زندگی نامه استاد میرزا خلیفه میرزا آغه غوثی است، در این جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود:  بخش بین‌الملل به صورت غیر رقابتی و بر اساس میزان درخواست گروه‌های مختلف از کشورهای منطقه برگزار می‌شود. بخش سراسری شامل تک‌نوازی، گروه‌نوازی و مولودی‌خوانی است و برگزاری ورک‌شاپ‌ها و نشست‌های تخصصی در این دوره نیز پیش بینی شده است.

رییس حوزه هنری استان کردستان درباره برگزاری جشنواره توضیح داد: شعار این جشنواره «هنر، همگرایی و مهربانی» است و اهداف این جشنواره ترویج مضامین و مفاهیم رفیع انسانی و اسلام و کشف استعدادهای جوان است. در واقع رسالت حوزه هنری این است که استعدادها را کشف کند و پرورش دهد. ما در این جشنواره چند بخش سراسری و بین الملل را تعریف کرده و تلاش کرده ایم در راستای وحدت و همدلی بیشتر در کشور، مقابله با تهاجم فرهنگی و بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی و هنری،خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی و… حرکت کنیم.

مرادی یادآور شد: این جشنواره شامل گروه نوازی، تک نوازی و مولودی خوانی است که بخش گروه نوازی برای بانوان و آقایان تعریف شده است. ما در این جشنواره همنوازی هزار نفری را داشته ایم و قرار است امسال هم یک تجمع بزرگ دف نوازی را در سنندج در پارک استقلال داشته باشیم که روز سه شنبه گروه های دف نواز از سراسر ایران در سنندج اجرایی با عنوان «آوای دوست» خواهند داشت.

محمد زرویی نصرآباد مدیر عامل سپهر سوره هنر در این نشست بیان کرد: امسال سال خوبی از لحاظ مادی نبود و در این بین دولت هم اولین قدم در صرفه جویی را به حوزه هنر اختصاص داد و این اتفاق موجب نا امیدی اهالی فرهنگ شد. ولی ما تلاش می‌کنیم که محدودیت‌ها روی کارمان تأثیر منفی نداشته باشند.

وی درباره بخش تجلیل این جشنواره گفت: در بخش تجلیل که از سال‌های گذشته با تجلیل از استاد بیژن کامکار پایه‌گذاری شد، با تجلیل از استاد ارسلان کامکار، استاد صدیق تعریف و استاد حمیدرضا اردلان ادامه یافت و امسال هم تصمیم گرفتیم که از استاد محمدجلیل عندلیبی قدردانی کنیم که در این زمینه فیلم مستند هم تولید شده که در ایام جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

زرویی نصرآباد در پایان بیان کرد: تعداد متقاضیان در این جشنواره  به ۳۰ گروه رسیده است که این باعث خرسندی و رشد هنر دف نوازی است و امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که بتوانیم قالب بین‌المللی جشنواره را به صورت گسترده تر برگزار کنیم.

نهمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» ۲۲ تا ۲۴ مردادماه در سنندج برگزار خواهد شد.

ریحانه علی محمدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000