اکران آنلاین سودی برای کارگردان ندارد/ «شوخی کشنده» را عقب انداختم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۶
امید امین‌نگارشی در گفتگو با صبا:

اکران آنلاین سودی برای کارگردان ندارد/ «شوخی کشنده» را عقب انداختم

کارگردان فیلم سینمایی «تا ابد» از اکران آنلاین و پرده ای فیلم ها در این شرایط می گوید.

امید امین نگارشیامید امین‌نگارشی کارگردان فیلم سینمایی «تا ابد» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا از وضعیت اکران این فیلم روی پرده سینما و سپس اکران آنلاین فیلمش گفت: تنها حُسن اکران سینمایی این بود که فیلم روی پرده نمایش داده شد وگرنه اتفاق دیگری برای ما رخ نداد زیرا اکثر سینماها تعطیل بودند یا تعداد سانس کمی برای نمایش فیلم داشتند. در چنین شرایطی تنها دلخوشی ما این بود که فیلم روی پرده سینما رفته است.

وی افزود: به نظر من اگر فیلمی روی پرده سینما نرود، آن حال و هوایی که کارگردان و عوامل برای ساخت یک فیلم سینمایی در نظر گرفته‌اند، نمود پیدا نمی‌کند. وقتی فیلم را برای پرده بزرگ سینما فیلمبرداری می‌کنیم، آن‌جا خیلی خوب دیده می‌شود و روی موبایل یا تبلت این اتفاق نخواهد افتاد. فیلمی که برای سیستم‌هایی مثل موبایل و تبلت ساخته می‌شود از نظر فرمت فرق می‌کند و اگر قرار بود برای آن منظور فیلم بسازیم، از همان اول با همان فرمت و شرایط، آن را تولید می‌کردیم.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه فیلم «تا ابد» در اکران پرده هفت یا هشت هزار نفر تماشاچی داشت، توضیح داد: با توجه به اینکه فیلم‌های «تا ابد» و «قتل عمد» در زمینه اکران پرده‌ای پیشرو بودند، در شرایطی که هیچکس فیلم را اکران نمی‌کرد اما ما به قول تهیه‌کننده فیلم را فدا کردیم که سینما از رونق نیفتد. بعد از فیلم «تا ابد» و «قتل عمد» بود که بقیه فیلم‌ها هم تصمیم گرفتند اکران پرده‌ای داشته باشند. حقیقت این است فیلم‌هایی که اکران شده‌اند فیلم‌هایی که برای بیزینس و تجارت ساخته شده‌اند نیستند و آن دسته آثار هنوز در کمد باقی مانده‌اند و هیچ کارگردان و تهیه‌کننده‌ای جرات اکران آن در شرایط فعلی را ندارد.

امین نگارشی درباره اکران آنلاین فیلمش نیز عنوان کرد: فکر می‌کنم اکران آنلاین فقط چیزی است که به درد سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده می‌خورد که حداقل در این وضعیت اقتصادی به بخشی از پولشان برسند و سود خاصی برای کارگردان یا عوامل ندارد. همان بحث اقتصادی است که یک پولی را زود دریافت کنند و سرمایه‌شان نسوزد، به غیر از این هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد.

وی همچنین درباره موافق بودن یا نبودن خود با این شکل اکران تصریح کرد: موافق بودن یا نبودن من برای اکران آنلاین، خیلی تفاوت ایجاد نمی‌کند ولی فعلا مجبور هستیم و کار دیگری از دستمان برنمی‌آید.

امین‌نگارشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از فیلمنامه جدیدش که ساخت آن را به دلیل شرایط اقتصادی به تعویق انداخته است، اظهار کرد: یک پروانه ساخت برای فیلمنامه‌ای با نام «شوخی کشنده» در اسفندماه سال گذشته دریافت کردم، اما به دلیل شرایط موجود ترجیح می‌دهم در کمد بماند زیرا ساخت آن تاثیری ندارد.

این نویسنده در پایان از علت تصمیمش اینگونه گفت: من باید برای ساخت این فیلم کمِ کم ۲ یا سه میلیارد تومان هزینه کنم، اما با توجه به وضعیت سینمای ایران و بحث صدور پروانه نمایش باید یک سال یا بیشتر وقت خود را صرف این موضوع کنم، آخر سر هم معلوم نیست چه می‌شود، به همین دلیل ترجیح می‌دهم فیلمی نسازم. همه چیز برای ساخت مهیا است ولی تصمیم دارم ببینم شرایط به چه سمتی می‌رود.

موضوع فیلم «شوخی کشنده» کارآگاهی -پلیسی است که ماجرای آن در دهه ۳۰ در تهران قدیم اتفاق می‌افتد و ساختار آن خیلی به فیلم‌های کامیک‌بوک شبیه است، همچنین نگاهی به نمایشنامه «بازرس» نوشته اورزل شفلر دارد و براساس آن نوشته شده است. سه بازیگر مرد و یک نقش کوچک خانم بازیگران آن را شامل می‌شوند.

کارگردانی و نویسندگی این فیلم را امید امین‌نگارشی و تهیه‌کنندگی آن را حسین حبیبی خلیفه‌لو برعهده دارند.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است