تجلیل از هنرمندان در اختتامیه ۱۰۰ سال آموزش هنر در تبریز | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۲

تجلیل از هنرمندان در اختتامیه ۱۰۰ سال آموزش هنر در تبریز

مراسم اختتامیه 100 سال آموزش هنر در تبریز با تجلیل از هنرمندان و فارغ التحصیلان هنرستان های تبریز عصر سه شنبه 15 مردادماه در تبریز برگزار شد. در مراسم اختتامیه 100 سال آموزش هنر در تبریز، هنرمندان تبریزی از جمله کیومرث کیاست، یعقوب امدادیان، همایون سلیمی، یعقوب عمامه پیچ، محمد فاسونکی و ... تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم اختتامیه «۱۰۰ سال آموزش هنر در تبریز» با تجلیل از هنرمندان و فارغ التحصیلان هنرستان های هنرهای زیبا و موسیقی تبریز عصر سه شنبه ۱۵ مردادماه در تبریز برگزار شد.

در این مراسم، هنرمندانی از جمله کیومرث کیاست، یعقوب امدادیان، همایون سلیمی، یعقوب عمامه پیچ، محمد فاسونکی، اسفندیار قره باغی، نسرین چاپار، ابراهیم مقبلی، جواد نوبهار و … تجلیل شدند.

این مراسم با حضور هنرمندان، استاندار آذربایجان شرقی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مرتضی نیک نژاد، سرپرست دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت امورهنری برگزار شد.

همچنین در این مراسم کتاب «میراث میرک»، مروری بر یکصد سال آموزش هنر در تبریز که غلامرضا برادران تدوین کرده است، رونمایی شد.

علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری رودکی دراین مراسم گفت: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم داشت که برای قدردانی از هنرمندان و خدمتگزاران هنر و هنرستانها دراین مراسم حضور داشته باشد که به دلیل برنامه و جلسه ای ضروری نتوانست حضور داشته باشد. مایه خوشحالی است که هنرستان میرک، هنرستان اقبال و هنرستان کوثر و پویا سه هنرستان فعال از ۴۰ هنرستان کشور در تبریز است و امیدواریم که امکان و فرصت های مناسب توسعه کیفی هنرستان ها تداوم یابد و سازمان برنامه و بودجه استان نیز برای تجهیز و پویایی بیشتر هنرستان ها به عنوان مهمترین مراکز آموزش هنر حمایت کند.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی در این مراسم گفت: اگر بخواهیم به توسعه‌‌ای همه جانبه دست یابیم می‌بایست درصدد توسعه‌ دانش و فرهنگ و هنر خود برآییم. فرصت‌ها درگذرند و اگر امروز بتوانیم جوانان را در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی و هنری خوب پرورش دهیم، باز هم تبریز همچون گذشته خاستگاه مکتب‌های علمی و ادبی و هنری خواهد شد. خلاقیت و نوآوری در سایه‌ آموزش فرهنگ و هنر نضج می‌یابد و اگر امروز ما به تبریز به خاطر پیشنیه‌ غنی فرهنگی، علمی و هنری افتخار می‌کنیم به مدد حضور استادان و فرهیختگان بزرگی است که جریان آموزش را تدوام بخشیده‌اند.

محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز هدف از برگزاری آیین نکوداشت صد سالگی هنرستان میرک را بازتعریف آموزش هنر با تاکید بر پیشینه‌  درخشان آن در تبریز عنوان کرد و گفت: باید بررسی کنیم چه بستر و زمینه‌ای باعث رشد و تکوین شخصیت هنری بزرگانی چون کمال‌الدین بهزاد، میرمصور،‌میرعلی تبریزی و دهها هنرمند برجسته‌ دیگر شده است. باید بررسی کنیم که در شرایط فعلی چه راهکارهایی را پیش رو داشته باشیم تا بزرگانی از این دست تربیت شوند و برای تبریز مکتب‌سازی کنند و این اتفاق نمی‌افتد مگر در سایه‌ بازتعریفی از جریان هنر.

وی در پایان تاکید کرد: استادان و انسانهای بزرگ با نگاه به گذشته و امید به آینده شاگردان خود را پرورش می‌دادند و این امر می‌بایست تداوم یابد.

در ادامه این مراسم، هنرمندان به مناسبت یکصدمین سال آموزش هنر در هنرستان میرک تبریز درخت کاشتند.

محمد پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: در تبریز سه هنرستان هنرهای زیبا و موسیقی میرک، اقبال آذر و کوثر فعالیت دارند که در سال تحصیلی گذشته ۵۰۶ هنرجو در این هنرستان ها آموزش دیدند. در آموزش هنر هنرستان ها تاکید بر کیفیت آموزش است و همایش یکصدمین سال آموزش هنر در تبریز فرصتی برای بازاندیشی در آموزش هنر است.

یعقوب عمامه پیچ، هنرمند نقاش نیز در این مراسم گفت: ضرورت دارد که تاریخ تصویری و هنری هنرستان ها و آثار هنرمندان ثبت و نگهداری شود چون بخش مهمی از تاریخ هنر و آموزش هنر در هنرستان هاست و ضرورت دارد ثبت شود.

همچنین نمایشگاهی از آثار هنرمندان پیشکسوت و فارغ التحصیلان هنرستان به مناسبت یکصدمین سال آموزش هنر برگزار شده است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است