اکران فیلم‌های جشنواره کودک در سینما فرهنگ/ جشنواره مجوزش را از سازمان سینمایی می گیرد نه ساترا | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۲

اکران فیلم‌های جشنواره کودک در سینما فرهنگ/ جشنواره مجوزش را از سازمان سینمایی می گیرد نه ساترا

نشست خبری آنلاین دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست خبری علیرضا تابش دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح امروز ۲۲ مهرماه برگزار شد. این نشست که تحت شرایط ویژه کرونا به صورت آنلاین و از طریق صفحات رسمی جشنواره به نمایش در آمد از ساعت ۱۰:۴۸ صبح آغاز شد.

خبرنگاران در این نشست با ثبت نام قبلی فرصت طرح سوال به دست آورده‌اند. این جلسه، دومین تجربه سازمان سینمایی در برگزاری آنلاین نشست است که به دلیل شرایط شیوع بیماری اتفاق افتاده است.

در ابتدای این نشست محسن دلیلی مدیر روابط عمومی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان توضیحاتی را ارایه داد و سپس علیرضا تابش دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به بیان مطالبی پرداخت و درگذشت استاد اکبر عالمی را تسلیت گفت. وی همچنین به دیگر درگذشتگات عرصه هنر از جمله استادان شجریان، طیاب و … را تسلیت گفت.

وی با اشاره به اینکه اولین جشنواره سینمایی آنلاین همین رویداد است ابراز امیدواری کرد این رویداد زندگی کودکان را رنگی کند.

تابش همچنین گفت: برگزاری جشنواره در شرایط امسال تصمیم سختی بود که همکاران ما در دبیرخانه در بخش خصوصی و زیرساختی کشور و اصحاب رسانه دست به دست هم دادند تا برگزار شود.

دبیر جشنواره همچنین هیات‌داوران مسابقه سینمای ایران در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را اینگونه اعلام کرد: حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده، فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس، مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن، فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده، ابراهیم فروزش کارگردان، حمیدرضا مدقق منتقدومدرس سینما و پریوش نظریه بازیگر اعضای هیات‌داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره هستند.

به گفته وی، پابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه، آیدا پناهنده از ایران، ایرج طهماسب از ایران، پاول گومنیکووس از لتونی، الکساندرا پوشنووا از قزاقستان و بهنام بهزادی از ایران اعضای هیات‌داوران مسابقه سینمای بین‌الملل این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.

تابش همچنین اسامی فیلم‌های بلند سینمایی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران این دوره جشنواره را به شرح زیر اعلام کرد:

بخش مسابقه سینمای ایران

۱-آرزوی زیبا، کارگردان: علی قوی‌تن، تهیه‌کننده: علی قوی‌تن، بنیاد سینمایی فارابی

۲-بچه‌گرگ‌های دره سیب، کارگردان: فریدون نجفی، تهیه‌کننده: مجید برزگر

۳-بعد از اتفاق، کارگردان: پوریا حیدری اوره، تهیه‌کننده: شهاب حسینی

۴- جزیره فضایی (تورنادو۲)، کارگردان: سیدجواد هاشمی، تهیه‌کننده: سیدجواد هاشمی

۵- خورشید، کارگردان: مجید مجیدی، تهیه‌کننده: مجید مجیدی، امیر بنان

۶- سلفی با رستم، کارگردان: حسین قناعت، تهیه‌کننده: حسین قناعت

۷-لوپتو (پویانمایی)، کارگردان: عباس عسکری، تهیه‌کننده: محمدحسین صادقی

۸- مسیر معکوس، کارگردان: ابوالفضل جلیلی، تهیه‌کننده: ابوالفضل جلیلی، بنیاد سینمایی فارابی

۹-مهران، کارگردان: رقیه توکلی، تهیه‌کننده: محمد پیرهادی، بنیاد سینمایی فارابی

۱۰-نارگیل، کارگردان: سیدداود اطیابی، تهیه‌کننده: ابراهیم عامریان

۱۱-والدین امانتی، کارگردان: حسین قناعت، تهیه‌کننده: حسین قناعت

بخش فیلم‌های بلند داستانی

۱-بازیگوش‌ها، کارگردان: نادره ترکمانی، تهیه‌کننده: مهدی اکبری

۲- به یادم باش، کارگردان: مجتبی سعیدزاده، تهیه‌کننده: مجتبی سعیدزاده

۳- پیله و پروانه، کارگردان: محمد صالحی‌نژاد دهکی، تهیه‌کننده: محمد صالحی‌نژاد دهکی و مهدی اکبری

۴- حکم مادری، کارگردان: زنده‌یاد سیامک صرافت، تهیه‌کننده: ابراهیم امیرخانی

۵-خداحافظ سینما، کارگردان: یاسر احمدی، تهیه‌کننده: یاسر احمدی

۶- سلیم، کارگردان: وحید پاکزاد، تهیه‌کننده: سیدمحسن طباطبا‌یی‌پور

۷- شماره ۲۹، کارگردان: هادی رحیمی خواص، تهیه‌کننده: مریم خلیلی

۸- صفر در سفر (پویانمایی)، کارگردان: احمدرضا نصری، تهیه‌کننده: احمدرضا نصری، محصول مرکز آفرینش‌های هنری بسیج استان اصفهان

۹- گل مهربونی، کارگردان: داریوش احمدیان، تهیه‌کننده: مهدی کارآمد تبریزی و محمد نجفی‌زاده

۱۰- هدیه، کارگردان: مسعود فرخنده طینت‌فرد، مسعود فرخنده طینت‌فرد

اسامی فیلم‌های بلند سینمایی و پویانمایی راه‌یافته به بخش بین‌الملل این دوره جشنواره به شرح زیر اعلام شد:

فیلم‌های بلند پویانمایی بخش بین‌الملل:

۱- الابلابینگو (۲۰۲۰) از نروژ

۲- فریتزی (حکایتی انقلابی) (۲۰۲۰) از آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک، چک

۳- علی بابا و ۴۰ دزد (۲۰۲۰) از هندوستان

۴- لوپتو (۲۰۲۰) از ایران

فیلم‌های بلند سینمایی بخش بین‌الملل:

۱- آن سوی رودخانه (۲۰۲۰) از هندوستان

۲- نیمه دیگر (۲۰۱۹) ازسری‌لانکا

۳- دوران کودکی (۲۰۱۹) از روسیه

۴- ساحت زمینی ماه (۲۰۱۹) از روسیه

۵- جوانه زدن یک علف (۲۰۱۸) از قزاقستان

۶- جرقه‌های خوشبختی (۲۰۱۹) از هندوستان

۷- خورشید (۲۰۲۰) از ایران

۸- بچه‌ گرگ‌های دره سیب (۲۰۲۰) از ایران

در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران، حامد نیکومرام از سوره‌سینما درباره دستیابی جشنواره به ساختار ثابت و منسجم پرسید که دبیر جشنواره در پاسخ گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان نهادینه شده است و به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته که پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است.

او افزود: در سال‌های گذشته به دغدغه اصلی رسانه‌ها این بود که چرا برای اکران فیلم راه حل جدی وجود ندارد و ما تلاش کردیم و تمامی فیلم‌های جشنواره به جز یک فیلم در سال گذشته اکران شدند.

تابش همچنین در پاسخ به پرسش رضا استادی از سینمامثبت اظهار کرد: در گذشته این پرسش مطرح می‌شد که چرا سفارشی‌سازی در فیلم‌های کودکان و نوجوانان انجام می‌شود اما امسال می‌توانم بگویم که رشد فزاینده‌ای در تولیدات سینمایی داشته‌ایم و عمده این آثار را مشارکت بخش خصوصی ساخته شدند. دغدغه دیگری که وقتی که در این سال‌ها مطرح شده، این است که در سینمای کودک افت کمی و کیفی داشته‌ایم اما امسال از جوان‌ترهای سینما فیلم خواهیم دید. فیلم‌های خوبی که در سطح بین‌المللی مطرح شدند، در جشنواره به رقابت می‌پردازند و جوان‌ها در کنار پیشکسوتان در این دوره حضور دارند.

پاسخ بدون عدد درباره بودجه جشنواره

سمیرا قاسمی از خبرگزاری ایسنا اصفهان درباره بودجه جشنواره پرسید که دبیر جشنواره با اشاره به این واقعیت که هزینه‌های این جشنواره از تولید یک فیلم سینمایی به‌مراتب کمتر است، به تلاش برای کاهش هزینه‌ها علی‌رغم تورم موجود اشاره کرد و درباره پرداخت حق پخش به فیلم‌های آنلاین جشنواره صحبت کرد.

سینما فرهنگ خانه جشنواره شد

محمدصالح حجت‌الاسلامی از خبرگزاری موج درباره انتخاب خانه جشنواره و چگونگی برپایی فیزیکی جشنواره در شرایط کرونایی پرسید که تابش در پاسخ گفت: فیلم‌های ایرانی بلند بخش مسابقه به صورت محدود در سینما فرهنگ اکران می‌شود. ۱۱ فیلم سینمایی در ۶ روز با حضور صاحبان آثار و مخاطبانی که دعوت می‌شوند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و ضدعفونی محل پخش می‌شوند. ملاک انتخاب سینمافرهنگ این است که این مجموعه متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و مدیریت آن در این مقطع کرونایی برای ما راحت‌تر است.

تابش در ادامه به رشد آثار رسیده به جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال در همه بخش‌ها بالای ۲۰ درصد رشد داشتیم و در المپیاد هم با رشد ۴ برابری روبه‌رو شدیم.

داود جبلی از پایگاه خبری عصر تحلیل اصفهان درباره معیار انتخاب داوران کودک و نوجوان پرسید که دبیر جشنواره گفت: با توجه به برگزاری آنلاین جشنواره، امسال فرصت داوری فراگیرتر شده و کودکان ۵ تا ۱۵ ساله می‌توانند در این دوره برای داوری ثبت‌نام کنند، فیلم‌ها را تماشا کنند و در عین حال آثار را بدون محدودیت داوری کنند.

تابش در پاسخ به حمید غفاریان از سینماناب گفت: بنیاد سینمایی فارابی در کنار سایر نهادها مانند آموزش و پرورش و دیگر نهادها تلاش کرده که تسهیل گر باشد. قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی مدیر بخش سینمای کودک و نوجوان بنیاد است. ما فعالیت‌های این عرصه را رصد می‌کنیم و اگر فیلمسازان مشکلاتی داشته باشند، اگر نیاز به پیگیری‌های ما داشته باشد، به آنها کمک می‌کنیم.

بزرگداشت «ابراهیم فروزش» و «کامبوزیا پرتوی»

مدیر عامل فارابی همچنین در این نشست خبر داد: بزرگداشت «ابراهیم فروزش» و «کامبوزیا پرتوی» در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار و بسته مجموعه آثار این دو فیلمساز در جشنواره سی و سوم رونمایی خواهد شد.

مصطفی قاسمیان خبرنگار صبا پرسید آیا فیلم های جشنواره که قرار است به شکل آنلاین در پلتفرم نمایش داده شوند، توسط نهاد تنظیم‌گر پلتفرم های آنلاین نمایش دهنده (ساترا) بازبینی شده اند؟ اگر نهاد تنظیم‌گر قصد اعمال ممیزی داشته باشد، واکنش سازمان سینمایی چیست؟ علیرضا تابش در پاسخ بیان کرد: جشنواره‌ها در کشور تابع مقررات نمایش هستند و طبعا سامانه‌ها هم در همین راستا عمل می‌کنند. جشنواره‌های فیلم هم بر اساس مجوزهای سازمان سینمایی در کل کشور برگزار می شود و برنامه‌های جنبی جشنواره هم در تعامل سامانه‌ها و با رعایت مقررات حاکم بر آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: به هر حال این مساله چون سال اولش و کار جدیدی هست، من امیدوارم که الگویی بشود برای سایر جشنواره‌های مهمی سینمایی در کشور و همینطور رویدادهای هنری.

سمیرا افتخاری از هنرآنلاین در بخشی از این نشست مجازی، درباره زیرساخت‌های لازم برای برگزاری جشنواره به شکل آنلاین سوال کرد که دبیر جشنواره گفت: برای اولین بار، این جشنواره با همکاری پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا، هاشور و تیوا برگزار می‌شود. ما جلساتی با وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات داشته‌ایم و امیدواریم شرایط به بهترین شکل فراهم باشد و مخاطبان از طریق فضای آنلاین بتوانند جشنواره را دنبال کنند.

ولی منصوریان از خبرگزاری دفاع مقدس پرسید: با توجه به قرار گرفتن در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و سالگرد شهادت‌حاج‌قاسم‌ سلیمانی انتظار می‌رود که جشنواره با تولید اثر نگاهی ویژه‌ به این واقعه داشته باشد، چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ تابش درپاسخ اظهار داشت: پیوند جشنواره فیلم کودک با دفاع مقدس ریشه‌ دارد و جشنواره هر سال جایزه ویژه را به عنوان شهید بهنام محمدی به فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس اختصاص داده است. در مورد تولید فیلم در مورد شخصیت ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی جامعه هنری و سینمایی با بنیاد شهید قاسم سلیمانی همکاری و تعامل داشته باشند و تلاش شود تا با دغدغه، آثاری در خور شخصیت ایشان ساخته شود.

در ادامه این نشست تابش، کلودیا روئیز از آرژانتین، رضا صافی از ایران و وینود گاناترا از هند را به عنوان اعضای داوران سیفژ (سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان) در این دوره جشنواره اعلام کرد.

دبیر جشنواره سی‌وسوم در پاسخ به نرگس ذکایی از پانا اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های مجازی با حضور اساتید بین‌المللی از بخش‌های مهم جشنواره است که امسال استقبال خوبی از این کارگاه انجام گرفت. امسال ۴ پنل تولید مشترک به صورت آنلاین داریم که با حضور فعالان سینما از کشورهای ارمنستان، پاکستان، هند و صربستان، برگزار می‌شوند و امیدوارم جامعه دانشجویی و افراد علاقه‌مند در این بخش مشارکت داشته باشند.

تابش همچنین در پاسخ به حسام آبنوس از ایسکانیوز درباره بحث خانوادگی بودن سینمای کودک و راهکارهای جشنواره برای جذب خانواده‌ها، گفت: برنامه نهاد جشنواره این است که فضای سرگرم‌کننده‌تری برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها ایجاد شود. حسن جشنواره این است خانواده‌ها را در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشارکت می‌دهد. نقش خانواده‌ها در تربیت نگاه هنری فرزندان بسیار حائز اهمیت است. از خانواده‌ها خواهش می‌کنیم که مراقبت بیشتری از سلیقه و نگاه کودکان و نوجوانان داشته باشند.

رضا منتظری از سینماپرس پرسید: امروز همه از مرگ سینمای کودک و نوجوان حرف می‌زنند. لزوم برگزاری فیزیکی جشنواره کودک در شرایطی که اثرگذاری گذشته را ندارد چیست و چرا بودجه‌ها صرف تولید نمی‌شود؟ تابش در پاسخ گفت: تعداد آثار زیادی در حوزه کودک و نوجوان به جشنواره رسیده است. کسانی که آثار را ارسال کردند و مخاطبان، منتظر دیده شدن آثار هستند. جشنواره محل دیده شدن آثار است. بدیهی است که ما تلاش کنیم جشنواره در شرایطی که معلوم نیست کرونا چه زمانی به پایان برسد برگزار شود. احوالات و زیست مردم در همه موارد دچار تغییر شده است و جامعه هنری باید این تغییر را درک کند. ما نقایص و مشکلات احتمالی را می‌پذیریم چون شرایط کرونا پیش‌بینی‌ناپذیر است. من می‌توانم راجع به معادلات آن بحث و گفتگو کنم. بچه‌ها ۶ روز فرصت را دارند که با مراجعه به پلتفرم‌ها بخشی از نگرانی‌های خود را کنار بگذارند و فضای جدیدی را تجربه کنند. ما بزرگترها نمی‌توانیم حال و هوای کودکان را که نسل آشنا و فضای مجازی هستند درک کنیم. انتقاد منتقدین نسبت و تولیدات کودک قابل بحث است و امیدوارم جشنواره امسال پاسخی به نگرانی خانواده‌ها باشد و بچه‌ها در فضای آرام و در شادترین حال، تازه‌های سینمای ایران و جهان را ببینند و رای و نظر خود را به آثار بدهند.

تابش در پاسخ به پرسش جواد محرمی از روزنامه جوان که پرسید به عملکرد خود در جشنواره و سینمای کودک چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: ما به سهم خودمان تلاش کردیم که افکار و نظرات مختلفی را که در مورد سینما وجود دارد، بشنویم. امیدوارم تلاش‌های ما منتهی به تسهیل‌گری برای رونق فرهنگی و دیده شدن بیشتر آثار در فضای بین‌المللی شده باشد.

دبیر جشنواره در پاسخ به فاطمه کاویانی از تابناک اصفهان گفت: امسال در بخش بین‌الملل، مهمان نخواهیم داشت و ۱۴ داور بین‌المللی از کشورهای مختلف آثار را به صورت مجازی و با لینک اثر داوری خواهند کرد. پنل تولید مشترک را آنلاین برگزار می‌کنیم و در بخش رقابتی ۳۱ فیلم سومین جشنواره بین‌المللی از کشورهای مختلف در پلتفرم‌ها به‌نمایش درخواهد آمد.

او در پاسخ به تینا میرکریمی از رادیو ایران درباره خروجی المپیاد فیلمسازی نوجوانان در این سال‌ها با اشاره به حرکت نوینی که با المپیاد در این دوره آغاز شده و در آینده نتایج خود را بروز خواهد داد، گفت: چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان نشان می‌دهد بخشی از این نوجوانان که علاقه خود را جدی‌تر گرفته‌اند، جذب انجمن سینمای جوانان شده‌اند ضمن آن که ایده‌های برگزیده سال گذشته، مورد حمایت قرار گرفته‌اند و تبدیل به فیلم شده‌اند.

این نشست قرار بود به شکل آنلاین از تیوا پخش شود که قطع صدا و تصویر روی این پلتفرم پوشش نشست را با اختلال مواجه کرد.

در این نشست همچنین از پوسترهای رسمی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که توسط حمیدرضا بیدقی طراحی شده، رونمایی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است