نسخ خطی ۳ کتاب توسط کتابخانه ملی ایران خریداری شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۹

نسخ خطی ۳ کتاب توسط کتابخانه ملی ایران خریداری شد

نسخ خطی «شرح لمعه» در دو جلد، «الکفایه فی الفقه» و مثنوی مولانا متعلق به اواخر قرن 9 و اوایل قرن دهم قمری است که از سوی سازمان و کتابخانه ملی ایران خریداری شده و در گنجینه این سازمان نگهداری می‌شود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کمیته خرید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به تازگی نسخ خطی «شرح لمعه» در دو جلد، «الکفایه فی الفقه» و مثنوی مولانا را که متعلق به اواخر قرن ۹ قمری و اوایل قرن دهم است خریداری کرده است.

نسخه خطی «شرح لمعه» در دو جلد نوشته شده و توسط میرزا حسین نوری با خط نستعلیق خطاطی شده است. این نسخه خطی از جمله نسخ پر تعداد به حساب می‌آید.

همچنین نسخه خطی «الکفایه فی الفقه» از محقق سبزواری است که در تملک آقا شیخ احمد بهبهانی صاحب مرآت الاحوال بوده است. این اثر هم به تازگی خریداری شده و در مخازن کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.

نسخه خطی مثنوی مولانا نیز مربوط به اواخر قرن ۹ و اوایل قرن دهم قمری است که این نسخه خطی به عنوان نسخه آرایی و مینیاتور از نمونه‌های برتر مکتب هرات است.

سید منصور طباطبایی، مصحّح، کتاب شناس و فهرست نگار در تشریح ارزشمندی نسخ خطی خریداری شده، گفت: نسخ خطی که به تازگی از سوی این سازمان خریداری شده، از نفایس به حساب می‌آیند که هر کدام آن‌ها به مثابه یک موزه ارزشمند هستند. از مهمترین ویژگی‌های این نسخ علاوه بر قدمت می‌توان به خطاطی و نسخه‌آرایی آن‌ها اشاره کرد. نسخه خطی «شرح لمعه» نیز به دلیل خطاطی میرزا حسین نوری ارزشمند شناخته شده است.

این کتاب شناس و فهرست نگار افزود: نسخه خطی «الکفایه فی الفقه» از محقق سبزواری است که در تملک آقا شیخ احمد بهبهانی صاحب مرآت الاحوال بوده و به تازگی توسط کتابخانه ملی خریداری شده است.

طباطبایی در پایان بیان کرد: از این نسخه خطی نیز به تعداد قابل توجه‌ای وجود دارد ولی اهمیت نسخه خطی موجود در کتابخانه ملی به این دلیل است که اجازه پنج تن از ارکان فقه شیعه از جمله شیخ جعفر بن خضر مالکی معروف به کاشف‌الغطا، میرزا ابوالقاسم گیلانی معروف به میرزای قمی و صاحب قوانین، سیدعلی طباطبایی حائری مشهور به صاحب ریاض و سید محسن اعرجی معروف به محقق اعرجی در آغاز این کتاب وجود دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است