اهالی تئاتر بهترست شغل خود را عوض کنند/ کسی به فکر شما نیست!

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، با شیوع بیماری کرونا در ایران بسیاری از مشاغل و اصناف از جمله تئاتر برای چند ماه تعطیل شده و با آرام‌تر شدن فضا مجددا آغاز به کار کردند ولی با شروع موج سوم ویروس کرونا مجددا تعطیلی‌ها از دو هفته گذشته آغاز و تا هفته آینده ادامه دارد.

در چندین ماه تعطیلی سالن‌های تئاتر بسیاری از اهالی این عرصه از تاخیر در بازگشایی سالن‌ها و بیکاری خود گله‌ کرده و براین باور بودند که تماشاخانه‌ها با رعایت پروتکل‌ها، امن‌تر و بهداشتی‌تر از مکان‌های عمومی دیگر است که با این انتقادها سرانجام در اول تیرماه سینماها و تئاترها بازگشایی شدند، اما آنچه اتفاق افتاد برخلاف تفکر اهالی تئاتر و هنرمندان بود، چراکه مردم تمایلی به رفتن به تئاتر در این روزها نداشتند و این امر موجب شد تا هنرمندان نیز حاضر به عرضه اثرشان در شرایط بدون مخاطب نباشند.

در این میان اما دو مبحث مهم وجود دارد؛ اول اینکه هنر تئاتر تنها هنری است که به صورت مستقیم با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند و شیوه‌هایی چون اجرای آنلاین و یا فیلم-تئاتر در ایام قرنطینه استقبال چشم گیری نداشتند و این تجربه نشان داد تئاتر تنها بر صحنه معنا پیدا می کند و هیچ چیز دیگری جایگزین آن نخواهد بود.

این موضوع درحالیست که هنرمندان هنرهای دیگر از جمله سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی و… تا اندازه ای به طرق مختلف درحال فعالیت و کسب درآمد در عرصه خود هستند اما باتوجه بر شرایط موجود، تئاتر از این امکان برخوردار نیست.

نکته دوم اینکه فعالیت تعداد بسیاری از هنرمندان به صورت مداوم در این عرصه است که باتوجه به تعطیلی‌های پی در پی موجب آسیب بسیار به وضعیت معیشتی آن‌ها شده است.

بسیاری از نهادهای متولی تئاتر با وجود آگاهی به مشکلات پیش آمده، وعده‌های بسیاری مبنی بر حمایت از اهالی تئاتر دادند که بنابر گفتگوهای متفاوت خبرنگار خبرگزاری صبا با هنرمندان، تاکنون تنها بخشی از کمک مالی به تماشاخانه‌های خصوصی محقق شده است و اکثر هنرمندان در تهران و شهرستان ها دچار مشکلات جدی هستند.

سوال اینجاست که باتوجه به عبور پایتخت از شرایط فوق قرمز و تعطیلی دوباره تئاتر، آیا مسئولان حاکم بر این حوزه چاره‌ای برای هنرمندان این عرصه که در سال گذشته بالغ بر 100 اجرا در شبانه‌روز روی صحنه داشته‌‌اند، اندیشیده اند یا خیر؟ آیا وقتی در ارایه آمارهای خود در سال گذشته با افتخار از رقم بالای اجراها نام می بردند حالا با خودشان می گویند همان تعداد اجرا تعطیل شده و به دنبال آن تعداد زیادی از هنرمندان بیکار هستند؟

باتوجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد هنرمندان و اهالی تئاتر می‌بایست شغل دیگری را انتخاب کرده و تئاتر را به عنوان شغل دوم خود برگزینند، چراکه در شرایط فعلی به نظر می‌رسد شرایط تئاتر همینگونه باقی می ماند و کسی هم که به فکر معیشت هنرمندان این عرصه نیست!

صادق سیادت

انتهای پیام/