گالری‌ها اجازه فعالیت در فضای مسکونی را دارند/ کسب مجوز برای تغییرات داخلی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۰
سیدمجتبی موسوی در گفتگو با صبا:

گالری‌ها اجازه فعالیت در فضای مسکونی را دارند/ کسب مجوز برای تغییرات داخلی

گالری ها همچنان مجوز فعالیت در فضای مسکونی را دارند و تغییری در مصوبات شهری ایجاد نشده است.

سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا درباره مشکلاتی که برخی از گالری های تهران در زمینه فعالیت در فضای مسکونی با آن روبرو شده اند، بیان کرد: این موضوع به لحاظ سازمان، ارتباطی با سازمان زیباسازی شهر تهران ندارد و من با میل شخصی پیگیر رفع مشکلات گالری داران در این زمینه هستم و تا این لحظه به صورت موردی هر مسئله ای که گالری های تهران در این زمینه با آن روبرو شده اند، از طریق رایزنی و مذاکره با شهردار تهران، معاون معماری و شهرسازی، شهرداران مناطق و دیگر مسئولان برطرف شده است.

موسوی درباره تغییراتی که در مصوبه شهرداری تهران در زمینه اجازه داشتن گالری ها برای فعالیت در فضای مسکونی به وجود آمده است، توضیح داد: هیچ تغییری در مصوبه شهرداری تهران و شورای شهر تهران در زمینه اجازه داشتن گالری ها برای فعالیت در فضای مسکونی به وجود نیامده است و این مصوبه ها کماکان به قوت خود باقی است.

وی درباره مشکلاتی که برخی از گالری ها در سال های اخیر با آن روبرو شده اند و منجر به پلمپ موقت آن ها شده است، یادآور شد: بر اساس مصوبه و بخش نامه شهرداری و شورای شهر تهران، گالری ها و آتلیه های هنرمندان نقاش، عکاس، مجسمه ساز و … در زمره مشاغلی قرار دارند که در راستای حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری اجازه دارند در فضای مسکونی فعالیت داشته باشند اما نکته ای که درباره این گالری های فعال در فضای مسکونی وجود دارد این است که آنها برای ایجاد هر گونه تغییر و ساخت و ساز در زیربنای گالری و آتلیه خود نیاز به کسب مجوزهای لازم از شهرداری دارند تا مشمول رأی کمیسیون ماده صد نشوند.

این هنرمند تصریح کرد: بسیاری از گالری داران و هنرمندان در این زمینه بی اطلاع بوده اند و تصور می کرده اند چون اجازه فعالیت در فضای مسکونی خود را دارند، نیازی به کسب مجوز برای تغییرات داخل ساختمان ندارند و به همین دلیل این مشکلات برای تعدادی از گالری ها به وجود آمده است که البته تا امروز این مشکلات به صورت موردی به همت مسئولان مجموعه شهرداری تهران برطرف شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به این که این مسائل ممکن است برای گالری ها و آتلیه های دیگر هنرمندان نیز به وجود بیاید، قرار است بررسی کاملی انجام شود و پیش بینی های لازم به لحاظ قانونی و نیاز به اخذ مجوز از سوی گالری ها صورت بگیرد تا از بروز این مشکلات پیشگیری شود.

موسوی در پایان تصریح کرد: مصوبه شورای شهر در زمینه اجازه داشتن گالری ها برای فعالیت در فضای مسکونی همچنان برقرار است و هیچ تغییری در این مصوبه صورت نگرفته است اما لازم است بر اساس رای کمیسیون ماده صد اگر تصمیم دارند دخل و تصرف، تغییرات و ساخت و سازی در فضای داخلی گالری ها انجام دهند، برای کسب مجوز از شهرداری اقدام کنند تا مشمول  رای کمیسیون ماده صد نشوند.

به گزارش صبا، گالری «اثر» و «ماه مهر» در طول هفته گذشته با اخطار پلمپ روبرو شده اند که «ماه مهر» بلافاصله پلمپ شد و گالری «اثر» در این زمینه اخطار دریافت کرده است. گالری داران دلیل پلمپ شدن گالری خود را تغییر مصوبه شورای شهر و شهرداری در زمینه اجازه فعالیت در فضای مسکونی ذکر کرده اند.

انجمن تازه تاسیس نگارخانه داران به ریاست الهه جواهری با همکاری برخی اعضای شورای شهر تهران و پیگیری سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی وهنرهای شهری سازمان زیباسازی برای رفع این مشکلات تلاش می کنند.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است