پیام های تسلیت ادامه دارد/ از سالار عقیلی و پرستویی تا مسئولان | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۲
پیام‌هایی برای درگذشت استاد شجریان؛

پیام های تسلیت ادامه دارد/ از سالار عقیلی و پرستویی تا مسئولان

در پی فقدان استاد محمدرضا شجریان جمعی از مسئولان و هنرمندان پیام‌های تسلیتی منتشر کردند.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری پیام‌های تسلیتی را برای درگذشت استاد شجریان منتشر کردند.

سالار عقیلی در صفحه اینستاگرام خود ضمن عرض تسلیت نوشت: «رفتی و رفتن تو آتش نهاد بر دل/ مرغ سحر، بزرگ مرد آواز و موسیقی و فرهنگ ایران، یادت گرامی…»

علیرضا افتخاری نیز در حساب کاربری خود نوشت: «دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد»

احسان علیخانی مجری برنامه «عصر جدید» نیز درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت و نوشت: «انسان در فکر کردن و اندیشیدن ساخته می‌شود و صدای ماندگار ایران مسافر شد، صدا و یادش جاودانه خواهد بود.»

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی فقدان استاد آواز ایران محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

متن سید مجتبی حسینی به این شرح است: «هوالجمیل. زُهره سازی خوش نمی سازد مگر عودش بسوخت. می موید به تلخی و به زاری می گرید هر که در آیینه ی آوازش از خویش رمیده و در عشق آرمیده باشد. خنیاگر وطن، تن به خاک وطن و جان به جان جهان سپرد. کیمیاگری که به گوهر هنر، شریک دردها و درودهای روزگار خویش بود و به اعجاز آواز، ناب ترینِ نیایش ها را سرود و بی نقاب ترینِ انسان ها را ستود. اگر چه بالای آن سرو به سعی مرگ خم آورده است اما به حُسن خداداد خویش و به مهر ماندگار مردم، آن جانِ جویا جاودانه است و به صاحبدلی، صدایش نوشداری آشفتگی ها و سرگشتگی ها باقی خواهد ماند.

استاد “محمدرضا شجریان” متولدِ مردم بود و بدرقه‌ی او نه به لحن و لهجه‌ی “بدرود” که به آوای “درود” خواهد بود اما مگر می توان به بوی بهار و عطر گل و غیبت یار به حسرت نگریست و نخواند که عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد.»

محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «درگذشت هنرمند محبوب و استاد بی‌بدیل آواز ایران را به ملت شریف و هنردوست کشورمان تسلیت عرض می‌کنم. استاد محمدرضا شجریان از جایگاهی رفیع در سپهر هنر ایران‌زمین برخوردار بود و درگذشت ایشان، ضایعه‌ای جانکاه و غیرقابل جبران است. خاطره جمعی ایرانیان، مشحون از لحظات فراموش‌نشدنی و گرانقدری است که با نغمه‌های دلنشین آن مرحوم رقم خورده است. یاد شجریان در قلب ایرانیان ماندنی است و نامش تا همیشه در تاریخ این سرزمین خواهد درخشید. از درگاه خداوند متعال برای ایشان آرزوی رحمت و غفران و برای خانواده گرامی‌شان، آرزوی صبر و تسلی خاطر می‌کنم.»

پرویز پرستویی نیز این چنین درگذشت خسرو آواز ایران را به سوگ نشست:«خسرو آواز ایران استاد شجریان عزیز شما فقط یک خواننده بزرگ نبودید. شما یک روشنفکر فرهیخته و یک انسان والا بودید. شما بزرگ و سرکرده موسیقی ایران زمین بودید. بنده کوچکترین، به خودم می‌بالم که بارها و بارها شما را از نزدیک زیارت کردم و از سخنان و پندهای شما آموختم. خوشحالم که در آخرین کنسرت‌تان افتخار حضور داشتم. در وصف شما می‌شود در طول تاریخصحبت کرد و صحبت خواهند کرد.»

علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و اعضای گروه تخصصی موسیقی این فرهنگستان در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان، پیام تسلیتی منتشر کردند.

متن پیام به این شرح است: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون. قلب تپنده  نغمه سرای بزرگ موسیقی ایرانی، استاد محمدرضا شجریان، از حرکت باز ایستاد. سخن از عاشقی چون او، حدیث نیم قرن فعالیت مستمر در گرامیداشت و برپاداشت نغمات برخاسته از تاریخ موسیقی، شعر و فرهنگ و ادب کهن سرزمین ایران است. مآثر به‌ یادگار مانده‌اش، در طیفی وسیع از قطعات ناب موسیقایی تا تربیت شاگردان بی‌شمار، بیانگر نقش یگانه او در بسط و توسیع نغمات و الحان موسیقی ایرانی است. اینک ناباورانه شاهدیم که استاد محمدرضا شجریان قالب خاکی به خاک سپرد اما باورمندیم عندلیبِ جان و روانش در کالبد سپهر بیکران موسیقی ایرانی همچنان زنده و نغمه‌پرداز است و تداوم اندیشه‌های هنری‌اش بر جریده جان رهروانش ثبت و حک گردیده است.»

همچنین کانون کارگردانان سینمای ایران نیز برای درگذشت استاد شجریان پیامی بدین شرح داد:«بانگ آواز قرن‌ها هنر و فرهنگ ایران‌زمین و صدای ماندگار مردم به آسمان پرکشید. پرواز بانگ ربنا را به مردم و آب و خاک این سرزمین تسلیت می‌گوییم.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است