فراخوان رویداد «در مقیاس قوس» منتشر شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۷

فراخوان رویداد «در مقیاس قوس» منتشر شد

فراخوان رویداد ملی هنرهای تجسمی «در مقیاس قوس» منتشر شد.

به گزارش صبا، فراخوان رویداد ملی هنرهای تجسمی «در مقیاس قوس» از سوی موزه هنرهای معاصر اصفهان منتشر شد.

فراخوان این رویداد بدین شرح آمده است:

«مقدمه:

در صور فلکی، قوس -ماه آذر- پایان دوران کشت و آغاز خشکسالی است، که نماد آن موجودی است با بالاتنه‌ انسان پایین‌تنه چهارپا که کمانی در دست دارد. این نماد از نشانه‌های باستانی است و ریشه آن به اساطیر سومری باز می‌گردد و به ایزد جنگ اشاره دارد. در اساطیر یونان این نماد را با نام سانتور (centaur) می‌شناسند.
در دوره حکومت دیلمیان-میانه (قرن چهارم هجری قمری) رکن‌الدوله دیلمی به وقت قرار گرفتن قمر در برج آذر، بارویی را با بیست و یک هزار گام گرد شهری کشید که این شهر اصفهان نامیده شد و از آن پس این نشان نمادی از زایش این شهر شد.

در طول تاریخ این نماد دچار تحولاتی شده است که هر یک از این تحولات فرمی نشان از تغییر دیدگاه‌ها درافق‌های تاریخی و معنایی آن عصر دارد.
در عصر صفوی بخش پایین‌تنه را به گربه‌سانی چون شیر و بالاتنه را در قالب جنگجویی صفوی به‌تصویر کشیده‌اند که دم در هیبت یک اژدها به سوی سر جنگجو حرکت کرده و از آن‌سو بالاتنه‌ی انسانی کمانی را به سمت دم اژدهاگون نشانه رفته است. در بخشی از تعابیر تاریخی، از این تصویر معانی چون مبارزه با خویش و پلیدی‌های درون و تعادلی میان خیر و شر در هستی یا مرگ و زندگی آورده شده است.

اهداف:
در جهان کنونی، شهرهایی با تاریخ کهن به واسطه نمادهای خود شناخته می‌شوند وجود یک نماد اسطوره‌ای-تاریخی در بستر شهر در درجه نخست می‌تواند موجب رشد و ارتقا فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شهر شود و در ادامه می‌توان از این امر برای جهانی سازی کمک گرفت. در جهان، فراهم کردن این بستر در وهله نخست به عهده مدیریت شهری است تا با راه‌اندازی و برگزاری برنامه‌های هدفمند فرهنگی و هنری از این نمادهای اسطوره‌ای-تاریخی برای رسیدن به این  اهداف استفاده کند.

در دوران معاصر خوانش‌هایی متفاوت از نمادها و اسطوره‌ها صورت گرفته که آن‌ها را در افق‌های معانی روزگارِ نو بازخوانی کرده‌ است. هدف این رویداد، شکل‌گیری روایات و خوانش‌هایی تازه در قالب رسانه‌هایی نو و عرصه محور در هنرهای معاصر است که قابلیت نمایش شهری را داشته باشند و بتوانند با تصویری که در ذهن شهروندان ایجاد می‌کنند، آن‌ها را نیز در این بازخوانی تازه از این نماد، همراه سازند.

سه رسانه مجسمه، ویدئوآرت و پوستر برای این رویداد در نظر گرفته شده که انتخاب آن‌ها با هدف سه نوع مواجهه با ایده و نماد قوس صورت گرفته است. در بخش مجسمه، بخش مهمی از  این مواجهه در ساحت فرم صورت می‌پذیرد. در ویدئوآرت، می‌تواند مواجهه‌ای مفهومی با لایه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر اصفهان باشد و در پوستر نیز می‌توانند مواجهه با هر دو ساحت (فرم یا ساحات مفهومی و معنایی) داشته باشد و نیز هر سه این رسانه‌ها قابلیت اجرا و نمایش در فضاهای عمومی شهری دارند.

دبیرخانه و داوران

بخش پوستر: هما دلورای، آریا کسایی، رسول کمالی

بخش مجسمه: مرتضی بصراوی، شایا شهرستانی، کامبیز صبری

بخش ویدئوآرت: مینو ایرانپور، ژینوس تقی زاده، حسین حسینی

دبیر اجرایی و کیوریتور: آرزو معتمدی

مشخصات آثار

آثار پوستر

در این بخش با توجه به طرح‌های ارسالی توسط شرکت‌کنندگان تعداد محدودی طرح انتخاب خواهد شد. آثار انتخابی برای نمایش در یکی از فضاهای عمومی شهر و از بین آن‌ها ۵ اثر منتخب توسط تیم داوری این بخش انتخاب و به صورت محیطی و در گذرگالری‌ها در شهر به نمایش در می‌آید.

آثار ارسالی باید برای این فراخوان طراحی شده باشند(اثر نباید تا پیش از این به نمایش درآمده باشد) و طراح اجازه ارسال آن برای فراخوان یا مسابقات دیگر را ندارد.

ابعاد آثار ارسالی ۱۰۰*۷۰ سانتی متر، مود رنگی CMYK، رزولوشن Dpi300 و با فرمت Pdf، Jpg باشد.

استفاده از تکنیک آزاد است و پوسترها می‌توانند به صورت افقی یا عمودی طراحی شوند.

آثار مجسمه

در این بخش ۵ طرح، برگزیده خواهد شد.

یک اثر برگزیده در سایز ۴ تا ۶ متر برای نصب در عرصه شهری و متناسب برای نصب در میدان یا پیاده راه

چهار اثر ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر جهت نصب در فضای داخلی مراکز عمومی شهری

شرکت‌کنندگان توجه داشته باشند این فراخوان برای معرفی این نماد برای شهر اصفهان است بنابراین خلاقیت و هوشمندی شما را در جهتی می‌طلبد که در عین حال که تصویر واقع گرایانه این نماد در طرح مجسمه حضور دارد به کمک تمامی عوامل ناب بصری که انتخاب می‌کنید مجسمه‌ای ارزشمند ارائه کنید.

در مرحله نخست شرکت کنندگان به اجرایی بودن مجسمه و تناسب ساخت آن با بودجه تخصیص یافته توجه کرده و یک پروپوزال خلاصه از نحوه ساخت، اجرا و نصب و به همراه فایل جانمایی با کیفیت ۳۰۰dpi ارائه کنید (حداکثر ده خط در قالب فایل word)، بعد از انتخاب طرح توسط هیات داوران از شرکت کنندگان درخواست خواهد شد ماکت طرح خود را در سایز مورد نظر هیات داوران به دبیرخانه رویداد ارسال کنند و در مرحله بعدی پنج طرح برگزیده –یک طرح برای اثر بزرگ و چهار طرح برای اثر کوچک- توسط داوران انتخاب نهایی خواهد شد.

متریال‌های کاربردی باید هماهنگ با فضاهای شهری و عرصه محور باشند.

شرکت کنندگان به همراه طرح‌های خود در قالب پروپزال خلاصه، یک شرح متنی شامل توضیح راجع به ایده اثر و برآورد هزینه‌های ساخت اثر و رزومه خود ارسال کنند.

آثار ویدئوآرت

در این بخش ۵ طرح، برگزیده خواهد شد.

شرکت کنندگان توجه داشته باشند که می‌توانند به صورت بینارشته‌ای، محیطی و مکان محور با این بخش برخورد کنند و از مواجهه‌های تماتیک و فرمی با ایده «نماد قوس» فاصله گرفته و در بستری مفهومی طرح خود را ارائه دهند و تنها لازم است ارائه اثر در قالب ویدئوآرت باشد.

شرکت کنندگان یک پروپوزال متنی خلاصه برای شرح طرح خود ارسال کرده و در آن راجع به ایده، نحوه اجرایی طرح و ساخت  و چنانچه فضای خاصی را برای اجرای اثر خود مد نظر دارند اعلام کنند، بعد از بررسی توسط تیم داوری پنج اثر برگزیده انتخاب و امکان‌پذیر بودن اجرا در فضای مورد نظر اعلام خواهد شد.

کیفیت اثر نهایی برای نمایش FullHD و با فرمت H264، زمان ویدئوآرت ۵ تا ۷ دقیقه و یک نسخه کم حجم برای بازبینی و فضای مجازی به دبیرخانه رویداد ارسال شود.

به همراه طرح ارسالی به صورت شرح متنی، رزومه نیز ارسال شود.

چگونگی شرکت در این رویداد:

برای اطلاع بیشتر از شرایط شرکت در این رویداد به صفحه اینستاگرام isfsymbol.event و سایت isfahanfarhang.ir مراجعه و طرح اولیه، شرح متنی طرح و رزومه شرکت کننده به ایمیل isfsymbol.event@gmail.com ارسال شود.

هر شرکت کننده می‌تواند با ۳ طرح -که تا به حال اجرا نشده باشد- در این رویداد شرکت کند.

جوایز و هزینه های ساخت آثار  رویداد

بخش پوستر:

جایزه پنج اثر برگزیده هرکدام۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

بخش مجسمه:

یک اثر برگزیده در سایز شهری -۴ تا ۶ متر- جایزه ۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

هزینه‌های ساخت شامل متریال مطابق با عرصه شهری، ساخت ماکت و دیگر هزینه‌های جانبی ساخت حداکثر تا مبلغ  ۴۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

چهار اثر در سایز کوچک -۵۰ تا ۷۰ سانتی متر- جایزه هر کدام۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

هزینه‌های ساخت شامل متریال مطابق با عرصه شهری، ساخت ماکت و دیگر هزینه‌های جانبی ساخت حداکثر تا مبلغ  ۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

تایید برآورد هزینه‌های ساخت و متریال طرح‌های برگزیده بنا به تشخیص و با ارزیابی هیات داوران صورت می‌گیرد.

بخش ویدئوآرت:

جایزه پنج اثر برگزیده هرکدام ۸٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان

تاریخ رویداد

تاریخ انتشار فراخوان: ۱۵/۷/۱۳۹۹
مهلت ارائه طرح اولیه: ۱۵/۸/۱۳۹۹
تاریخ اعلام داوری: ۱۰/۹/۱۳۹۹
تاریخ تحویل اثر نهایی: ۱۰/۱۰/۱۳۹۹

چگونگی برگزاری رویداد
:

در صورت وخیم‌تر شدن شیوع بیماری کرونا و تعطیلی برنامه‌های فرهنگی، این رویداد به صورت مجازی و در قالب انتشار کتاب برگزار خواهد شد.

تصمیم‌گیری برای چگونگی اجرا این رویداد نیز با توجه به شرایط منوط به تصمیم گیری برگزارکننده بوده و در زمان‌های مقرر اعلام خواهد شد.

شرکت کنندگان توجه داشته باشند کسورات قانونی متعلق به هر اثر در این رویداد از مبالغ مذکور کسر خواهد شد.

تمامی آثار در این رویداد متعلق به شهرداری اصفهان خواهد بود و حق استفاده از این آثار و تصاویر در کاتالوگ و شبکه‌های اجتماعی برای دبیرخانه رویداد محفوظ است.

آدرس دبیرخانه رویداد: اصفهان، موزه هنرهای معاصر اصفهان.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است