خیز ۴ فیلم برای نمایندگی ایران در اسکار/ قرعه به‌نام چه کسی می‌افتد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۵
صبا بررسی کرد؛

خیز ۴ فیلم برای نمایندگی ایران در اسکار/ قرعه به‌نام چه کسی می‌افتد؟

«درخت گردو» به جمع «خورشید»، «جنایت بی‌دقت» و «دشت خاموش» به عنوان شانس های معرفی برای اسکار پیوست.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، آن‌طور که از بازتاب‌های رسانه‌ای برمی‌آید «خورشید» بخت نخست معرفی از سوی ایران به اسکار است با این حال فیلم تازه مجید مجیدی رقبایی دارد که اگرچه در هفته‌های اخیر سروصدایی کمتر از این فیلم داشته‌اند، اما به روشنی مشخص نیست شانس آن‌ها از این فیلم کمتر باشد!

هرکدام از این فیلم ها دلایلی برای موفقیت و شکست احتمالی دارند. گزارش پیش رو نگاهی دارد به ۴ فیلمی که برای معرفی به اسکار از سوی ایران خیز برداشته‌اند.

بازگشت مجیدی با «خورشید»

«خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی تاکنون پرسروصداترین فیلم این فهرست است. این فیلم تنها نماینده ایران در بخش اصلی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز بوده و روح‌الله زمانی بازیگر آن، جایزه مارچلو ماسترویانی را به عنوان بهترین بازیگر نوظهور این جشنواره دریافت کرده است. «خورشید» پس از ۵ سال غیبت، سینمای ایران را دارای یک نماینده در بخش اصلی جشنواره ونیز کرده است. این فیلم که برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره سی‌وهشتم ملی فجر هم بود، پس از ونیز، تاکنون در رویداد شاخص دیگری حضور نداشته است.

تازه‌ترین فیلم مجید مجیدی فیلمساز نامزد اسکار، داستان کودکی است که به دنبال یک زیرخاکی می‌گردد. روح‌الله زمانی و شمیلا شیرزاد، همراه با علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی بازیگران این فیلم هستند.

سلولویید دریمز با مدیریت هنگامه پناهی پخش کننده بین‌المللی این فیلم است. این پخش کننده به دلیل پخش فیلم هایی که رویکرد ضد جمهوری اسلامی دارند، شناخته می شود.

«جنایت بی‌دقت» فیلمساز جشنواره‌باز

«جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری و تهیه کنندگی نگار اسکندرفر نیز این شانس را دارد تا به عنوان نماینده ایران در جوایز آکادمی اسکار ۲۰۲۱ انتخاب شود. این فیلم در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ حضور داشته و جایزه بیساتو را از هیات داورانی خارج از جشنواره دریافت کرده است.این فیلم راهی جشنواره های معتبر جهانی دیگری نیز خواهد بود.

در خلاصه داستان تازه‌ترین فیلم شهرام مکری آمده است: این فیلم مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی درباره ان حرف می‌زنند و با شروع ماجراها بر پرده سینما، داستان‌ آن‌ها و قصه فیلم با هم یکی می‌شود.

بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی شماری از بازیگران «جنایت بی‌دقت» هستند.

این فیلم زمان حضور در ونیز نقدهای خوبی دریافت کرد.

رقیب کم‌سروصدا ولی قدرتمند

«دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، دیگر فیلمی است که شانس انتخاب به عنوان نماینده ایران در اسکار را دارد. این فیلم که از ورود به جشنواره ملی فیلم فجر ۱۳۹۸ بازماند، در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد و در حالی که در موج خبری «خورشید» و «جنایت بی‌دقت»، چندان سروصدایی به پا نکرده بود، دو جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را در بخش افق‌های این جشنواره دریافت کرد. «دشت خاموش» حضور در یک جشنواره رده الف رقابتی دیگر را نیز در کارنامه دارد. این فیلم به تازگی در یکی از بخش‌های جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو به نمایش درآمد.

«دشت خاموش» داستان لطف‌الله مردی تنهاست که به عنوان پیشکار در یک کوره آجرپزی کار می‌کند و رابط میان صاحب کوره و کارگران است. صاحب کوره روزی همه کارگران را جمع کرده و خبری را به آن‌ها می‌دهد که زندگی همه کارگران را دچار دگرگونی می‌کند.

علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، مجید فرهنگ و تورج الوند بازیگران اصلی دومین فیلم احمد بهرامی هستند.

شانس مهدویان برای معرفی به اسکار

«درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان تازه‌ترین فیلمی است که بخت خود را برای معرفی به اسکار می‌آزماید. این فیلم که در جشنواره ملی فیلم فجر ۹۸ مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و جایزه بهترین کارگردانی را برای مهدویان به ارمغان آورد، تاکنون حضور جشنواره‌ای بین‌المللی نداشته، اما با برنامه اکران یک هفته‌ای محدود آنهم در کردستان، به شکل واضحی برای اسکار خیز برداشته است.

در خلاصه داستان رسمی «درخت گردو» آمده است: «سردشت بمباران شیمیایی شده، شهر گرفتار فاجعه شده، قادر باید خانواده‌اش را نجات دهد.»

پیمان معادی، مهران مدیری، مینا ساداتی، مینو شریفی و… در ساخته محمدحسین مهدویان نقش‌آفرینی کرده‌اند.

درحالی این رقابت شکل گرفته که هنوز خبری از تشکیل کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار نیست و همچنین دو فیلم «دشت خاموش» و «جنایت بی دقت» هنوز پروانه نمایش ندارند و شاید برای اکران در کشور با مسایلی هم رو به رو بشوند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است