شبکه های ماهواره ای آسیب جدی به ما وارد می کنند/ نگارش فصل دوم «ریکاوری» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۴
جمال گلی در گفتگو با صبا:

شبکه های ماهواره ای آسیب جدی به ما وارد می کنند/ نگارش فصل دوم «ریکاوری»

تهیه کننده سریال «ریکاوری»، پخش سریال های شبکه نمایش خانگی را در شبکه های ماهواره ای، باعث ایجاد آسیب جدی به حوزه درآمدی سازندگان سریال ذکر کرد.

جمال گلی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره سریال شبکه نمایش خانگی «ریکاوری» توضیح داد: از اریبهشت ماه سال ۹۷ این سریا کلید زده شد و در روزهای پایانی تیرماه ۹۸ فیلمبرداری آن به پایان رسید. «ریکاوری» به کارگردانی بهادر اسدی و نویسندگی مهرداد نیکنام در مجموع هشت قسمت دارد که تا کنون سه قسمت از آن وارد شبکه نمایش خانگی شده و طبق برنامه ریزی های انجام شده پخش آن تا هفتم شهریور به پایان می رسد.

وی درباره ماهیت قصه این سریال بیان کرد: «ریکاوری» به طبقه و قشری از جامعه می پردازد که به لحاظ فرهنگی و مناسبات بین یکدیگر بسیار آسیب پذیر هستند و به نظرم رسید که این موضوع می تواند برای مردم جذاب باشد.

تهیه کننده سریال «ریکاوری» در پاسخ به این پرسش که چرا شبکه نمایش خانگی را برای تولید سریال خود انتخاب کرده است، بیان کرد: انتخاب شبکه نمایش خانگی برای تولید سریال به دلیل آن است که گستردگی سوژه های مختلف و مدیوم بازتری نسبت به تلویزیون دارد. جذاب و دلنشین است و می توان در این حوزه کار استاندارد و پر مخاطبی با محتوای جذاب که بتواند سلیقه مخاطبان و سازمان سینمایی را جلب کند، تولید کرد که البته ساخت سریال جذاب و پر مخاطب حتما لزومی به عبور از خطوط قرمز ندارد.

گلی معتقد است سریال سازی، جایی خوب، بد یا ضعیف بودن خود را نشان می دهد که مردم حاضر باشند بابت تماشای آن پول پرداخت کنند مانند سریال قهوه تلخ به کارگردانی مهران مدیری که بالاترین میزان فروش را داشته است.

تهیه کننده سریال «ریکاوری» با اشاره به اینکه بر سر راه پخش اتفاقاتی افتاد که  بخشی از قصه شد، ادامه داد: اگر مخاطبان متوجه تغییراتی در بعضی از قسمت های سریال بشوند به دلیل اصلاحاتی است که روی «ریکاوری» انجام گرفته است. دلخواه ما این بود که نسخه تولید شده به صورت تمام و کمال پخش شود اما بنا بر نظر شورا مجبور شدیم تغییراتی در قصه ایجاد و قسمت هایی از داستان را حذف کنیم تا بتوانیم پروانه نمایش دریافت کنیم.

گلی با بیان اینکه فصل دوم «ریکاوری» در زمستان امسال کلید می خورد، تصریح کرد: «ریکاوری» در حقیقت یک مجموعه ای است که هر فصل از آن به صورت مینی سریال با موضوعی متفاوت و بازیگران جدید تولید می شود و فصل های آن هیچ ارتباط محتوایی با یکدیگر ندارند. به عنوان مثال فصل اول آن کمدی اجتماعی اما فصل دوم آن کاملا کمدی است.

به گفته تهیه کننده «ریکاوری»، نویسنده این مجموعه در حال حاضر مشغول نگارش فصل دوم آن است.

وی درباره دلیل گرایش خود به تولید مینی سریال عنوان کرد: میزان انباشت سرمایه و سرمایه گذاری در تولید سریال های پر قسمت زیاد است و با توجه به این مساله که تهیه سرمایه در این روزها کمی سخت تر شده است، سعی کرده ایم مینی سریال های ۸ قسمتی تولید کرده و منتظر بمانیم تا سرمایه برگردد و سپس فصل جدید را بسازیم.

تهیه کننده سریال «ریکاوری» معتقد است جای مینی سریال در رسانه ها خالی است و تولید مینی سریال هایی با کیفیت خوب و هزینه منطقی می تواند اسباب سرگرمی مردم باشد و آنها می توانند با این شکل از سریال سازی در نمایش خانگی ارتباط برقرار کنند.

گلی در ادامه با اشاره به اینکه برای پخش غیرقانونی آثار در شبکه های ماهواره ای هیچ راهکار منطقی وجود ندارد، بیان کرد: متاسفانه ما ساعت ۸ صیح قسمت جدید سریال مان را پخش می کنیم و می بینیم ۱۲ ظهر شبکه ماهواره ای پخش می کند. در این دزدی فرهنگی آن قدر بی رحم هستند که بدون توجه به صاحب محتوا و سرمایه گذاری صورت گرفته روی آن، حتی جازه نمی دهند یک روز از پخش سریال بگذرد و مردم آن را در فروشگاه ها ببینند سپس از شبکه های ماهواره ای که ارزش یک لحظه نگاه کردند هم ندارند، نمایش دهند.

وی تاکید کرد: پخش هر برنامه از شبکه های ماهواره ای آسیب جدی به حوزه درآمدی صاحبان اثر وارد می کند.

تهیه کننده سریال «ریکاوری» ادامه داد: موضوع دانلود و پخش غیرقانونی در داخل کشور تحت کنترل و قانونمند تر است. با حمایت پلیس فتا و کارشناسانی که در کنار توزیع کنندگان سریال قرار گرفته اند در ابتدا با افرادی که به صورت غیرقانونی این کار را انجام می دهند، مذاکره ای صورت می گیرد اما اگر نتیجه ای نداشت پلیس فتا اقدامات لازم را انجام می دهد. هم چنین ابزاری برای تشویق آن ها در نظر گرفته شده که اگر لینک دانلود غیرقانونی نگذارند درصدی از درآمد به آن ها تعلق بگیرد.

گلی معتقد است اگر زیرساخت های لازم برای جلوگیری از دانلود و پخش غیرقانونی آثار فراهم  و ضابطه مند شود، در آینده نزدیک حوزه دانلود می تواند به حوزه ای درآمدزا برای محصولات فرهنگی تبدیل شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است