قصه‌هایی را روایت کنید که مخاطب‌شان جهان است/ چند توصیه برای تدوین فیلم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۸
آرمان فیاض عنوان کرد:

قصه‌هایی را روایت کنید که مخاطب‌شان جهان است/ چند توصیه برای تدوین فیلم

آرمان فیاض می‌گوید در هنگام انتخاب یا نگارش فیلمنامه به قصه‌ای بیاندیشید که مخاطبان گسترده بین المللی دارد.
به گزارش صبا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، کارگاه فیلمسازی «جهان خودت را بساز و برای آن چراغی بیافروز» با حضور آرمان فیاض کارگردان و فیلمبردار سینما روز گذشته یکشنبه ۱۳ مهر در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان برگزار شد.

آرمان فیاض در بخشی از این کارگاه که به مرحله تدوین و اهمیت آن در اثر نهایی خلق شده اختصاص داشت، خطاب به هنرجویان بیان کرد: وقتی به مرحله تدوین راش ها رسیدید و آن ها روی میز تدوین هستند، فیلم قرار است دوباره خلق شود. در این مرحله متریالی که در اختیار دارید، بازبینی می شود و دوباره سازی ها صورت می گیرد. به همین دلیل همیشه باید برای دوباره و چند باره مونتاژ کردن یک فیلم نیز آماده بود.

وی با اشاره به تجربه های خود در این زمینه توضیح داد: تقریبا در همه کارهایی که من فیلمبردار یا فیلمسازشان بوده ام، تدوین دوباره یا حتی چند باره انجام شده است. زیرا این فیلم ها در تدوین اول با مخاطبانی در میان گذاشته و نظرهایی را دریافت کرده اند و بعد از آن با اعمال بهترین ها دوباره تدوین شده اند. همچنین توصیه ام این است که اجازه دهید مدت زمانی هرچند کوتاه از فیلمبرداری بگذرد و بعد تدوین را آغاز کنید.

کارگردان «مانیکور» درباره مراحل فنی و پس تولید کار نیز گفت: تصحیح رنگ نیز مرحله مهمی است و از افراد متخصص باید کمک گرفت. صداگذاری نیز همینطور است. باید از مسئول این بخش نیز بخواهید که امور را برایتان توضیح بدهد و شما نیز خواسته هایتان از صدای اثر را با او در میان بگذارید. هرچه نظرهای متخصصان و عوامل در بخش های مختلف به کارگردان نزدیک تر شود، امر کارگردانی بهتر پیش رفته است.

فیاض درباره نسبت خوب یا بد بودن یک فیلم با جشنواره ها نیز عنوان کرد: فیلم خوب لزوما فیلمی نیست که در جشنواره ها دیده شود. روزی که «مانیکور» را به جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما فرستادم، این فیلم حتی در یک رشته نامزد جایزه ای نشد اما به این نتیجه رسیدم که باید این فیلم را به فستیوال های خارجی بفرستم و خوشبختانه «مانیکور» در پخش بین المللی موفق بود. به فستیوال های بسیاری رفت و جوایز متعددی گرفت.

وی افزود: فیلم‌تان را برای جهان بسازید نه صرفا برای اطرافیان خود. بنابراین در هنگام انتخاب یا نگارش فیلمنامه به قصه ای بیاندیشید که مخاطبان گسترده بین المللی دارد.

این سینماگر در پایان خطاب به هنرجویان در بخش دیگری عنوان کرد: بهترین ها را برای خودتان و فیلم تان باید بخواهید. برای رسیدن به این نقطه باید به چشم اندازهای دورتری فکر کرد. با بهترین ها نیز کار کنید و به این نیاندیشید که شاید فیلم اول تان است. متصور شوید که با همین قدرت و انرژی می توانید یک فیلم فوق العاده بسازید.

کارگاه های فیلمسازی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با مدیریت آموزشی سعید پوراسماعیلی و به همت انجمن سینمای جوانان ایران در شهر گرگان برگزار می شود.  

این رویداد به دبیری سعید نجاتی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا (ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است