از اتاق سیگار تا اتاق فرار/ ارتباط پایدار رسانه و مخاطب هیجان‌انگیز است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۶
سعید زارعی در گفتگو با صبا:

از اتاق سیگار تا اتاق فرار/ ارتباط پایدار رسانه و مخاطب هیجان‌انگیز است

نویسنده و کارگردان تئاتر درباره نمایش «اسموکینگ روم« و تاثیر متقابل رسانه و مخاطب بر یکدیگر سخن گفت.

سعید زارعی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا از اجرای نمایش «اسموکینگ روم» اینگونه گفت: در سفری که به استانبول در سال ۲۰۱۲ داشتم اتاق سیگار را که دیدم فضا برایم بسیار هیجان انگیز شد و یک غربتی برای من داشت که من را مصمم به کاری درباره این فضا کرد.

وی با اشاره به اینکه چندین نفر در یک اتاق کوچک که تنها وجه مشترک آن‌ها سیگار کشیدن است جمع می شوند و هرکس قصه خاص خودش را دارد، افزود: همین فضا، موضوع را برای من بسیار هیجان انگیز کرد. تمامی این افراد در عین حال که در یک جمع و اجتماعی کنار یکدیگر قرار دارند، با یکدیگر غریبه و بیگانه‌اند و تنها وجه اشتراک آن‌ها سیگار کشیدن است.

زارعی با اشاره به اینکه همین مشاهده باعث شکل گیری نمایش «اسموکینگ روم» شد، توضیح داد: نیمه دوم اجرا بدین شکل نبود و با شیوع بیماری کرونا به فراخور جهانی که پس از شیوع این بیماری شکل گرفت تغییر پیدا کرد و از نگاه من جهان جذاب تری روی صحنه رفت. ما هر روز با رسانه در ارتباط هستیم و خواسته یا نخواسته این ارتباط به صورت متقابل است.

کارگردان نمایش «شرقی غمگین» با اشاره به جذابیت‌های دنیای رسانه، افزود: بسیار درباره این موضوع فکر کردم که چگونه ممکن است قصه‌ای از یک اسموکینگ روم آغاز شده و در نهایت به یک اسکیپ روم و یا اتاق فرار تبدیل شود.

او با تاکید بر اینکه تغییر نیمه دوم اجرا را به هیچ عنوان آسیب نمی بیند، گفت: از ۲۵ مهر سال گذشته تمرین ها را آغاز و تا اسفندماه به صورت مداوم این تمرین ها ادامه داشت. پس از آن به دلیل شیوع بیماری کرونا این قسمت از نمایش تغییر پیدا کرد و پس از عید نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تمرین ها ادامه داشت.

زارعی درباره وجود نشانه‌های جامعه فعلی در نمایش «اسموکینگ روم» خاطرنشان کرد: از نگاه من آنچه در این اثر نمایش داده شده بیشتر از جامعه فعلی ما است چراکه رسانه تنها در کشور ما نبوده و در تمامی دنیا اخبار و اطلاعات را به گونه‌ای که تمایل دارند تعریف و تحریف می‌کنند.

او ادامه داد: بازیگران این نمایش جوانان مستعدی هستند که کم تجربه‌اند ولی در حوزه بازیگری دوره دیده‌اند که برخی از آن‌ها نیز از دوره‌های من آغاز به فعالیت کردند. استفاده از چندین زبان در طول نمایش از نگاه من کار را برای بازیگران سخت نکرده است چراکه بخشی از زمان بالای تمرین‌ها به این موضوع اختصاص داشت و بازیگران متن ترجمه شده را تمرین می‌کردند.

نویسنده نمایش «در نیومده» در پایان درباره وضعیت فعلی تئاتر در دوران کرونا بیان کرد: کرونا همانند سایر مشاغل تئاتر را نیز درگیر خود کرده و این یک امر بدیهی است، اما با تعطیل شدن تئاتر از روزهای اول مخالف بوده‌ام و براین باور بوده و هستم که باید اجراها دایر بماند. اگر ما تئاتر را به عنوان یک ضرورت در اجتماع می‌دانیم باید این حوزه نیز همانند دیگر مشاغل راه و نگاه جدید خود را پیدا کند.

نمایش «اسموکینگ روم» به نویسندگی مهدی زندیه و کارگردانی سعید زارعی پس از بازگشایی تئاترها در تهران اجرای خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر از سر می گیرد.

امیر امرایی‌نیا، محمدامین افشار، مریم بهمن‌پور، الهه پورسند، سویل جعفری، مهبد جهان‌نوش، فاطیما حسین‌زاده، فرناز حسینمردی، سعید زارعی، مرتضی سالاری، فاطمه صادقی، علیرضا صمدزاده، بیتا طالشی، آهو قلندر در این اثر هنری به ایفای نقش می‌پردازند.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000