سه جایزه برای مستند «باد» حمید جعفری از جشنواره «مذهب امروز» ایتالیا | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۷

سه جایزه برای مستند «باد» حمید جعفری از جشنواره «مذهب امروز» ایتالیا

فیلم مستند «باد» اثر حمید جعفری سه تقدیر ویژه از جشنواره «مذهب امروز» در ایتالیا به دست آورد. 
به گزارش خبرگزاری صبا، بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم مذهب امروز چهارشنبه  نهم مهرماه به کار خود پایان داد و تقدیر ویژه خود را در دو بخش اصلی بهترین مستند و جایزه بزرگ خود به نام روح ایمان و همچنین تقدیر ویژه انجمن جهانی کاتولیک برای ارتباطات (SIGINIS) را به فیلم مستند «باد» اهدا کرد.
هیات داوران دلیل این توجه به فیلم «باد» را همراه کردن تماشاگران در سفری مکاشفه گرانه در زمان و همچنین یادآوری هراس های ازلی بشر عنوان کرده است.
مراسم اختتامیه پیش از ظهر چهارشنبه به دلیل شرایط ویژه کوید ۱۹ در فضای باز و در دل طبیعت، با پس زمینه منظره کوه های شمال ایتالیا برگزار شد. این جشنواره از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ سپتامبر برابر با ۲ تا ۹ مهرماه در شهر «ترنتو» در شمال ایتالیا جریان داشت.
در وبسایت این جشنواره آمده است جشنواره جهانی مذهب امروز با هدف و منظور ترویج فرهنگ صلح و گفت‌وگوی میان ادیان و مذاهب گوناگون برگزار می شود.  این جشنواره سفری است در آداب و رسوم و باورهای دینی و سیری  در زبان و شیوه های‌ سینمایی است.
فیلم «باد» به مراسم زار در جنوب ایران در روستای بنذرک میناب به میانداری بابازار غلامشاه مارگیری می پردازد و توجه و تمرکز آن بر مقدمات، مؤخرات و پیرامون این آیین است. در توضیح خلاصه این فیلم آمده است «ارواح سوار بر باد از دریاها می گذرند، می آیند، داخل جسم انسان می شوند و او را بیمار می کنند. تنها راه درمان این بیماری برپایی آیین زار است. زار آیینی کهن و سنتی در جنوب ایران است که در آن با یاری موسیقی و آواز روح پلید را از جان بیمار دور می سازند. به کسی که این آیین را برگزار می کند بابا زار و یا ماما زار می گویند. بابا زار این فیلم غلامشاه مارگیری، از مهمترین بابا زارهای جنوب ایران است که خود را از نوادگان رستم، پهلوان اسطوره ای ایران می داند. در این فیلم او می کوشد تا با یاری گرفتن از ارواح جاودان خضر و الیاس و همیاری مامازار بیماری را درمان بخشد.»
برخی از عوامل مستند باد عبارتند از: پژوهش‌، تهیه و کار‌: حمید جعفری، فیلمبردار : ارسطو مداحی‌گیوی، تدوین‌گر: فرید دغاغله، صدابردار: علیرضا دریا‌دل، طراحی و ترکیب صدا: حسن شبانکاره، تریلر: همیلا مؤید، پوستر: شبنم دیباج.
انتهای پیام/

یک نظر