رسانه‌های برون مرزی می‌توانند مانع جنگ شوند/ در جنگِ روایت‌ها طرحی نو دراندازیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۶
مجری شبكه‌های برون مرزی با صبا مطرح کرد:

رسانه‌های برون مرزی می‌توانند مانع جنگ شوند/ در جنگِ روایت‌ها طرحی نو دراندازیم

علا رضایی سردبير و مجری شبكه‌های برون مرزی درباره جنگ روايت‌ها و تاثيری كه شبكه‌های برون مرزی ایران در صحنه تحولات منطقه ايفا می‌كنند توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، علا رضایی سردبیر و مجری شبکه‌های برون مرزی در سال ۱۳۷۸ به بخش سیاسی رادیو عربی صداوسیما برای همکاری دعوت و سال بعد در نقش مجری در شبکه سحر عربی ظاهر می‌شود.

دیری نمی‌گذرد که علا رضایی در اکثر برنامه‌های برون مرزی صدا وسیما به زبان عربی باعناوین کارشناس مجری، تهیه‌کننده، سردبیر یا نویسنده حضور می‌یابد و  مدتی نیز دبیر اتاق فکر الکوثر، سردبیر ارشد سپس مدیر نظارت  و ارزیابی العالم را هم تجربه می کند.

رضایی در برنامه‌های بسیاری از جمله لقاء الخاص، صباح الجدید، حرب السیطره، الکلمه، ایران الیوم و… فعالیت داشته است.

شروع فعالیت‌های رسانه‌ای اش اما به سال ۱۳۷۱ باز می‌گردد که در مجله التوحید سازمان تبلیغات اسلامی قلم می زد و سپس در بخش ارزیابی مطبوعات عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات فعالیت می‌کرد. وی مدتی نیز با نشریه البدیع همکاری داشت.

وی تاکنون صدها مقاله پژوهشی و ۲۵ کتاب را تالیف یا ترجمه کرده است.

سوابق کاری این کارشناس جهان عرب باعث شد که با او درباره جنگ روایت‌ها و تاثیری که شبکه‌های برون مرزی ایران در صحنه تحولات منطقه ایفا می‌کنند به گفتگو بنشینیم.

*نقش رسانه‌های برون مرزی را به صورت کلی چگونه می‌بینید؟

-پیام رسانه‌ای در عرصه بین الملل ادامه سیاست خارجی و بخشی از دیپلماسی است و اگر بخواهیم آن را تشبیه کنیم مانند نقش زبان برای کل بدن انسان است. از این رو خیل عظیمی از مواضع سیاسی یا فرهنگی از طریق رسانه‌های برون مرزی منتقل می‌شود و تاثیرگذاری آن به حدی است که می‌تواند عامل یا مانع یک جنگ شود یا دسیسه‌های بزرگ را به وسیله این ابزار فرهنگی خنثی کرد. علاوه براینکه ما به عنوان داعیه دار ارزش‌های انقلاب اسلامی معتقد به گفتگو، شناساندن و آشنا کردن مفاهیم اسلام برای زندگی بشر مانند احقاق حق، مبارزه با ظالم و پیشبرد صلح میان ملت ها هستیم از این رو شبکه‌های برون مرزی دارای جایگاهی مهم برای تحقق این اهداف هستند. به همین دلیل است که دشمنان ما تلاش می‌کنند تا ملت‌ها از دریافت پیام‌های تلویزیون‌های برون مرزی ما محروم شوند. برای نمونه پخش شبکه‌های مقاومت مانند المنار، الکوثر، المیادین،العالم و… را قطع کرده و همین روند را در شبکه‌های اجتماعی غربی هم می‌توان دید چرا که این تلویزیون ها اسلام معتدل و اصیل را معرفی می‌کنند. در مقابل شبکه‌هایی که با افراط گرایی مقابل جریان مقاومت هستند در همین بخش ها تقویت می‌شوند.

*دقیقا کدام رسانه‌ها در مقابل شبکه‌های برون مرزی ایران و مقاومت قرار دارند؟

-آن‌ها که  عامل تفرقه در جهان اسلام هستند. برای نمونه می‌توان به ۲۴ تلویزیون ماهواره‌ای که شیعه انگلیسی را تبلیغ می‌کنند و سعی آن‌ها ایجاد تنفر و درگیری با اهل سنت است، برشمرد که در مقابل هم انبوه شبکه‌های سعودی قرار دارند که با فتنه انگیزی در پی تفرقه در امت اسلامی هستند. فعالیت این شبکه‌ها نه تنها با مانعی مواجه نمی‌شود بلکه از نظر مالی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند. انگلیس و اسرائیل برای تفرقه میان امت اسلامی از شبکه‌های لندنی بسیار استفاده می‌کنند و از طریق آن‌ها شیعه را به صورت مشمئز کننده‌ای نشان می‌دهند که انسان از این مذهب متنفر شود. در شرایطی شبکه‌های دولتی ما از نظر منابع مالی در محدودیت قرار دارند این شبکه‌های لندنی به سهولت فعالیت می‌کنند. جالب است بدانید رزرو پخش برنامه تلویزیونی از ماهواره نایل ست یا هات بِرد برای شش ماه بیش از نیم میلیون دلار است حال تصور کنید چه بودجه بزرگی برای فعالیت شبکه‌های تفرقه انگیز در جهان هزینه می‌شود.

*درآمد یا منابع مالی شبکه‌های شیعه انگلیسی از کجا تامین می‌شوند؟

-تامین مالی هر یک از این ۲۴ شبکه به انبوهی از ثروت نیازمند است که در حد توان دولت‌هاست و قطعا عربستان و امارات سپس انگلیس و آمریکا منابع مالی در اختیار این شبکه‌ها قرار می‌دهند. در یک نمونه آمریکا ۲۰۰ میلیون دلار برای مقابله رسانه‌ای با ایران اختصاص داده که طبعا در چنین شبکه‌هایی هزینه می‌شود. واضح است که توهین به مقدسات دیگر مذاهب هرگز درآمدزا نیست اما زمینه را برای ویرانی کشورهای اسلامی فراهم می‌کند که آثار آن را می‌توانید در تحولات اخیر منطقه دید.

*در این شرایط چه می‌توان کرد؟

-راهکار مقابله با این هجوم شوم رسانه‌ای توجه به خط فکری رهبری است که هر گونه تفرقه میان مذاهب و توهین به مقدسات دیگران را به شدت محکوم می‌کنند و خواستار وحدت و همگرایی برای مقابله با مشکل‌های اساسی جهان اسلام است. بنابراین کافیست اندیشه خود را به شکل خوب و تاثیرگذاری بشناسانیم و برای این منظور باید العالم، الکوثر و حتی آی فیلم عربی را تقویت کنیم و این درحالیست که کمبود بودجه تنها یکی از مشکلات آن‌هاست. توجه به جایگاه نیروی انسانی کاربلد و خوش فکر باید برای شبکه‌های برون مرزی در اولویت قرار گیرد. بنابراین از طریق ارتقای سطح سردبیری، اجرا و تهیه‌کنندگی باید بر جذابیت برنامه‌ها افزود. به این صورت از تاثیرات بیرون از محیط فرهنگی کاست تا دسیسه های انگلیس و اسراییل ازمیان برود.

*از منظر رسانه‌ای چرا در ناآرامی‌های عراق عده‌ای علیه ایران فعالیت کردند در حالی که آمریکا آن کشور را اشغال نظامی کرده است؟

-عوامل مختلفی در آن ماجرا نقش دارند؛ فعالیت سفارت آمریکا در بغداد، بازمانده‌های حزب بعث، دلارهای دولت‌های سعودی و امارات بود اما از یک نکته نباید غافل شد و آن خوب عمل نکردن متحدان ایران در آن کشور است. می‌دانیم که اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق هوادار مقاومت ۳۰ شبکه در اختیار دارد مانند الغدیر، النجبا، التجاه، الراصد و … اما همه آن‌ها از چهار شبکه عراقی الحره، الدجله، البغدادیه و الشرقیه عقب ماندند. البته این‌ها غیر از رسانه‌های غربی و سعودی است که علیه ایران فعالیت می‌کنند.

*به نظر شما این چهار شبکه چه کردند؟

-سفارت آمریکا از مدت‌ها قبل اقدام به جذب جوانان و فعالیت و یارگیری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در عراق کرده بود. آن‌ها نیرو جذب کردند، ادمین پرورش دادند، عده ای از جوانان را به صورت رایگان به آمریکا و انگلیس اعزام کردند و برای ارتباط‌ها بودجه کافی هزینه کردند و توانستند فضای فکری جوانان عراقی را تسخیر کنند. بنابراین از اکتبر ۲۰۱۹ که اعتراض‌ها در عراق شروع شد، هم مطالبه گران مُحق و مظلوم و هم آشوبگران فرصت طلب وارد میدان شدند. نسل جوان امروز عراق نه تنها دوران تحریم آمریکایی، جنگ و سرکوب‌های وحشتناک قدیم را به یاد ندارد بلکه تلاش می کند از جذابیت‌های روز زندگی غربی عقب نماند. به بیان دیگر جوان عراقی نمی تواند شرایط سخت پدرانش در دوران صدام را حتی تصور کند چه آنکه تصویر درستی از دشمنی آمریکا در فکر خود داشته باشد پس گفتمان قدیم که به جنگ ایران وعراق مربوط بود دیگر کارایی ندارد. بنابراین لازم است گفتمان خود را تغییر دهیم تا بتوانیم جوانان عراقی را جذب کنیم.

*به تغییر گفتمان رسانه ای اشاره کردید؛ شبکه های برون مرزی چه رویکردی در این خصوص در پیش گیرند؟

-بهتر است در برنامه‌های خود بازنگری اساسی انجام دهیم مثلا الگوی زندگی و سازندگی را به الگوی مقاومت بیافزاییم. می‌دانیم که رهبران جریان‌های حاکم در عراق جامعه را رها کرده‌اند و به فکر حل مشکلات مردم نیستند در نتیجه ملت عراق هم علیه حاکمیت شوریده است و زمینه را برای غرب و عربستان فراهم کرده است. در این وضعیت مسئولیت شبکه‌های ایرانی سنگین‌تر می‌شود.

*چه آرزویی دارید که خواهان تحقق آن را در شبکه های برون مرزی کشورمان هستید؟

-برای پاسخ به نیازهای جوانان منطقه در جنگ روایت ها باید طرحی نو در اندازیم. نیازهای عرب زبانان بر حسب جغرافیایی که زندگی می‌کنند بسیار متفاوت است. مثلا عراق، جنوب خلیج فارس و شمال افریقا مسایل متفاوتی دارند. بنابراین شبکه‌های برون مرزی ما باید با برنامه ریزی حساب شده، نیازها را دسته بندی کرده و  اولویت‌ها را در دستور کار قرار بدهند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است