فراستی برای اشتباه خواندن شاهنامه عذرخواهی کرد/ به خودم نمره صفر می‌دهم

مسعود فراستیبه گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، به تازگی ویدیویی از اشتباه‌های پرتعداد مسعود فراستی منتقد سینما که به عنوان کارشناس ثابت هفتگی در برنامه «کتاب‌باز» حاضر می‌شود، در فضای مجازی منتشر شده است.

در این ویدیو فراستی در خوانش اشعاری از شاهنامه فردوسی، واژگانی چون «آویزِش» را به فتح ز تلفظ می‌کند، «نخجیر» را با سکون به پایان می‌برد، «بروپای» را «بر او پای» می‌خواند که در اغلب موارد، باعث تغییر در معانی واژگان و گاه ابیات می‌شود. همچنین چندین مورد از توضیحاتی که او درباره فرامتن شماری از ابیات می‌دهد، اشتباه است.

بسیاری از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این اشتباه‌ها واکنش نشان داده‌اند و ضمن انتقاد از این منتقد سینما، از مسئولان تلویزیون خواسته‌اند از حضور افرادی به عنوان کارشناس استفاده کنند که در حوزه مورد بحث، تخصص داشته باشند. بسیاری گفته‌اند که یک منتقد سینما به صرف شهرت، نباید به عنوان کارشناس حوزه کتاب در تلویزیون دعوت شود.

مسعود فراستی منتقد سینما و کارشناس «کتاب‌باز» در قسمت جدید این برنامه با اشاره به اشتباه اخیر خود گفت: گفتند فراستی شاهنامه را بد خوانده است. این که شاهنامه را دوست داشته ولی بد خوانده، بدتر هم می‌شود. از تمام شاهنامه‌دوستان، همه بزرگان و همه مخاطبان «کتاب‌باز»، عذر می‌خواهم.

وی تأکید کرد: آدمی که 30 سال است نعره می‌زند «فرم»، چرا در خواندن شاهنامه فرم بلد نیست؟ پس باید به او یک نمره صفر بدهیم.

این منتقد سینما درباره کارشناسی خود در «کتاب‌باز» که مورد انتقادهایی قرار گرفته است، بیان کرد: میدان شعر کلاسیک ایران، میدان فراستی نیست پس نباید بیاید در این مدیوم. من باید بدانم که کجا میدان من نیست و کجا باید در آن میدان شاگردی کنم و شاگردی می‌کنم.

وی افزود: من نه تنها حرف‌های دوستان را روی سرم می‌گذارم، بلکه حرف‌های دشمنانم را هم روی سرم می‌گذارم.

مسعود فراستی در پایان اظهار کرد: اگر فردوسی را دوست دارم -که روی سرم جای دارد و سند هویت ملی من است- حق کوچکترین اشتباهی ندارم. یک بار دیگر از مخاطبان «کتاب باز» معذرت می‌خواهم.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/