«سرطان اجتماع» مهم‌ترین مستندم است/ اسنادِ فسادهایی که تکرار می‌شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۶
محسن اسلام‌زاده در گفتگو با صبا مطرح کرد:

«سرطان اجتماع» مهم‌ترین مستندم است/ اسنادِ فسادهایی که تکرار می‌شوند

محسن اسلام‌زاده با اشاره به موضوعات مستند «سرطان اجتماع» تاکید کرد شاید این مستند مهم‌ترین کار در زندگی حرفه‌ای‌ام باشد.

محسن اسلام‌زاده مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا با اشاره به ساخت مجموعه مستند «سرطان اجتماع» با موضوع افشاگری در زمینه فساد، گفت: تصویربرداری از هشت قسمت مستند «سرطان اجتماع» که در زمستان سال ۱۳۹۷ تحقیقاتش را آغاز کرده بودیم به پایان رسیده است که از میان این هشت قسمت، تدوین ۶ قسمت از آن تمام شده و آماده بازبینی است، دو قسمت دیگر نیز در مسیر تدوین قرار دارند.

به گفته وی، بقیه قسمت‌ها براساس سرفصل‌های موضوعی پنج یا هشت قسمت دیگر خواهد بود که تقریبا تحقیقات آن‌ها نهایی شده و بخشی از تصویربرداری باقی مانده است.

وی درباره موضوعات این مستند ۵۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای اظهار کرد: ساختار این مستند اپیزودیک بوده و در هر قسمت یک موضوع خاص را پیگیری می‌کند؛ موضوعات متنوعی از قبیل بحث قاچاق سوخت و پروشیمی، قاچاق کالا، زمین خواری، اقتصاد سلامت، خصوصی سازی، سوت زنی (قوانین حمایت از افشاگران فساد)، ثبت سفارش و تخصیص ارز، تسهیلات و وثیقه‌ها، مناطق آزاد اقتصاد دیجیتال و…

اسلام زاده درباره تفاوت این مستند با دیگر مستندها درباره فساد اقتصادی تاکید کرد: مستندهای زیادی ساخته می‌شوند که مثلا ۱۰ قسمت دارند و همه قسمت‌ها یک موضوع را پیگیری می‌کنند، اما هر قسمت از مستند «سرطان اجتماع» درباره موضوعی خاص است و تولید آن نیز بسیار سخت بوده است.

کارگردان مستند «به دنبال صلح» افزود: در این مستند، در هر قسمت با یک مفهوم و یک مصداق سر و کار داریم مثلا بحث پروسه ثبت سفارش و تخصیص ارز مفهومی است که مصداق آن کسانی هستند که یک رقم نجومی را گرفته‌اند و آن را به انحراف کشیده‌اند.

وی درباره اهمیت این مستند عنوان کرد: شاید این کار مهم‌ترین کار زندگی حرفه‌ایم باشد چون به گلوگاه‌های فساد و راهکارهایی که می شود جلوی این مفاسد را گرفت می‌پردازد. کار بسیار سختی است زیرا شما یک وقتی می‌خواهید در مقابل یک فساد افشاگری کنید ولی یک وقت دیگر می‌خواهید بررسی کنید چرا این فساد و امثال این فساد انجام می‌شود.

این مستندساز افزود: ما در مرحله تحقیقاتمان بر موضوعاتی تاکید کردیم که چرا فساد در ناحیه‌ای تکرار شده است. مثلا در زمینه قاچاق سوخت ما یک پرونده‌ای را بررسی کردیم که با یک سری اسناد و کارها به صورتی که همه فکر می‌کردند قانونی است قاچاق سوخت انجام می‌دادند و در پرونده‌های دیگر نیز به همین شکل ادامه یافته است.

اسلام‌زاده در پایان درباره پخش این مستند گفت: من سابقه ساخت مستند درباره مفاسد اقتصادی را دارم ولی جلوی پخش آن گرفته شده بود ولی الان دارم این مستند را با فرمتی می‌سازم که اجازه پخش را بگیرم.

عوامل این مستند عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: محسن اسلام زاده، راوی: یاسر قدسی، نویسندگان: یاسر قدسی، محمود عزیزی، گروه نور و تصویر: سید مصطفی سیدالحسینی، محمدامین صدیقی مقدم، علی تک روستا، تصویر هوایی: محمدامین صدیقی مقدم، صدا: عباس عقبایی، ابوالفضل محمدپور، هماهنگی تولید: محمد کعبی، علی صفری، تدوین: علی مومن علایی، مشاور کارگردان: علیرضا عطاریانی، طراحی و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی، گرافیک: مهدی خوش نژاد، گرافیک تصویری: آرمین به‌امیدحق، امور اداری: مهدی مختاری، مجری طرح: مرکز فرهنگی میثاق.

مستند «سرطان اجتماع»، محصول مشترکی از موسسه اندیشه شهید آوینی و شبکه مستند است.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است