راه‌اندازی کارگروه «بازی‌های رومیزی» در شورای نظارت بر اسباب‌بازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۰

راه‌اندازی کارگروه «بازی‌های رومیزی» در شورای نظارت بر اسباب‌بازی

کارگروه تخصصی «بازی‌های رومیزی» در شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی راه‌اندازی شد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: بازهای رومیزی از جمله بازی‌های قابل حمل و نقل است که در بیش‌تر محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از طرفی به‌دلیل ماهیت ذاتی‌شان در گروه‌های دو یا چند نفره از ۵ تا ۹۹ سال قابل اجرا هستند.

ویدا ملکی خاطرنشان کرد: چند سالی است که بازی‌های رومیزی باعث ایجاد کافه‌های بازی در مکان‌های عمومی چون کافه‌ها، مجتمع‌های خرید و… شده‌اند.

وی گفت: شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی با تشکیل کارگروه بازی‌های رومیزی تلاش می‌کند ضمن ساماندهی کافه بازی‌ها و بازی‌های رومیزی با تکیه بر توان‌مندی طراحان و تولیدکنندگان ایرانی مسیر توسعه و ترویج هدف‌مند این گونه از بازی‌ها را تسهیل کند.

کارگروه بازی‌های رومیزی متشکل از علی‌رضا لولاگر دبیر انجمن تولید کنندگان و نماینده انجمن در کارگروه، هانی فتوت، صمد خطیبی، امیر آیین، احسان عبدی‌فر و سهراب مستقیم همگی ‌طراح و تولیدکننده بازی‌های رومیزی راه‌اندازی شد.

درگیر کردن تمامی اعضای خانواده در یک بازی، ایجاد فضایی شاد و دل‌نشین برای اعضای خانواده، جایگزین مناسب برای بازی‌های ویدیویی و موبایلی و… از جمله مزایای بازی‌های رومیزی به شمار می‌رود.

این بازی‌ها همچنین ظرفیت‌هایی مانند ایجاد مراکز تفریحی بیشتر در کشور با محوریت بازی‌های رومیزی، امکان رشد تولید و صادرات این محصولات، ایجاد کار و فعالیت سازنده با سرمایه‌های کوچک و به‌نسبت زود بازده و… را فراهم می‌آورد.

در عین حال، نبود رویکرد مستقل و مجزا از اسباب‌بازی به این حوزه، کمبود تبلیغات و معرفی این تفریح به‌عنوان یک تفریح سازنده به خانواده‌ها، نبود قوانین مدون و شفاف برای جلوگیری از موازی‌کاری و کپی‌کاری، نداشتن فضاهای تبلیغاتی و رسانه‌ای برای معرفی بیشتر این حوزه و عدم حمایت صحیح و مشوقانه برای طراحان و سازندگان بازی‌های اصلی ایرانی، از جمله چالش‌ها و مشکلات این نوع از بازی‌ها هستند.

در حال حاضر حدود ۳۰۰ عنوان بازی‌های تولیدی و ۵۰ کافه فعال با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور وجود دارد و بیش از ۱هزار نفر در این حوزه به عنوان تولیدکننده، سایت و صفحه‌های تخصصی، کافه‌دار و تولید محتوا مشغول به فعالیت هستند.

دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است