«بازمان» بیان زندگی‌های تمام‌شده است/ قصه آدم‌ها و ریشه‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۶
علی حمیدی مقدم در گفتگو با صبا:

«بازمان» بیان زندگی‌های تمام‌شده است/ قصه آدم‌ها و ریشه‌ها

علی حمیدی مقدم درباره نمایشگاه «بازمان» که از تاریخ 4 تا 22 مهرماه در گالری سایه برپا است، توضیح داد.

علی حمیدی مقدم در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا، درباره نمایشگاه جدید خود با عنوان «بازمان» که از ۴ مهرماه در گالری سایه گشایش یافته است، توضیح داد: این نمایشگاه بازیابی یک سری پدیده‌هایی است که در حال زوال بودند و من به آن‌ها جان دیگری دادم. هستی ما یک سیر زوال‌پذیر دارد که روال آن است و انکارناپذیر و من تلاش کردم با این کار خود، این چیزهای نابود شده را دوباره به زندگی برگرداندم و یک رابطه دیگری برای آنها ایجاد کنم.

وی افزود: برحسب اینکه جنگل برای احیای خود خودسوزی می‌کند گاهی ریشه درختان از خاک بیرون می‌آیند، مواقعی تنه این درختان مورد استفاده قرار می‌گیرند و فروخته می‌شوند اما ریشه‌های آنها به دلیل اینکه جدا کردن آن کار سختی است و با توده‌های عظیمی مواجهیم که طی سال ها در خاک همچون سنگ شده‌اند، کمتر کسی سراغ آنها می‌رود. من روی این ریشه‌ها کار می‌کنم ولی به شمایل آن کار ندارم چون هدف اصلی من نشان دادن این شمایل نیست بلکه مهم این است که رابطه دیگری با آن‌ها برقرار کرده‌ام و گویا با این کار، جنگلی نو با این ریشه‌ها به وجود آورده‌ام.

حمیدی مقدم تاکید کرد: مساله من آدم‌ها و ریشه‌ها هستند که درنهایت لختی و زوال با هم یکی می‌شوند و هر دو در خاک قرار می‌گیرند و البته مشخص نیست این یکی شدن در داخل خاک، مربوط به انسان هاست یا مربوط به ریشه‌ها و یا اینکه چیزی بین این دو به وجود می‌آید.

این هنرمند درباره اینکه چرا عنوان این نمایشگاه «بازمان» است، بیان کرد: بازمان در واقع پدیده‌ای است که تمام شده اما یک اثری از آن باقی مانده است و چیزی همچون نو تن‌یابی است. این نمایشگاه بیان زندگی‌های تمام شده است.

این معمار درباره فیلم مستندی که درباره همین موضوع ساخته است، عنوان کرد: همچنین در این نمایشگاه من فیلم مستندی را ارائه می‌کنم که خودم آن را ساخته‌ام. افرادی در این فیلم ۱ ساعت و نیمه که اواخر تدوین آن است، دیده می‌شوند که در طول سفرهایی که داشته‌ام توجهم را جلب می‌کردند و من در زندگی آن‌ها عمیق می‌شدم، پس این افراد را در این فیلم آوردم.

وی اضافه کرد: تمام افراد یک پشت صحنه جالب و عجیب دارند مثلا زوالی داشته اند و برگرداندن این آدم‌ها به زندگی برایم در این فیلم مهم بود که به تصویر درآوردم. همچنین من ۴ یا ۵ نفر از همین افراد فیلم را انتخاب کردم و فیلم کوتاهی برای هرکدام از آن‌ها ساختم تا به هنگام قرار گرفتن در کنار فیلم اصلی و بلند، موضوع را تکمیل کنند.

حمیدی‌مقدم درباره موضوع اصلی این نمایشگاه گفت: مساله اصلی من انسان‌ها هستند که شاید اگر آن پوسته و ظاهر افراد را بکنیم به یک چیز واحد و شبیه به هم برسیم ببینیم در ریشه و اصل یک چیز هستیم. این نمایشگاه خودنگری نیست بلکه یک خودیافتگی است چراکه برای این کار بسیار برون ریزی کرده‌ام.

وی درباره اینکه ایده این کار چگونه به وجود آمده است، اظهار کرد: این کار برایم یک روند زندگی است و بسیار درونی بوده و ۷ یا ۸ سالی است که این کار شروع شده است برای مثال همین فیلمی که گفته شد محصول ۷ یا ۸ سال سفر من است که جمع‌آوری شده و همچنان نیز ادامه دارد. در واقع این نمایشگاه چیدمان، تنها قرار گرفتن چند حجم کنار هم نیست بلکه یک رویداد ایجاد شده و گفتگوی بین تعدادی عناصر است که این اتمسفر را ایجاد کرده است.

حمیدی مقدم در پایان درباره خود و فعالیت‌هایش بیان کرد: نمایشگاه «بازمان» اولین نمایشگاه انفرادی من است، البته من ارائه‌های مختلفی به شکل‌های دیگر داشته‌ام مثلا کار هنری محیطی یا اکو آرت یا اِرث آرت انجام می‌دهم و ارائه‌هایی در کویر و جنگل داشته‌ام اما این اولین بار است که در یک گالری نمایشگاهی برگزار می‌کنم. همچنین من معمار هستم و کارهای ویدیو آرت و مستندسازی نیز انجام می‌دهم. در واقع این نمایشگاهی از ارتباط بین فعالیت‌های متفاوت من است که همیشه آن‌ها را جدا کار می‌کردم.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «بازمان سرزمینی نو از بازمانده‌های سرزمین تمام شده قبلی است. فضایی کشسان میان اثر و مشاهده کننده. بازمان گذر در تراز ریشه‌هایی است که آبستن تولدی دیگر هستند تا زائیده شوند. بازمان با حضور طلبیدنِ اعصار در چرخه تولد، زندگی و مرگ با نو تن‌یابی تجسد یافته است.»

نمایشگاه «بازمان» از تاریخ ۴ تا ۲۲ مهرماه در گالری سایه به نشانی تهران، خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است