حسن فتحی «جیران» را با سرمایه پلتفرم‌ها می‌سازد/ صداوسیما از رشد ما ناراحت است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۴
مدیرعامل هلدینگ صبا ایده مطرح کرد؛

حسن فتحی «جیران» را با سرمایه پلتفرم‌ها می‌سازد/ صداوسیما از رشد ما ناراحت است

مدیرعامل فیلیمو با اشاره به بلاتکلیفی پلتفرم‌های آنلاین درباره مسئولیت محتوا، صداوسیما و ساترا را دچار تضاد در برخورد با پلتفرم‌ها دانست.

برنامه تک شاخبه گزارش صبا، محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل هلدینگ صبا ایده در برنامه ویدئویی «تک شاخ» درباره فعالیت سرویس «آپارات» گفت: اگر یوتیوب، باز بود ما آپارات را راه‌اندازی نمی‌کردیم. من بارها گفته‌ام و هر کسی برداشت خودش را داشته است اما اگر اینطور بود، ما حتما کار دیگری می‌کردیم. موضوع این است که این فرصت، در اختیار همه آدم‌هایی که در این کشور زندگی می‌کنند، وجود داشت و همان موقع هم شبیه سرویس آپارات چند سرویس دیگر بودند.

او در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند، آپارات با استفاده از رانت بالا آمده و امکان رشد و موفقیت داشته است، گفت: کمی به کسانی که اینطور قضاوت می‌کنند، حق می‌دهم و کمی هم حق نمی‌دهم. رانت بود اما برای کسانی که در پاریس، آتن و استانبول بودند، نه نسبت به کسانی که در تهران و ایران زندگی می‌کردند، ما هم یکی بودیم مثل بقیه افرادی که در این کشور کار می‌کنند، ما فقط کمی زودتر شروع کردیم و مجموع دلایلی چون سرویس دهی بهتر، هوش تجاری ناشی از بوت استرپ  باعث بقا و موفقیت ما شد.

نمیدانیم مسئولیت محتوا با کیست؟

مدیرعامل آپارات در ادامه در مورد احضارهای قضایی و دادگاه‌های پی‌درپی در این سال‌ها بیان کرد: در تمام این دوران قوانین عقب‌تر از ما بوده‌اند. اصل مساله این است که با قوانین و آیین نامه‌هایی که تصویب و به اجرا درآمده است هنوز نمی‌دانیم مسئولیت محتوا با چه کسی است. هم‌چنان برخی جاها در مرحله اول و برخی در مرحله دوم، مسئولیت محتوای بارگذاری شده را متوجه ما می‌دادند در حالی که ما در آپارات ساختار مشخص و خیلی دقیقی برای کنترل محتوا داریم که مهمترین بخش آن گزارش کاربری است. در روز بیش از ۱۰ هزار گزارش کاربری دریافت می‌کنیم و این در حالی است که نزدیک به ۴۵ میلیون کاربر منحصربه‌فرد، در ماه از آپارات بازدید می‌کنند و بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار ویدئو در سی روز بارگذاری می‌شود و این موضوع اصلا قابلیت کنترل دستی و چشمی را ندارد حتما باید سازوکاری را تعریف کرد که بهترین سازوکار در دنیا گزارش کاربر است که با اولویت‌بندی توسط یک تیم چهل نفر از کنترلرهای محتوا کنترل می‌شوند. روش دوم که روش بسیار مهمی است، روش پردازش تصویر است که در سال اول نداشتیم و در سال دوم آپارات این روش توسعه پیدا کرد. یک جور دیتکشن (تشخیص‌دهنده) تصاویر مستهجن به صورت خودکار است و حداکثر دو دقیقه بعد از بارگذاری محتوا بررسی و کنترل می‌شود؛ اما در روش سوم دو سال است که حوزه خشونت را تشخیص می‌دهیم. در بضاعت خودمان روش‌هایی که داشتیم را به کار بستیم اما نکته‌ای برخی کاربران یک چیزهایی را پیدا کنند که مربوط به ۵ یا شش سال پیش است. من بارها رفته‌ام و کنترل کرده‌ام که این ویدئویی که بارها درباره‌اش توئیت کرده‌اند، هیچ کس گزارش نکرده است و اگر گزارش صورت می‌گرفت به سرعت با توجه به سازوکار مشخص ترتیب اثر داده می‌شد.

آپارات جزو ۱۰۰ سایت برتر دنیاست

مدیرعامل صبا ایده در ادامه در مورد جایگاه و آمار آپارات گفت: آپارات جزو ۱۰۰ سایت اول دنیا است و مصرف پهنای باند آپارات و فیلیمو در داخل شبکه کشور نزدیک به یک دوم کل شبکه داخلی کشور (IXP) را تامین و پخش می‌کنیم و در ماه یک میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون پخش موفق داریم. محصول آپارات کاملا در حال توسعه در حوزه گیم استریمینگ و لایو استریمینگ است. از آنجایی که قوانین کشور در این حوزه همیشه یکی دو پله عقب تر از تکنولوژی است، برخی سرویس‌هایی که می‌خواهیم عرضه کنیم را با ترس و لرز اقدام می‌کنیم.

ما پایبند به قوانین کشور هستیم

او درباره ورود استارتاپ‌ها به بورس و تاثیرش روی صبا ایده گفت: احتمالا نگرانی‌های اقتصادی دارند یا بهتر بگویم امیدوارم نگرانی‌ها اقتصادی باشند. ما همه در همین زمین بازی می‌کنیم. پایبند به قوانین و در چهارچوب قوانین کشور بازی می‌کنیم و حتما ممکن است هر شرکتی شبیه به ما و دیگری یک کمی پایش را از نظر تکنولوژی به جایی بگذارد که خلاء قانونی وجود داشته باشد تا توسعه قانونی صورت بگیرد و آن خلاء را پر کنند. این را از این لحاظ گفتم که این هم مساله جدیدی است و با مسائل جدید، مقداری با تعلل برخورد می‌کنند. اینطور که شنیده‌ام این مساله وجود دارد و چندین استارتاپ در این وضعیت هستند. یکی از من می‌پرسید، اگر نگذارند وارد بورس شوی چه می‌شود. گفتم هیچ چیزی نمی‌شود. همان کاری را می‌کنیم که تا دیروز می‌کردیم. اگر هم بگذارند برویم هرچه خیر و درست است، گاهی ممکن است فکر کنید چیزی دارد به شما اعتبار می‌دهد در حالی که شما به آن اعتبار می‌دهید و یا برعکس. به هر حال ما کارمان را می‌کنیم.

صداوسیما از رشد ما خوشحال نمی‌شود

شکوری مقدم درباره بحث گرفتن مجوز از ساترا گفت: اینکه رگولاتور شما کیست و چیست؟ مهم است. از لحاظ ریاضی اینکه رگولاتور شما کسی باشد که در چنین جایگاهی است این کار غلط است اما ما این کار را قبول کردیم و با ساترا کار خود را شروع کردیم و رگولیشنِ سازمانی را زیر نظر صداوسیما پذیرفتیم و کار می‌کنیم و همیشه از روز اول از ایشان می‌پرسیدیم که شما از رشد ما خوشحال می‌شوید یا ناراحت؟ سوال ساده‌ای است. بحث منطقی بود و اصلا بنای دعوا و کری خواندن نبود. پاسخی که می‌شنیدم این بود که حتما بله! به صورت کاملا مشهود و روشن مثل خورشید، صداوسیما نه از رشد ما خوشحال می‌شود نه از پیشرفتمان، ولی موضع ساترا اینگونه نیست و فکر می‌کنم دچار یک تضاد است، هم می‌خواهد ما رشد کنیم هم نمی‌داند جواب صداوسیما را چه بدهد، این خیلی غم‌انگیز است.

تبلیغ اینستاگرام در تلویزیون مجاز است؛ اما فیلیمو نه!

مدیرعامل فیلیمو در رابطه با تبلیغات محصولات و تولیدات صباایده در تلویزیون اظهار کرد: عید امسال که سریال «پایتخت» پخش شد خیلی روی اینستاگرام تبلیغ کردند. یک سریال داشت یک سرویس خارجی را به صورت رایگان تبلیغ می‌کرد. ما یک سرویسی هستیم تحت رگولیشن این کشور و می‌خواهیم پول بدهیم و تبلیغ شویم ولی نمی‌توانیم یا نمی‌گذارند این کار را بکنیم. این یعنی چه؟ برخی جاها به من می‌گویند آقا شما خیلی تند حرف می‌زنید. علنی می‌گویند پررو هستید. می‌گویم آقا اینطرف ماجرا که نیشگونی گرفته‌اند یا کبریت را زیر دست ما گرفته‌اند و داریم می‌سوزیم نمی‌بینید و وقتی من داد می‌زنم می‌گویید این چه کارآفرین خشن و پررو و تخسی است! این را نمی‌بینند که چقدر برای ما درد دارد. اصلا برخی از مسائل ما پیش پا افتاده است و بعضی از آن‌ها خنده‌دار شده است.

صداوسیما جلوی سریال «جیران» را در شهرک غزالی گرفت

او در ادامه در مورد حمایت نکردن صداوسیما و شهرک غزالی گفت: ما یک سریال به نام «جیران» را با همکاری «نماوا» سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و آقای حسن فتحی در حال ساخت آن هستند. سریالی در کلاس «شهرزاد» است و کار خوبی است. تهیه‌کننده با شهرک غزالی قرارداد دارد که برای تولید بروند. شروع به بازسازی و تولید کرده‌اند و صداوسیما فهمیده است که این کار برای فیلیمو و نماوا است با وجود قرارداد جلوی کار ما را گرفته است. من سوالم این است که چرا با ما این کار را می‌کنند. من نباشم یکی دیگر. دیگری نباشد دیگری. من از طرف فیلیمو و آپارات حرف نمی‌زنم از طرف جوانی حرف می‌زنم که ۱۸ سال است زندگی‌اش را در این کار گذاشته است حرف می‌زنم. چرا ما را دوست ندارید؟ دنبال چه هستید؟

شکوری ادامه داد: ما در کشور یا باید خدمات از این جنس مثل دیجی کالا و اسنپ و… را حمایت کنیم و کار را به دست جوانانی از قلهک و پاسداران و سیدخندان و کرمان بدهیم یا اینکه خدمات را از کسی که از «منهتن» یا «تل‌آویو» می‌گیرد. گزینه سومی وجود ندارد که فکر می‌کنند یک بخش خصولتی یا خودی یا هر چه اسمش را می‌گذارند این کار را انجام بدهد. کاری که ما می‌کنیم، دی‌ان‌ای اصلی آن عشق است در قالب یک فرهنگ سازمانی بسیار منسجم که اصلا شما نمی‌توانید این را در جایی دیگر، مگر در بخش خصوصی پیدا کنید. هیچ کجا این کار را برایتان نمی‌کند. جهل این بزرگواران نسبت به این مطلب باعث اختلال کار ماست؛ تا اینکه روزی انگشت بگزنذ که فیلیمو تحت رگولاتوری و با سرمایه‌گذاری صد درصد خصوصی داشت کارش را می‌کرد.

لابی در صداوسیما جدیتر است

مدیرعامل صبا ایده در مورد مجلس و قانونگذاری بیان کرد: ما از قانونگذاری و چهارچوب دادن به این فضا خوشحال می‌شویم و ما در این فضا بازی می‌کنیم. اگر دنبال بازی کردن خارج از این زمین بودیم، سالیان سال در اینجا کار نمی‌کردیم. مساله این است که این قوانین درست طراحی شوند. جاهای مختلف آن با هم تضارب نداشته باشد و از یک جایی به یک جای دیگر خسارت وارد نکند و از آن مهم تر در اجرای آن نیت و رویکرد سازنده و پذیرای رشد داشته باشند نه رویکرد محدودکننده و مخرب. در نتیجه ما استقبال می‌کنیم که این اتفاق‌ها بیفتد. به هر حال در همه جای دنیا پر از لابی است و در صداوسیمایی که ما در دامن قوانینش کار می‌کنیم کمی جدی‌تر است اما در کل اتفاقی که هست دوستمان ندارند و از رشد ما خوشحال نمی‌شوند. اگر جای ما را عوض کنند و با یک نفر دیگر در خارج از کشور مشکلشان با آن کمتر است. شب راحت‌تر می‌خوابند. خیلی غم‌انگیز است، اما این را از عمق وجودشان می فهمم که می‌گویند او را اذیت کنیم و تبلیغ تلویزیونی هم ندهیم. وقتی صدای ما درمی‌آید می‌گویند چرا اینقدر خارج از قانون و تند هستید. در حالی که اینطور نیست. اگر ما خیلی بره و خرگوش بودیم که در این سال‌ها نمی توانستیم شرکتی را در این شرایط اقتصادی درست کنیم و توسعه دهیم. کمی ما آدم‌های سخت‌جان‌تری هستیم ولی در چهارچوب قانون کار می‌کنیم و توقع داریم قانون را درست بگذارند و اجرا کنند و به دنبال رشد سرویس داخلی باشند؛ اگر اینطور باشد مطمئنا هم حال ما و هم حال آن‌ها بهتر است.

کنداکتور فیلیمو تا ۱۴۰۰ مشخص است

مدیرعامل فیلیمو درباره محتواهای اختصاصی تولیدشده در فیلیمو توضیح داد: این اتفاقی بوده است که در وی‌اودی‌های بین‌المللی و لوکال همه دنیا افتاده است. کاربری که اشتراک خریده است، نیاز دارد که هر ماه به او محتوا و خدمات جدیدی بدهیم، اگر اینطور نباشد احساس می‌کند سرویس، سرویس زنده‌ای نیست. ما به شکل صنعتی سریال نمی‌ساختیم. ما این کار را از «نهنگ آبی» که پروژه اولمان بود شروع کردیم و تجربه خوبی بود و برخی پروژه‌ها مثل «مانکن»، «دل» و «هیولا» را از تهیه‌کننده‌هایی که کار را ساخته‌اند، خریداری کرده‌ایم و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، کنداکتور سریال‌هایمان تا زمستان ۱۴۰۰ مشخص است.

دو و نیم میلیون مخاطب در اکران آنلاین

شکوری مقدم درباره رشد استفاده از سرویس‌های پخش ویدئو و آغاز اکران آنلاین در دوران قرنطینه گفت: کرونا که آرام‌آرام پا گرفت، حتی از نظر زیرساختی یک جایی کم آوردیم و ۷۰ درصد رشد داشتیم و آمادگی فنی این رشد یک شبه را نداشتیم. موقعی که این اتفاق افتاد ما کل بخش کارتون و انیمیشن سرویس‌ها را رایگان کردیم. در نتیجه مصرف بیشتر شد و لازم نبود کسی اشتراک بخرد. مردم در خانه بودند و احتیاج به تفریح‌هایی داشتند که می‌توانستند از طریق سرویس های وی‌اودی آن را تامین کنند. اکران آنلاین، کمی دیرتر حول و حوش خرداد، بود که شروع شد. سینماها دچار بحران جدی شده بودند و صاحبان محتوا و فیلم‌ها دچار بحران شده بودند و نمی‌توانستند فیلم‌هایشان را نشان بدهند. این کار را شروع کردیم، فیلیمو و نماوا تا امروز ۹۸۰ هزار بلیط فروخته‌اند. نزدیک به ۲ و نیم میلیون نفر حداقل مخاطب این فیلم‌ها بوده‌اند و درامد آن  به صاحبان محتوا برگشته است تا چرخه سینما بتواند حیات خودش را حفظ کند. مطابق با آمار سینما تیکت، که سال پیش به صورت کامل به مجموعه سرویس‌های صباایده اضافه شد در شهریور سال گذشته حدود ۳۸۰ هزار بلیت فروخته است و در شهریور امسال حدود ۸ هزار بلیت یعنی فروش سینما حدودا ۲ درصد سال قبل است. این خسارت بزرگی است و فکر می‌کنیم توانستیم یک کمک نسبتا خوبی به فضای اقتصاد سینمای کشور بکنیم.

۳ میلیارد واچ تایم در ماه

او درباره فیلیمو باکس به عنوان یک دستگاه سخت‌افزاری بیان کرد: از حدود یک سال پیش کار تحقیق و توسعه این کار را شروع کردیم تا کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد و وقت کار کردن و سرگرمی کاربران دچار مشکلی نشوند. پرفروش‌ترین اندورید باکس دیجی کالا با گزارش هایی که داریم فیلیمو باکس است. در ماه سه میلیارد دقیقه واچ تایم در کل فیلیمو داریم و دنبال این هستیم که بخش جدی از زمان تماشا را به سوی تصاویر بزرگ (بیگ اسکرین) اختصاص بدهیم.

برنامه فردوسیپور در حال تصمیم‌گیری

مالک فیلیمو درباره برنامه عادل فردوسی‌پور گفت: درخواست مجوزی شده است و توافقاتی صورت گرفته است. منتظر هستیم، ببینیم در چهارچوب قانون چه تصمیم گرفته می‌شود و امیدواریم تصمیم مناسبی بگیرند؛ اگر این تصمیم گرفته شود حتما با توافقاتی که چند پلتفرم با ایشان کرده‌اند احتمالا برنامه‌شان روی چندین پلتفرم قرار خواهد گرفت.

قوانین عقب‌تر از ما بوده‌اند

شکوری مقدم با بیان اینکه شبکه اجتماعی صاحب ندارد؛ اظهار کرد: سه سال پیش بود که ما بیانیه‌ای دادیم و گفتیم کار کلوب، را ادامه نمی‌دهیم. کلوب، به عنوان یک شبکه اجتماعی داخل کشور مسیری برای حیاتش متصور نبود. دلیلش تکنولوژیک و اقتصادی نیست. دلیلش این است که کسی که صاحب شبکه اجتماعی است نمی‌داند چهارچوب‌های دقیق محتوایی چیست. روزی از نهادی ما را خواستند و با شماتت گفتند این کلوب سیاوش قمیشی، چیست؟ مردم کلوب‌های مختلف می‌زدند و به اسم‌های مختلف شروع به حرف زدن می‌کردند. گفتم آقا اینکه در هر رستوران و تاکسی که می‌نشینی هست. برگشت جمله‌ای به من گفت که هیچ پاسخی برای آن نداشتم. گفت آقا الگوی جوانان ما شهید همت، است. سیاوش قمیشی، نیست. حالا این دو تا موضوع چه ربطی به هم دارد را نمی‌دانم. من بارها در مجالس مختلف دولتی و مجلسی این‌ها را گفته‌ام و شنونده‌ها شاد شده‌اند اما ما این دردها را کشیده‌ایم. وقتی چهارچوب مشخص شد فهمیدم شبکه اجتماعی چیزی نیست که بتوانم روی آن سرمایه‌گذاری کنم و بیشتر روی حوزه ویدئو تمرکز کردیم.

او در ادامه در مورد پایان فعالیت لنزور افزود: یک ماه پیش بود که بیانیه‌ای دادیم و لنزور را تعطیل کردیم و گفتیم ما کم آوردیم. لنزور، را که شروع کردیم به بارگذاری ۱۲ هزار عکس در روز رسیدیم. بعد گفتند قرار است پیام‌رسان‌ها حمایت شوند و به آن‌ها وام ۵ میلیاردی می‌دهند. من هم رفتم که بگیرم ولی جز این وام که نزدیک به ۵۰ درصدش بازپرداخت شده است هیچ وامی از دولت نگرفته‌ایم. شایعه کرده‌اند که ما ۲۰۰ میلیارد تومان از دولت وام گرفته‌ایم؟ یا کسانی هستند که تنگ‌نظر هستند یا با ساختار حاکمیت دولت و اینها آشنا نیستند. به هر حال وضعیت ما برای ورود به بورس باید روشن باشد.

وی‌اودی آموزشی با مدرسه فیلیمو

شکوری مقدم درباره مدرسه فیلیمو نیز اظهار کرد: در حوزه تکنولوژی آموزشی از پنج ماه پیش مطالعاتی داشتیم و روی روش‌های مختلف در دنیا بررسی کردیم و در انتها به وی او دی آموزشی رسیدیم. استفاده از این سرویس با تجربه کاربری که از فیلیمو دارند بسیار ساده خواهد بود. اواسط پاییز این وی‌اودی می‌آید. مدیریت محتوا و تولید و برنامه‌سازی آموزشی در مدرسه فیلیمو به عهده دوست عزیز و باتجربه‌ام علی عبدالعالی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500