«کار کثیف» درد مشترک هم‌سن‌وسالان من است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۶
الهام نامی در گفت‌وگو با صبا:

«کار کثیف» درد مشترک هم‌سن‌وسالان من است

بازیگر نقش اول زن فیلم در حال اکران «کار کثیف» می گوید موضوع این اثر درد مشترک هم نسلان اوست.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، «کار کثیف» جدیدترین ساخته خسرو معصومی این روزها در حال اکران است. از بازیگران این فیلم می‌توان به پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان و زنده یاد لوون هفتوان اشاره کرد.

«کار کثیف» روایتی اجتماعی در دل آدم‌های جامعه دارد. الهام نامی بازیگرنقش اول زن این فیلم است و از بازیگران نسل جدید سینما محسوب می‌شود. اکران «کار کثیف» بهانه‌ای شد تا با او گفت‌‍‌‌‌وگویی انجام دهیم.

*در سال ۹۳ در فیلم «تابو» نیز با خسرو معصومی کار کرده بودید. آشنایی در «تابو» منجر به همکاری دوباره شما در فیلم سینمایی «کار کثیف» شد؟

-از آنجا که تحصیلات من در زمینه تئاتر است یکی از استادانم در دانشگاه مرا به آقای معصومی معرفی کردند و من در فیلم «تابو» با ایشان همکاری داشتم و بعد از آن به گفته خودشان وقتی فیلمنامه «کار کثیف» را می‌نوشتند به من برای شخصیت «الهام» فکر می‌کردند.

*خیلی از فیلمسازان به سمتی رفته اند که با یک‌سری بازیگر مشخص کار می‌کنند، اما آقای معصومی با بازیگران نسل جدید هم کار می‌کنند. به نظر خودتان کار با خسرو معصومی با چنین سابقه‌ای، باعث شناخته شدن بیشتر شما در سینما شده است؟

-از چند دسته آدم در سینما صحبت کردید که خودشان متنوع هستند یعنی هر کسی سلیقه‌ای دارد و مسیری را انتخاب می‌کند. به نظرم کارگردانی که همیشه تلاش می‌کند از چهره‌هایی که خیلی شناخته شده‌اند برای مردم استفاده کند به هر ترتیبی از آن چهره کمک می‌گیرد و یک‌سری کارگردانان هستند که این کار را نمی‌کنند یعنی ترجیح می‌دهند که خودشان به دیگران کمک کنند و یا این‌که بدون در نظر گرفتن خیلی از حاشیه‌ها که شاید بقیه به آن فکر می‌کنند، صرفا فیلمشان را بسازند؛ درواقع به‌اصطلاح خود سینمایی‌ها شاید آن‌ها فیلم می‌سازند بدون در نظر گرفتن کسی که بتواند فیلم را بالا بکشد.

*«کار کثیف» موضوعی کاملا اجتماعی دارد و دغدغه فقر و مهاجرت را به تصویر می‌کشد. به نظر خودتان که بازیگر این کار هستید، این فیلم چقدر در بازنمایی این موضوع موفق بوده و درست عمل کرده است؟

-شاید سخت باشد که من نظر بدهم، به هرحال تماشاگرانی که برای اولین بار فیلم را می‌بینند و هیچ پیش‌داوری ندارند باید نظر بدهند، اما خودم که فیلم را دیدم درد مشترک خیلی از هم‌سن‌وسالان ما بود و فکر می‌کنم مخاطبان خودش را دارد.

*در «کار کثیف» نقش خانمی را که همسر و مادر هست و مجبور به مهاجرت می‌شود بازی می‌کنید. برای ارتباط برقرار کردن بهتر با این نقش چه حساسیت‌هایی به خرج دادید؟ آیا در واقعیت هم با کاراکتری مانند «الهام» برخورد داشتید؟

-خیر. هیچ کدام از اتفاق‌هایی که در زندگی شخصیت «الهام» رخ داده بود در زندگی من نیفتاده و چالش زیادی برایم بود که بخواهم با آن همراه شوم. خیلی سخت بود و زمان زیادی گذاشتم که ببینم برای یک همسر در این شرایط چه اتفاقی می‌افتد؛ اول از همه دختری در این سن چه اتفاق‌هایی برایش می‌افتد و چه دغدغه‌هایی دارد و بعد این‌که یک همسر و مهم‌تر از آن یک مادر زمانی که این تجربه‌ها را داشته باشد چه بر سرش می‌آید.

*در حال حاضر برخی از بازیگران سینما به سمت بازی در فیلم‌های گیشه‌ای رفته‌اند. به‌عنوان یک بازیگر به‌نظرتان آیا فیلم‌های گیشه‌ای در جامعه هنری اکنون ما ضرورت دارند؟

-خیلی به نظرم این تقسیم‌بندی که اسم یک گروهی از فیلم‌ها را گیشه‌ای بنامیم درست نیست چون ممکن است فیلمی خوب باشد و فروشش زیاد باشد و ممکن هم هست که فیلمی ضعیف باشد و باز هم فروشش زیاد باشد؛ یعنی صرفا فروش یک فیلم نشان نمی‌دهد که آن فیلم چگونه فیلمی است و به عقیده من به تعداد آدم‌هایی که فیلم را می‌بینند و دوستش دارند باید برای مخاطب آن فیلم ارزش قائل شد. گاهی وقت‌ها فیلمی ممکن است مثلا ۱۰ درصد یک فیلم دیگر مخاطب داشته باشد ولی آن ۱۰ درصد قابل احترام هستند حتی اگر از این درصد فقط تعدادی فیلم را دوست داشته باشند. به نظرم هر بازیگری مسیری را انتخاب می‌کند و خیلی نمی‌شود قضاوت کرد که دیگران چه می‌کنند و یا من چه می‌کنم. من مسیری را که فکر می‌کنم درست است می‌روم و یک فیلم را صرفا به‌ دلیل این‌که فروش خوبی دارد برای بازی کردن انتخاب نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم که اگر قرار است کار کنم با فاصله زیادتری باشد اما در انتخاب نقش سخت‌گیر باشم.

*به هرحال برخی تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران به سمت تهیه کارهای پرچهره رفته‌اند تا فیلم بیشتر بفروشد.

-این موضوع کم‌‌کم تبدیل به جریانی می‌شود که دیگر نمی‌توان اسمش را سینما گذاشت و به نظرم صرفا مثل سرمایه‌گذاری در بورس یا شکل دلالی پیدا می‌کند.

*در کاراکتری که در فیلم «کار کثیف» بازی کردید، فکر می‌کنید مشکلاتی که این کاراکتر با آن‌ها مواجهه می‌شود چه اندازه شخصی بوده و یا به جامعه مربوط است؟

-فکر می‌کنم این شخصیت‌ها خیلی در جامعه مابه‌ازا داشته باشند مخصوصا شخصیت «الهام». ما در جامعه‌ای هستیم که زن‌ها خیلی تابع شرایط همسرانشان هستند و برای شرایطی که برایشان پیش می‌آید تصمیم‌گیرنده نیستند و باید زمانی که همراه با مردی می‌شوند. الهام نیز در فیلمنامه این شکلی است و ناگزیر است به راهی برود که شاید خودش انتخاب نکرده و حتی نمی‌داند سرانجامش چه می‌شود.

*در جواب سوال‌های قبل هم اشاره کردید که حساسیت‌هایی برای انتخاب نقش دارید. معیارهایی که برای انتخاب نقش در نظر دارید چه چیزهایی هستند؟

-همانند بازیگران دیگر، فیلمنامه و گروه خیلی مهم است. دوست دارم همیشه نقش‌هایی را که بازی نکرده‌ام بازی کنم. درواقع به تعداد نقش‌هایی که بازی نکرده‌ام انتظارشان را می‌کشم و بیشتر به آن نقش‌ها فکر می‌کنم تا این‌که منتظر نقش‌هایی باشم که بازی کرده‌ام و تمام شده، حالا چه در تئاتر و چه در سینما.

*بازیگری هستید که در تلویزیون، سینما و تئاتر کار کرده‌اید اکنون برای ادامه مسیر، بازی در کدام مدیوم برای شما ارجحیت بیشتری دارد؟

-تئاتر و سینما برایم ارجحیت دارند، اما ممکن است من این حرف را بزنم بعد مثلا فیلمنامه‌ سریالی از یک کارگردانی که همیشه دوست داشتم با او کار کنم به من پیشنهاد شود و من آن نقش را دوست داشته باشم و قبول کنم، اما آدم همیشه ترجیحاتی در ذهنش دارد که سینما و تئاتر به روحیه من نزدیک‌ترند.

*در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟ آیا برای جشنواره فیلم فجر، فیلمی در پیش رو دارید؟

-مشغول مذاکره با دو فیلم هستم که هنوز قطعی نشده و نمی‌دانم که به جشنواره برسند یا نه.

دلارام صادقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است