با داستان‌سازی ما را از سینما حذف کردند/ شایعه کردند که آلزایمر گرفته‌ام!

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، با رضا بابک بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که در سال‌های اخیر کمتر در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی حاضر بوده است درباره فیلم جدیدش «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی که اکران آنلاین شده است و همچنین علت کم کاری خود در سال‌های گذشته به گفتگو پرداختیم.

وی در این گفتگو درباره مناسباتی که باعث خانه نشینی برخی افراد می شود و سپس شایعه سازی هایی که اتفاق می افتد، صحبت کرد.

*درباره «بنفشه آفریقایی» بفرمایید؛ فیلمی که بعد از مدت‌ها حاضر به بازی در آن شدید؟

-در حقیقت فیلمنامه، بازیگران و عوامل این فیلم عامل تاثیرگذاری برای حضورم در این کار بودند. این کار علاوه بر این، گروه فهیم و هنرمندی داشت که انرژی مثبتی را چه جلوی دوربین و چه پشت دوربین به بازیگر منتقل می کرد. من از کارگردان کار خانم زندی هم شناخت کافی داشتم و می دانستم که قرار است فیلم خوبی تولید شود.

*داستان فیلم هم به نوعی بر مسائل انسانی و عواطف کاراکترها تمرکز کرده بود.

-در این کار بُعد انسانی بیشتر مدنظر بود و عشق و علاقه در آن موج می زد. قرار بود احساسات این کاراکترها در برخوردهایشان با یکدیگر خیلی آرام و اصطلاحا زیرپوستی در فیلم منعکس شود. تنها جنگ ظاهری که شاید در فیلم بین این دو مرد وجود داشت، زمان بازی آنها بر سر میز بود که به نوعی مقابل یکدیگر قرار گرفتند. فیلم بیشتر به دنبال نشان دادن حس و حال آدم‌ها و درونیات آنها در مواجهه با شرایطِ به وجود آمده، بود.

*آقای بابک خیلی کم کار شدید به شکلی که یک فاصله زمانی ۱۰ ساله از آخرین کار شما دیده می شود، دلیل این اتفاق چیست؟

-یکسری از عزیزان که در قسمت کستینگ و انتخاب بازیگر در سینما فعالیت می کنند، طوری عمل کردند که بعضی از ما در خانه حضور داشته باشیم و جور ما را دیگران بکشند. در یکی دو مورد هم که همه کارها انجام شده بود و قرار بود که من در آن پروژه‌ها حضور داشته‌ باشم، بعدها که با کارگردان صحبت می کردم آنها نیز تعجب می کردند که چرا من نرفتم و من هم عرض می کردم که اصلا دوستان من را خبر نکردند و دیگر خبری نشد.

*یعنی عواملی غیر از خودتان در این کم کاری دخیل بودند؟

-پس از انقلاب یکی دو نفر وجود داشتند که این کار را انجام می دادند (انتخاب بایگر) اما حالا دوستان جوان بیشتر شده‌اند و خب طبیعتا تیم خودشان را دارند. در این سال‌ها فیلمنامه‌های مختلفی به دستم رسیده است که خیلی نتوانستند برای حضور مجابم کنند. در چند مورد اخیر هم به دلیل آنکه تمایلی به حضور در سریال و کارهای تلویزیونی نداشتم کارها را نپسندیدم. از طرفی کارهای سینمایی‌ هم که پیشنهاد می شوند فیلمنامه قوی و محکمی ندارند تا برای کار کردن من را ترغیب کند.

*به نظر می رسد خودتان هم خیلی به تداوم حضور در عرصه بازیگری اعتقادی ندارید؟

-اتفاقا خودم تمایل دارم حضور مداوم داشته باشم اما کار ما اینگونه نیست که تداوم شامل حالش بشود. من در تئاتر سال ۵۹، ۶۰ نمایش «اولدوز و کلاغ‌ها» را روی صحنه داشتم که خیلی هم مورد توجه و استقلال مخاطبان واقع شد. در سال‌های بعد نمایش‌هایی را به مجموعه تئاتر شهر و تالار وحدت پیشنهاد دادم که نهایی نشد و من 30 سال بعد توانستم نمایش «هملت؛ شازده کوچولو دانمارک» را روی صحنه بیاورم.در سال‌های گذشته یا کارها آنطور نبودند که انسان را ترغیب به حضور کند یا اینکه با داستان‌سازی ما را به نوعی از پروژه حذف می کنند.

*چه داستان‌سازی مثلا؟

-جایی شنیدم که گفته بودند که بابک دیگر نمی تواند دیالوگ بگوید یا مثلا اینکه می گویند فلانی اصلا آلزایمر دارد و سر صحنه همه چی یادش می رود. یک نفر دیگر گفته بود که من اصلا قادر به حرکت کردن نیستم و اگر هم در پروژه حاضر شوم خیلی بداخلاق هستم.

*به نظر شما علت این شایعات چیست؟

-به قول سعید پورصمیمی از ماست که بر ماست. متاسفانه ما خودمان در سینما نسبت به یکدیگر بی مهری می کنیم. مخصوصا در این شرایط سخت باید بیشتر به یاد همکاران و دوستان خودمان باشیم تا بتوانیم کار کنیم. من همیشه سعی کردم هر جا که هستم حتی یک سکانس کارم را درست انجام دهم.

*به عنوان سوال پایانی در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

-به تازگی شعرها و دست نوشته‌هایم را برای اینکه به عنوان کتاب گویا منتشر شود، در یک مجموعه‌ای خواندم و کارهای موسیقی آن در حال انجام شدن است. اخیرا هم کتاب «قاشق چای خوری» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی را خواندم که قرار است به صورت کتاب صوتی منتشر شود.

مضمون فیلم »بنفشه آفریقایی» درباره عشق و بخشش است و فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، رضا بابک، مهدی حسینی‌نیا، رویا جاویدنیا، ندا جبرائیلی و مریم شیرازی بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: شوکو به همراه همسر دومش رضا تصمیم می‌گیرد تا همسر سابقش که از سوی فرزندانشان به خانه سالمندان سپرده شده را به خانه خود بیاورد. این تصمیم اتفاقات جدیدی را در زندگی هر سه به‌وجود می‌آورد.

امید پویانفر

انتهای پیام/