«بی‌تاب بلقیس» رونمایی شد/ قطعه‌ای برای همدردی با مردم لبنان

به گزارش صبا، آیین رونمایی از نماهنگ «بی‌تاب بلقیس» ظهر روز سه شنبه اول مهرماه در تالار رودکی با حضور عوامل این پروژه برگزار شد. «بی‌تاب بلقیس» قطعه تصویری به سفارش بنیاد رودکی و برای همدردی با ملت لبنان به آهنگسازی فردین خلعتبری، آواز حمیدرضا نوربخش و ترانه اهورا ایمان است که ارکستر ملی ایران به رهبری آندره الحاج رهبر ارکستر ملی لبنان در تالار وحدت ضبط شده است.

بیروت نه غرق می شود و نه می سوزد

در مراسم رونمایی از این قطعه تصویری در ابتدا به دعوت مجری برنامه حسین العجمی مشاور وزیر فرهنگ کشور لبنان روی سن حاضر شد و گفت: تاریخ ما تا به امروز شاهد رویدادهای مختلفی بود اما آنچه دیده شده خواست و اراده مردم ما بود که باعث زندگی دوباره شد.  ما در لبنان بر این باوریم که با اتحاد و همدلی می توان دوباره کشور را از بحران نجات داده و آنرا از نو بسازیم و امروز که کشور ما به کمک مردم خود از دست اشغالگران رهایی یافته و به آزادی رسیده است می تواند کشوری متعلق به تمام فرزنداش باشد.

وی افزود: فرهنگ لبنان از بخش های مختلف و متنوعی تشکیل شده و موسیقی نیز یکی از بخش های عمده و مهم آن است و خیلی خوشحالم که امروز در این مراسم موسیقایی در کنار شما حضور دارم.

العجمی همچنین گفت: در یادبود این حادثه تلخ و ناگوار دست یاری خود را به سوی تمامی کشورها که ما را یاری کردند دراز می کنیم و از همه آنها ممنونیم. این مراسم حرکت فرهنگی بین دو کشور دوست و همسایه بود که به ثمر رسید و برای ما افتخار بزرگی محسوب می شود.
این مشاور وزیر در پایان هم گفت: از طرف خودم و وزارت فرهنگ کشور لبنان و البته هنرمندان این کشور علی الخصوص آندره الحاج از هنرمندان و مدیران فرهنگی ایرانی تشکر و قدردانی کرده و اعلام می دارم که بیروت نه غرق می شود و نه می سوزد . این کشور می ایستد و همواره پیام صلح و دوستی اش را به مردم دنیا صادر می کند.

بی تاب بلقیس در یاد باقی خواهد ماند

آندره الحاج رهبر ارکستر ملی کشور لبنان نیز ضمن تشکر از حضورش در ایران گفت: هرچه که می گویم از قلب من استت، وقایعی که می گذرند و فراموش نخواهند شد . این کار مشترک نیز جزو چیزهایی است که فراموش نشده و همواره در یاد باقی خواهد ماند. من به عنوان یک موزیسین وظیفه دارم شکل یک موزیسین را بشناسم و برای همین نام آهنگساز را در گوگل سرچ کردم و آثارش را که گوش کردم متوجه شدم در تمامی این آثار عشق فراوان نهفته است. فردین خلعتبری برای من تبدیل به یک برادر شده و دوستی من با او ادامه خواهد داشت. از همه کسانی که در این قطعه من را همراهی کردند به خصوص ارکستر ملی ایران تشکر فراوان می کنم.

الحاج در پایان هم گفت: متاسفانه امروز آزمایش کرونا ما منفی اعلام شد و ما مجبوریم کشور شما را ترک کنیم اما قطعاً اگر آزمایش مثبت بود در ایران می‌ماندیم و بیشتر با شما بودیم.

مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز گفت: لازم بود که به رسم ادب به دوستان عزیز در کشور لبنان که در گذشته هم با آن‌ها همکاری کوچکی داشتیم، خیر مقدم بگویم. بعد از اتفاقی که در کشور لبنان افتاد به فکر افتادیم به واسطه نوع روابط صمیمانه ‌ای که با لبنان داریم در این کار فرهنگی با ما همکاری داشته و ما بتوانیم با زبان هنر این همدردی را اعلام کنیم.

وی افزود: به هر حال ما با کشور و مردم لبنان رابطه صمیمانه ‌ای داریم و همین اصل مبنا شد تا این کار فرهنگی آغاز شود. در ابتدا و بعد از رایزنی‌های لازم با فردین خلعتبری وارد مذاکره شدیم و او به همراه حمیدرضا نوربخش و رضا موسوی صمیمانه مشارکت خود را برای حضور در این کار اعلام کردند.

فردین خلعتبری آهنگساز آخرین سخنران برنامه درباره این کار گفت: همیشه مرسوم است که در این مراسم ها آدم ها به نقاط مشترک با یکدیگر می رسند اما من برخلاف این باور دارم نقاط اختلاف است که باعث آشنایی بیشتر آدم ها با هم می شود و قطعا اینکه امروز به ما دوست و بردار می‌گویند در این پروژه واقعاً اتفاق افتاد و دوباره به من ثابت کرد که یک دیپلماسی فرهنگی باعث می‌ شود که ما به مقاصد انسانی خودمان رسیده و تعامل عاشقانه ‌ای داشته باشیم.

او ادامه داد: بسیار خوشحالم که نقشی در این کار داشته باشم و از همه می خواهم تشویق متفاوتی از ارکستر ملی ایران داشته باشند چرا که به معنای واقعی در این کار همراه بودند. در این جمع غیری وجود ندارد چون من سید محمد حسینی را نه در مقام یک مدیر دولتی بلکه در جایگاه یک دوست و همراهی که با ما داشت می شناسم در نتیجه در این جمع غریبه ای دیده نمی شود. گرچه رابطه من مدتی با ارکستر قطع شده بود اما خوشحالم که امروز دوباره این اتصال برقرار شده است.

خلعتبری افزود: به این جریان امید زیاد دارم که بخشی از فعالیت های ارکستر ملی لبنان سرمشق ما در ارکسترملی باشد چون در این ارکستر مردم همراهی خوبی دارند و یکی از مهترین دلایل این همراهی و صمیمت حضور آندره الحاج است. این را هم بگویم که اگر این رهبر ارکستر لبنانی ما را رها کند ما او را رها نخواهیم کرد. خیلی امیدوارم که بخشی از فعالیت‌های ارکستر ملی لبنان سرلوحه کارهای ما در ارکستر ملی ایران هم باشد. چرا که در این ارکستر مردم همراهی خوبی دارند و یکی از دلایل آن هم حضور آندره الحاج است و بدانند اگر ایشان ما را رها کنند ما این هنرمند را رها نمی‌کنیم.

سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، شمس‌الدین حسینی رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی، علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی، علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و جمعی از نوازندگان ارکستر ملی و اصحاب رسانه مهمانان این مراسم بودند.

انتهای پیام/