«کمی از من را ببینید» با طراحی مینیمال/ ذهن تماشاگر را به چالش می‌کشیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۸
امیر عبادی با صبا مطرح کرد:

«کمی از من را ببینید» با طراحی مینیمال/ ذهن تماشاگر را به چالش می‌کشیم

نویسنده و کارگردان «کمی از من را ببینید» درباره جزییات این نمایش توضیحاتی را ارایه داد.

امیر عبادی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر که «کمی از من را ببینید» را روی صحنه دارد در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: تئاتر یک ضرورت و همیشه زنده و پویا و دغدغه مند است. آثار نمایشی اکثرا با مسائل روز جامعه و دنیای پیرامون آن در ارتباط هستند و زمانی که حرف از دغدغه می زنیم باید گفتار و عملکرد و رویدادها به سمت و سوی آن باشد.

وی افزود: در این اجرا به شرایط اقتصادی، اجتماعی، آسیب‌های جامعه و انحطاط اخلاقی و گفتاری جوانان امروز اشاره مستقیم داریم. این نمایش داستان موازی دو خانواده است که هر کدامشان به دلیل کارهایی که می کنند دچار آسیب های اجتماعی هستند و به صورت اتفاقی با یکدیگر برخورد و دچار تغییرات اساسی می‌شوند را روایت می‌کند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه فقر، بیکاری، طبقات جامعه، نظام سرمایه داری، تامین خرج و مخارج زندگی، امنیت شغلی، بیماری، بیمه و هر چیزی که نه در ایران بلکه در تمام جهان پیرامون ما وجود دارد، باید مورد برسی قرار گرفته شود و کمترین کاری که می توان با اجرای یک تئاتر و خلق اثر هنری به مخاطب خود انتقال داد این است که ذهن و فکر آن‌ها را درگیر این چالش ها کنیم تا به دنبال راهکار باشند و با تلاش در راستای بهتر شدن زندگی و انسانیت قدمی برداشته شود.

بازیگر نمایش «بد سرپرست» درباره طراحی صحنه نمایشش توضیح داد: طراحی صحنه «کمی از من را ببینید» به صورت کاملا ساده و مینیمال است زیرا رویداد حال و گذشته می‌بایست کاملا درست به مخاطب منتقل شود.

او با اعلام اینکه نور صحنه به صورت تک و تخت است، عنوان کرد: در جاهایی از صحنه، نور می‌رود و دوباره در مدت کوتاهی بازمی‌گردد که این رفت و برگشت نور نشان سپری شدن زمان است و رویداد‌های مختلف و تغییر شخصیت و کاراکترها را نشان می‌دهد. در لحظه ای انسان یک تصمیم می‌گیرد و در لحظه ای دیگر تصمیمی دیگر که این رفت و برگشت نور این تصمیمات و تغییر حالات را در لحظه و شرایط به ما نشان می‌دهد.

عبادی خاطرنشان کرد: لباس‌ها بر اساس شخصیت‌ها، محل زندگی و آداب آن منطقه طراحی شده است و چون این رویداد نمایشی در زمان حال است پس به صورت کاملا روزمره و با هر شخصیت که روی صحنه است همخوانی دارد، به عنوان مثال اکثریت افراد در شغل مکانیکی، دست و صورت روغنی و سیاه را می‌بینیم که ممکن است در شرایطی همان مکانیک با کت و شلوار هم در محل کار خود حضور داشته باشد اما درک موقعیت و مکان و شخصیت و نوع کار آن به صورتی است که ما لباس کار مکانیکی و دست و صورت روغنی را بیشتر قبول کنیم، پس ما هم از لباس هایی استفاده کردیم که مخاطب را متوجه محل زندگی، کار، اعتقادات، باورها، خانواده‌ها و جامعه شخصیت ها کند.

نویسنده نمایش «اگه میشه گوش کنید» با اشاره به حمایت مدیران و بخش خصوصی از تئاتر، ادامه داد: چون من در این اجرا کارگردان هستم از شرایط بیشتر اطلاع دارم و می توانم بگویم در تماشاخانه مهرگان کاملا این حمایت صورت گرفته است اما در دیگر اجراها به علت اینکه بازیگر بوده ام اطلاعی از رفتار بقیه سالن ها ندارم. تا آنجا که می‌دانم با توجه به جوی که در سالن‌های خصوصی وجود دارد، تمامی هزینه‌های اجرایی در این سالن‌ها از سوی گروه پرداخت می شود و سالن نیز به دلیل آنکه می‌بایست هزینه هایی اعم از اجاره، آب، برق، گاز، نظافت، خدمات و… را پرداخت کند، هزینه‌ای مجزا نیز دریافت می‌کند.

او افزود: تمامی این هزینه‌ها باید از طریق فروش بلیت تامین شود و گروه‌ها هیچگونه پشتوانه‌ای ندارند و بسیاری از آن‌ها از سوی اداره هنرهای نمایشی تا آنجایی که بنده اطلاع دارم هیچگونه حمایتی دریافتی نخواهند کرد به همین منظور از مسئولان خواستارم توجه بیشتری به تماشاخانه‌ها و اجراهای خصوصی داشته باشند، چراکه این بخش ها به صورت زنجیروار به هم متصل هستند و باعث خلق هنر و خروجی های هنری خواهند شد.؛ بازیگران، کارگردانان، نویسندگان و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، از نظر من می‌بایست بیمه و حقوقی مشخص برای امرار معاش همانند هر ارگان دیگری داشته باشند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن تشکر از عوامل و حامیان این اجرا بیان کرد: از تمامی اقشار جامعه با هر شغل و هر سمتی دعوت می‌کنم به تماشای این نمایش بنشینند زیرا دردها، رنج‌ها و آسیب‌هایی را مشاهده خواهند کرد که با یک تصمیم و مدیریت درست می توانستند وجود نداشته باشند. آنها می بینند که با تغییر نگرش می‌توان به پاکی و خوب زیستن دست یافت.

عبادی در پایان توضیح داد: طبق برنامه ریزی، تخفیف‌هایی در قیمت بلیت لحاظ شده که برای همه‌ مردم عزیز تهیه آن راحت باشد و از نظر مالی دچار مشکل نشوند.

نمایش «کمی از من را ببینید» به نویسندگی و کارگردانی امیر عبادی تا ۱۶ مهرماه هرشب راس ساعت ۲۱ در تماشاخانه مهرگان، با هنرمندی مهسا بان، فرزاد سهرابی، مهناز رضایی، سمن قناد، تقی علی آبادی، امیر عبادی روی صحنه می‌رود.

صادق سیادت

انتهای پیام/

یک نظر


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000