چشم زخم مردم بلای جان نوعروس شد/ روحی که در آینه ها حلول کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۲
در گالری شیرین؛

چشم زخم مردم بلای جان نوعروس شد/ روحی که در آینه ها حلول کرد

معین شافعی گردآورنده آثار «نورچشمی های اتاق آینه» درباره قصه سوررئال از دوره قاجار که مبنای شکل گیری آثار این نمایشگاه بوده و تعداد آثار هر هنرمند توضیح داد.

چشم زخم مردم بلای جان نوعروس شد/ «نورچشمی های اتاق آینه» در گالری شیرین

معین شافعی گردآورنده آثار نمایشگاه گروهی «نورچشمی های اتاق آینه» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره تعداد آثار هنرمندان و نوع کار آنها گفت: هر یک از هنرمندان با برداشت آزاد از قصه با حال و هوایی قاجاری ولی سوررئال، با کارهایی قبلی یا جدید خود در این نمایشگاه حاضر شده اند.
این هنرمند درباره قصه ای که آثار بر اساس آن شکل گرفته اند توضیح داد: مردم عروس شازده قاجاری را چشم می زنند و عروس از دنیا می رود ولی روحش در آینه های اتاق آینه حلول می کند.

وی در معرفی هنرمندان این نمایشگاه بیان کرد: هنرمندان این نمایشگاه عبارتند از وحید آرین، افشین باقری، شیرین بابازاده، علیرضا چمک و طلا درنگی با یک اثر نقاشی، مصطفی اسدالهی، دانیال طیموج و داوود طیموج با سه اثر تصویرسازی، معین شافعی با دو اثر کلاژ عکس و مهشید راقمی با دو اثر تصویرسازی همراه با کلاژ.
شافعی در پایان عنوان کرد: همچنین سجاد میرمعینی با ۲ اثر تصویرسازی، سعید خضایی با ۲ اثر نقاشی که به دلایلی یک اثرش به نمایش درنیامد، کیوان عسگری با ۲ اثر ترکیب مواد، سروناز عمادی با یک یک اثر کلاژمتریال، درسا هاشمی با یک اثر ترکیب مواد که روی آینه چاپ شده، کاوه خان آبادی و نازلی صدرالاشرافی هرکدام با یک اثر ترکیب مواد و کلاژ در نمایشگاه حاضر هستند.
شافعی درباره «نورچشمی های اتاق آینه» اینگونه نوشته است: «چه میتوان گفت از آن زرق و برق بی رمق و لکه های بی جان از طلای آفتاب زمستانی؟ تهران بود و از صبح تا شب برف های شاباش بر سر تماشاچیان رعیت که می رساندند خود را به بهارستان به قصد نظاره نقل و نبات و تور و ترمه که عروس شازده را به عمارت می بردند بر تخت کالسکه. کرسی گذاشتند مردم بیکار میان سوز و سرما و دل و جان را فدای تماشا کردند با حدقه های چشمانی پر حسرت. بی خبر از آنکه داغ نگاهشان نحس می کند حجله تازه نفس را.
پنج به شش روز نرسیده عزا کردند بخت نو عروس عمارت را در اتاق آینه. چیزی نگذشت که رعیت هم، خود اسیر شدند به زکام و ذات الریه.
عروس سفید پوش، شد عروس هزار نقش، گمشده در هزار آینه، میان اتاق عمارت. و چه می دانست شازده بخت برگشته از فرجام کار؛ که عروسش چشم زخم مردمی می شود گشنه و بی نانِ شب، که حسرت نگاهشان تیرهای پرّان است آغشته به زهر. و چه می دانست آنچه از رعیتش در قحطی دریغ می کرد، خود بلای جان نو عروسش می شود در شب وصل. حال، شازده جوان مانده بود و پیکری بی جان، پیچیده در تور و مروارید، میان اتاقی از  آینه که پر از نورچشمی های خوش نگار بود. به هر آینه که نظر می انداخت لعبتکانی می جست خوش نقش و رقص که هر یک داغی بر دلش می گذاشتند پر حسرت. حسرتی از جنس نان و آب. حسرتی بی پایان.»
چشم زخم مردم بلای جان نوعروس شد/ «نورچشمی های اتاق آینه» در گالری شیرین

گالری شیرین از ۲۳ فروردین تا ۴ اردیبهشت میزبان نمایشگاه «نورچشمی های اتاق آینه» خواهد بود. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است و  شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و جمعه ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ نمایشگاه «نورچشمی های اتاق آینه» برپاست.

گالری شیرین در تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵ واقع است.
سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است