جشنواره فیلم کودک سه بزرگداشت دارد/ از رضاداد تا ۲ بانوی هنرمند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۴

جشنواره فیلم کودک سه بزرگداشت دارد/ از رضاداد تا ۲ بانوی هنرمند

نشست سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا تابش در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست خبری سی و‌ دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و‌ نوجوانان به دبیری علیرضا تابش، ساعت ۱۰صبح روز سه شنبه ۱۵ مردادماه در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

نشست سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور علیرضا تابش دبیر و محسن دلیلی مدیر روابط عمومی در سالن عباس کیارستمی بنیاد فارابی آغاز شد.

در این مراسم سیمون سیمونیان، حبیب ایل بیگی، رائد فریدزاده، عزت الله علیزاده و … حضور داشتند.

محسن دلیلی مدیر روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان در ابتدای مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار از علیرضا تابش دبیر این دوره جشنواره خواست که توضیحاتی درباره روند برگزاری جشنواره ارایه دهد.

علیرضا تابش گفت: سلام می کنم به اهالی رسانه و‌ گرامی می داریم روز خبرنگار را. تمام تلاش ما در همه بخش ها طی روزهای گذشته این بوده که بتوانیم جشنواره ای درخور داشته باشیم، هرچند همه جشنواره ها نقاط ضعفی دارند ولی سعی می کنیم نقاط قوت را تقویت کنیم.

اسامی بزرگداشت های جشنواره

وی افزود: امسال به پاس زحمات سه تن از بزرگان سینما بزرگداشت آن ها برگزار خواهد شد که مهین جواهریان که جزو فیلمسازان پویانمایی هستند، علیرضا رضاداد پیشکسوت فیلمسازی و‌ مدیریت و مریم سعادت بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون هستند.

تابش در ادامه صحبت‌هایش به بیان ۶ محور سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: نخستین تحول را می ‏توان تغییر نگرش از اثر به منظومه دانست. چند دهه بود که الگوی حاکم بر مدیریت سینمایی، تمرکز بر تولید آثار بود، مجموعه‏ مدیریت سینمایی، ملاک موفقیت خود را در آمارهای کمی تولید می‏ دید و از سوی دیگر فیلمسازان نیز وظیفه‏ خود را تا مرحله‏ پس ‏تولید می ‏دانستند و کمتر به دنبال ایجاد نگرش منظومه‏ ای یا به عبارت دیگر، ایجاد پیوست فرهنگی یا زنجیره‏ خلق ارزش در صنعت سینما بودند.

وی با تاکید بر اهمیت کیفیت فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره تصریح کرد: اما در این جشنواره، پس از مدتها، سنت تولید فیلم برای جشنواره به کناری گذاشته شد و اهمیت تعداد فیلم های راه ‏یافته به جشنواره، جای خود را به کیفیت و استانداردهای ارائه‏ی فیلم داده است. تاکید مدیریت سینمایی کشور بر شفاف‌‏سازی و اعلام عمومی هزینه ‏کرد، گام بزرگی بود که ما را به این سمت هدایت کرد، مدیران سینمایی، چه در بنیاد سینمایی فارابی و چه در دبیرخانه‏ جشنواره، حالا خود را در اتاقی شیشه‏ ای حس می ‏کنند که هر حرکت آنها و هر سرمایه‏ گذاری‏ ای در تولید، از سوی افکار عمومی رصد و درباره‏ آنها پرسش می‏ شود. حالا و در سی و دومین دوره‏ جشنواره، مفتخرم اعلام کنم، ما با هفت فیلم با کیفیت روبرو ایم و نه تنها دغدغه‏ ای در این مورد نداریم، بلکه در انتظار فیلم های با کیفیت بیشتری در سال های آینده می‏ مانیم. در این دوره از جشنواره، ما به دنبال ارائه‏ تصویری حقیقی و شفاف از سینمای کودک و نوجوان و ظرفیتهایش بوده‏ایم و کیفیت، بیش از اعداد و تعداد فیلمهای موجود برای ما اهمیت داشته است.

تابش همچنین بیان کرد: در این دوره از جشنواره، توجه به وجوه بین ‏المللی سینمای کودک نیز که کمابیش به فراموشی سپرده شده بود، دوباره زنده شده است. ما با ایجاد کتابخانه‏ ویدیویی، دعوت از توزیع‏ کنندگان منطقه ای و بین‏ المللی و تعریف خدمات جدید برای میهمانان بخش بین‏ الملل، تلاش کرده‏ ایم صنعت تصویر در حوزه‏ کودک و نوجوانان را در فضای بین‏ المللی بازتعریف کنیم. این بازتعریف، منطبق با رویکرد رونق تولید ملی و طبیعتاً همگام با سیاست های حاکم بر کشور انجام پذیرفته و به گمان ما، با توجه به زبان مشترک تصویر در میان کودکان تمام دنیا، می‏ تواند افق جدیدی پیش روی سینمای کشور بگشاید. افقی که حضور جشنواره ای تنهای بخشی از آن است و هدفش حضوری همه‏ جانبه در بدنه سینمای بین ‏الملل است. این اتفاق شدنی است و با اتکا به نیروی داخلی و سرچشمه غنی ادبی و خلاقیت به ویژه در حوزه های مختلف هنر و ادبیات کودک و نوجوان در ایران، ما از مزیت هایی برخورداریم که در کمتر کشوری می توان مشابه آن را یافت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: تلاش ما این بوده است که در بخش بین‏ الملل، این ظرفیت های منحصر به فرد را پیش روی مهمانان و شرکت ‏کنندگان بین المللی جشنواره به تصویر بکشیم. در این دوره از جشنواره، برای نخستین بار در کشور، خدمات پروفایلینگ اقتصادی فیلم ها، به تهیه ‏کنندگان فیلم های سینمایی راه‏ یافته به بخش مسابقه ملی ارائه خواهد شد.

تابش گفت: واقعیت این است که نخستین قدم در راه خودگردان و سودآور ساختن سینمای کودک و نوجوان، در عین حفظ کیفیت و توجه به مضامین فاخر و مطلوب، ترویج و تثبیت مفاهیم و نگرش کسب و کاری به این هنر-صنعت در میان فعالان این حوزه است. کمیته‏ ای متشکل‏ از صاحب‏ نظران اقتصادی، در حوزه‏های کارآفرینی، اقتصاد فرهنگ و تامین سرمایه، همه‏ فیلم های راه ‏یافته به بخش مسابقه را تحلیل اقتصادی کرده و برای نخستین بار، در قالب خدماتی رایگان به تهیه‏ کنندگان این آثار تقدیم خواهند کرد. این قدم که در راستای شفافیت هرچه بیشتر اقتصادی صنعت سینما برداشته شده است، به ما در بازه‏ زمانی کوتاه مدت، امکان سنجش میزان موفقیت آثار سینمایی کودک و نوجوان را فراهم می کند و از سوی دیگر زبانی مشترک میان صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان سینمایی، ایجاد می کند که از وابستگی سینمای کودک به نهادهای حامی خواهد کاست و در نهایت این بخش از صنعت تصویر را به استقلال خواهد رساند. جلساتی که میان دفاتر پخش و صاحبان آثار، پس از پایان کار جشنواره برگزار خواهد شد، مکمل این خدمات خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی همچنین بیان کرد: صنایع مجاور صنعت سینما، اهمیتی بنیادی در رونق تولید سینمایی دارند. توجه ویژه به بخش انیمیشن، و آثار انیمیشن کوتاهی که به بخش مسابقه ملی راه یافته ‏اند، نگاه دقیق به فیلم های کوتاه و بلند غیرسینمایی و تاسیس بخش جدید وب‏سری، همه نشانه‏ هایی هستند که نشان می دهند جشنواره در این دوره، نگاه خاصی به صنعت تصویر، فراتر از صرفاً سینما خواهد داشت. همین رویکرد درمورد صنایع مجاور سینما هم ادامه داشته است. جایزه ویژه کسب و کار که از سوی دبیر اهدا خواهد شد، موید همین رویکرد است و امیدواریم باعث شود تهیه‏ کنندگان، فیلمسازان و نویسندگان نیز این نگاه را در خود ایجاد کنند و میان سینما و صنایع مجاور پیوندی راهبردی ایجاد شود.

وی همچنین یادآور شد: خوشحالم اعلام کنم امسال، در کنار جشنواره، المپیاد فیلمسازی نوجوانان نیز به شکل متفاوت و به روزی برگزار خواهد شد. این المپیاد که شصت نوجوان از سراسر کشور را میزبانی خواهد کرد با پذیرش ایده و تجربه گسترش ایده، میزبان ۹ تن از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان خواهد بود، که می تواند اتفاقی ویژه و منحصر به فرد تلقی شود. امید ما این است که همنشینی نوجوانان با کسانی که در راه فیلمسازی مو سپیده کرده‏ اند، بتواند سرچشمه انتقال تجارب گذشته و ظهور پدیده‏ هایی جدید در صنعت تصویر باشد.

تابش ادامه داد: مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه در بخش ملی ۲۱۷ عنوان فیلم است که فیلم سینمایی ۱۲ عنوان، فیلم کوتاه داستانی ۱۰۵ عنوان، فیلم بلند داستانی ۱۶ عنوان، فیلم پویانمایی کوتاه ۶۶ عنوان، فیلم پویانمایی سینمایی ۶ عنوان و در وب‌سری ۳۹ عنوان ثبت نام کردند که پس از بازبینی کلی آثار، ۳۶ عنوان فیلم توسط هیات انتخاب ایران برگزیده شدند که شامل ۷ فیلم سینمایی، ۱۰ فیلم کوتاه داستانی، ۷ فیلم بلند داستانی و ۱۲ فیلم پویانمایی کوتاه می شوند.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان درباره تاثیر تحریم‌ها بر حضور فیلم‌ها در جشنواره و اینکه از کشور ترکیه چند فیلم در این جشنواره خواهد بود، گفت: جشنواره کودک و نوجوان نماد دیپلماسی عمومی است مخصوصا در زمانی که دشمنان ما تلاش می‌کنند چهره‌ای نامناسب را از کشور ما نشان بدهند. جشنواره‌هایی مثل جشنواره جهانی فجر و این جشنواره که در شهری است که خودش نماد ایران است و روزگاری پایتخت ایران بوده است برگزار خواهد شد و این نکته اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه شرکت کننده‌هایی از جمله از کشور ترکیه خواهیم داشت و‌ ۲۸ ورکشاپ بین‌المللی و همچنین ۲۷ کشور مهمان در این جشنواره خواهیم داشت.

تابش درباره عملکرد فارابی در ساخت فیلم های کودک گفت: برخی اطلاعات را خبرنگاران در یکی دو سال اخیر منتشر کردند که اطلاعات کاملی نیست، در دوره ای که ما در فارابی هستیم تلاش کردیم به هر قیمتی برای کودک و نوجوان فیلم نسازیم و از آن ها حمایت نکنیم و با این کار بودجه ها را هم برنامه ریزی کردیم.

او اضافه کرد: برای قانع کردن فیلمسازان که تلاش درحمایت داشتند ولی فیلم آن ها مطابق خواسته ما نبود، سال های سختی داشتیم. در این راستا شوراها را تغییر دادیم و‌ افراد جوان حضور بیشتری داشتند و از این باب هم توانستیم افکار و‌اولویت های جدید را برای ساخت فیلم ها برنامه ریزی کنیم.

تابش درباره اکران فیلم های کودک‌ نیز گفت: این ۲ سال راجع به اکران سینمای کودک ابهاماتی بود که برطرف شد و هر فصل ما شاهد اکران فیلم‌های کودک هستیم که این امر به کمک دوستان انجام شد. تا پایان سال برنامه ریزی هایی انجام شده و آن روند منظم اکران کودکان و‌ نوجوانان است و‌ پخش کنندگان و سرگروه ها این اقبال را دارند که فیلم های کودکان را اکران کنند.

تابش در پایان گفت: امسال چند پنل اصلی و چند پنل مهمان در جشنواره داریم که در این پنل ها درباره تولید مشترک سینمای ایران مذاکره می کنیم. همچنین در این دوره از چهرهای مهم سینمایی خواستیم در طول این جشنواره و در این پنل ها با ما همراه باشند.

او‌ در پایان عنوان کرد: ما از چند شهر خواهرخوانده اصفهان، امسال در جشنواره مهمان داریم و بعضی از آثار آن ها در این جشنواره حضور دارند. همه تلاش های ما بر این بوده که جشنواره به روز و متفاوت داشته باشیم.

زهرا دمزآبادی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است