روح‌الله زمانی پا جای جنیفر لارنس گذاشت/ آشنایی با برندگان جایزه ماسترویانی ونیز | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۵

روح‌الله زمانی پا جای جنیفر لارنس گذاشت/ آشنایی با برندگان جایزه ماسترویانی ونیز

به بهانه اهدای جایزه بهترین بازیگر نوظهور جشنواره ونیز به روح الله زمانی از سینمای ایران به دیگر برندگان این جایزه و سرنوشت شان نگاهی انداخته ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صبا، روز شنبه ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) جشنواره بین المللی فیلم ونیز در حالی برترین های خود را معرفی کرد که جایزه بهترین بازیگر نوظهور فستیوال موسوم به «جایزه مارچلو ماسترویانی» به روح الله زمانی بازیگر نوجوان فیلم «خورشید» مجید مجیدی از ایران رسید. به این بهانه به تاریخچه سرنوشت برندگان این جایزه از زمان شکل گیری آن نگاهی انداخته ایم.

جایزه مارچلو ماسترویانی اولین بار سال ۱۹۹۸ کمتر از دو سال پس از مرگ بازیگر اسطوره ای سینمای ایتالیا مارچلو ماسترویانی ایجاد شد از نکات این جایزه اینکه هرگاه یک آمریکایی آن را با خود به خانه برده خیلی زود توانسته مشهور شود اما این اتفاق برای بازیگران دیگر ملیت ها آنگونه که انتظار می رود، رخ نداده است. تا به حال چهار آمریکایی این جایزه را بدست آورده اند که جنیفر لارنس و میلا کونیس دو ستاره زن جوان دهه اخیر هالیوود احتمالا شناخته شده ترین آنها هستند. هرچند باید اشاره کرد میلا کونیس این جایزه را در فیلم «قوی سیاه» آرونوفسکی برد فیلمی که همچنان بهترین اثر کارنامه کاری کونیس است با این حال این جایزه برای جنیفر لارنس دیگر آمریکایی برنده جایزه خوش یمن بود لارنس بعدها در دهه ۲۰۱۰ توانست چندین بار نامزد جایزه اسکار شود و یک بار نیز آن را کسب کند، تای شریدان یک آمریکایی دیگر برنده این جایزه است او بیشتر برای حضور در فیلم «بازیکن شماره یک آماده» اسپیلبرگ شناخته می شود. چارلی پلامر ۲۱ ساله که سابقه بازی در فیلم «تمام پول های جهان» ریدلی اسکات را دارد نیز احتمالا تا به این لحظه گمنام ترین آمریکایی برنده این جایزه است البته که احتمالا در آینده از او نیز بیشتر خواهیم شنید.

«جایزه مارچلو ماسترویانی» البته برای غیرآمریکایی ها هم بعضا حکم سکوی پرتاب را داشته است، شاخص ترین بازیگر غیر آمریکایی که توانسته بعد از بردن این جایزه اسم و رسمی برای خود دست و پا کند گائل گارسیا برنال مکزیکی است که در سال ۲۰۰۱ برای فیلم آلفونسو کوارون کارگردان نامدار مکزیکی به صورت مشترک با دیگو لونا این جایزه را تصاحب کرد.

جایزه ماسترویانی چند باری نیز از خاک ایتالیا خارج نشده و برنده اش یکی از استعدادهای کشور صاحب جشنواره یعنی ایتالیا بوده است از جمله این سالها می توان به دوره اول اهدای این جایزه در سال ۱۹۹۸ اشاره کرد سالی که در آن جایزه نوظهور جشنواره به نیکولو سِنی ۱۶ ساله برای بازی در فیلم «درخت گلابی» (عنوان انگلیسی فیلم «شلیک به ماه» است ) رسید. این جایزه برای نیکولو سِنی  چندان سکوی پرتابی نشد او بعدها در فیلم های کارگردانان صاحب نامی چون وس اندرسون، جی جی آبرامز، ارمانو اولمی و بن استیلر بازی کرد اما نقش های او اغلب کوچک و کم اهمیت بودند به طوری که دیگر چندان اثری از آن اولین نقش آفرینی ماندنی اش دیده نمی شود. این جایزه پیش از آنکه از آن بازیگر خردسال ایرانی شود دو سال متوالی به دو بازیگر جوان استرالیایی رسیده بود یکی از آنها توبی والاس است که احتمالا در آینده از او بیشتر می شنویم.

در پایان باید اشاره کرد برنده جایزه بازیگر نوظهور ونیز هرگز نتوانسته در همان سال دریافت جایزه، نامزد اسکار بازیگری شود اما در چندین سال برنده این جایزه شانس این را داشته که نامزد بخش بازیگران جوان «انجمن منتقدان پخش فیلم/Broadcast Film Critics Association Awards» که جایزه بسیار با ارزشی است شود. حالا باید منتظر ماند و دید آیا روح الله زمانی هم شانس این را پیدا می کند که نامزد یکی از معتبرترین جوایز سینمای آمریکا شود و یا آیا اصلا می تواند از این جایزه به عنوان محملی برای بازیگر حرفه ای شدن استفاده کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است