«سگ»؛ استحاله رنجی معاصر | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۴۱
یادداشتی به قلم حامد سلیمان زاده؛

«سگ»؛ استحاله رنجی معاصر

حامد سلیمان زاده در یادداشتی به نگاه متفاوت فیلم «سگ» ساخته حسام صالح بیگ پرداخته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا حامد سلیمان زاده داور و منتقد بین المللی سینما به بهانه حضور فیلم «سگ» به کارگردانی حسام صالح بیگ که در بیست و هفتمین دوره جشنواره ریندنس انگلستان «Raindance Film Festival» که در تاریخ ۲۸ اکتبر تا ۷ نوامبر (۷ تا ۱۷ آبان) برگزار خواهد شد، در یادداشتی کوتاه به بیان نگاه متفاوت فیلم به مساله تجاوز پرداخته است.

یادداشت وی که در اختیار صبا قرار گرفته بدین شرح است: «استحاله تجربه فرآیند دگردیسی در درون است که اثرش جسم را تحت تأثیر مستقیم قرار می دهد. شاید به نوعی دیگر بتوان گفت استحاله نوعی معامله روح است با موجودی دیگر برای دستیابی به هدفی معین. با توجه به این مقدمه کوتاه می توان تغییر ماهیت در مسیر انتقام را خط روایی فیلم کوتاه و قابل توجه حسام صالح بیگ با عنوان «سگ» دانست، فیلمی بی ادعا اما پر از جزئیات، دقیق و عمیق.

نگاه کمینه گرا و موجز کارگردان به مساله مهم تجاوز که امروز بیش از پیش مورد توجه اکثر فعالان مدنی جهان قرار گرفته، «سگ» را در زمره فیلم‌های کوتاه موفقی قرار می دهد که حامل دغدغه‌ای اجتماعی و تلخ است. فیلم با نمایی از یک بشقاب که در آن تکه گوشتی قرار گرفته آغاز شده و درکارکرد یک پرولوگ یا دیباچه روایی کلاسیک، پیوندی قدرتمند و تِماتیک با میانه و مؤخره فیلم برقرار می کند. تلاش آیدا برای به دندان کشیدن گوشت با ولعی پیدا و ناظر بودن الهام به عنوان دوستی همراه در انتهای فیلم نیز تکرار می شود با این تفاوت که در آنجا خانه اشکان به کله پزی، خود اشکان به گوشت و آیدا به سگی هار مستحیل شده‌اند.

تکرار شکل مثلث که به تعبیر ژان پل سارتر فیلسوف معاصر فرانسوی، ناانسانی‌ترین حجم هندسی است در سیستم زیبایی شناختی شخصیت سازی و شخصیت پردازی فیلم هر بار بر روی یک رأس چرخیده و در زمان مادی فیلم ماجرا را متبحرانه پیش می برد. نهادِ آسیب دیده دختران فیلم و غریزه محور پسر فیلم از بُعد روانکاوانه، انگیزه کنش پایانی فیلمنامه را باورپذیر کرده و مخاطب را متأثر می کند.

هدایت و اجرای درست بازیگران، دکوپاژ استاندارد، انتخاب لوکیشن های فضاساز، استفاده هوشمند از صداگذاری، طراحی میزانسن های غیر کلیشه ای و غیره، امتیاز عناصر سبکی فیلم را ارتقا بخشیده و نوید ورود یک فیلمساز مستعد و توانمند را به سینمای فیلم کوتاه ایران می‌دهد.

در انتها باید گفت همانطور که «سگ» از منظر علمی، زیرگونه اهلی گرگ‌هاست که به اقتضای شرایط خوی وحشی گری‌اش باز می گردد. فیلم «سگ» نیز مصداقی مهم برای بازخوانی جمله معروف انسان، گرگِ انسان است از تامس هابز فیلسوف برجسته انگلیسی است، انسانی که در طبیعت خویش و در شرایط اخلاق فروپاشیده و اجتماع سرگردان می تواند گرگی باشد برای انسان های دیگر و آنها را همچون نان و نمک بدرد!»

جشنواره ریندنس انگلستان  Raindance Film Festival جشنواره فیلم های مستقل در انگلستان است که در میان ۱۰ جشنواره برتر این کشور نیز قرار دارد و مورد تایید آکادمی اسکار و بفتا است و بیست و هفتمین دوره آن در تاریخ ۲۸ اکتبر تا ۷ نوامبر (۷ تا ۱۷ آبان) در انگلستان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است