سرمایه‌گذاری را با تهیه‌کنندگی اشتباه گرفته‌اند/ وام سینماها به کجا رسید | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۵
سید جمال ساداتیان در گفتگو با صبا:

سرمایه‌گذاری را با تهیه‌کنندگی اشتباه گرفته‌اند/ وام سینماها به کجا رسید

سید جمال ساداتیان معتقد است تهیه کنندگی در سینما یک سازکار مشخصی دارد که با سرمایه‌گذاری کاملا متفاوت است.

سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما و مدیر سینما تیراژه در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره اعطای اختیارات ویژه به اتحادیه یکپارچه تهیه کنندگان از سوی رییس سازمان سینمایی و همچنین وام صندوق اعتباری هنر برای تسویه بدهی سینماها با صاحبان آثار گفت: بودجه این کار در صندوق اعتباری هنر تصویب شده است ولی پروسه اداری آن هنوز تکمیل نشده است. من فقط همینقدر اطلاع دارم که در حال حاضر این کار یک گیرهایی دارد مثلا اینکه سینماها باید برای دریافت وام وثیقه‌ای را در اختیار این صندوق قرار دهند.

وی ادامه داد: من خودم هنوز این بحث را به طور دقیق و کامل دنبال نکرده ام و نمی دانم باید چه کار کرد. در مورد سینماهای دیگر هم اطلاعی ندارم این وام را تا به امروز دریافت کرده‌اند یا خیر.

این تهیه کننده سینما با بیان اینکه در صنف تهیه کنندگان با تشکیل «اتحادیه صنف تهیه کنندگان سینمای ایران» یک اجماع و یَد واحده‌ای به وجود آمده است، تصریح کرد: تهیه کنندگان نقش کارفرما و مدیر یک پروژه سینمایی را دارند و به نوعی گردش مالی و اقتصادی سینما برعهده آنها است به همین دلیل طبیعی‌ست که در یکسری از تصمیمات ارشاد بتوانند حضور و نقش فعالی داشته باشند و باعث شوند کارهای مربوط به این صنف تخصصی‌تر و سهل‌تر انجام شود. تا چند وقت گذشته که اختلافاتی میان تهیه کنندگان وجود داشت، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اعلام می کردند که ما نمی توانیم شما را به رسمیت بشناسیم اما در حال حاضر موضوع فرق کرده است و خوشبختانه اجماع امیدبخشی حاصل شده است.

وی درباره اختیار ارزیابی و تایید متقاضیان تهیه‌کنندگی به «اتحادیه صنف تهیه کنندگان سینمای ایران» هم عنوان کرد: متاسفانه در گذشته به دلیل اینکه تهیه کنندگان چهار صنف شده بودند وقتی یک نفر به صنف اول می رفت و به نتیجه نمی رسید تلاش می کرد از صنف بعدی کار خودش را پیش ببرد و صنف‌ها برای اینکه جمعیت خودشان را بزرگ کنند به راحتی به برخی کارت تهیه کنندگی می دادند که یا فرد شایستگی آن را نداشت یا اینکه با حاشیه‌هایی همراه می شد که در نهایت به پای همه مجموعه سینما نوشته می شد.

برخی سرمایه گذاری را با تهیه کنندگی اشتباه گرفته اند

ساداتیان درباره حاشیه تهیه کنندگی یک دندانپزشک و احتمال همکاری با فیلم جدید سعید روستایی هم اظهار کرد: من درباره ایشان همینقدر می دانم که برخی تهیه کنندگان قبلا هم به سراغش رفته بودند و او هم در برخی فیلم‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. بعضی‌ها در سینما سرمایه‌گذاری را با تهیه کنندگی اشتباه گرفته‌اند، به صرف اینکه می روند در چند فیلم سرمایه‌گذاری می کنند نمی شود آن‌ها را تهیه کننده دانست.

وی در پایان تاکید کرد: تهیه کنندگی خودش یک ساز کار و علم مشخصی دارد. درست است که تهیه کنندگی در دل خود سرمایه‌گذاری را هم در برمی گیرد اما مدیریت یک پروژه سینمایی دنیای دیگری دارد. به هر حال این تهیه کننده است که می تواند تولیدکننده باشد و هرچه بتواند در انتخاب قصه‌ها و عوامل ساخت حرفه‌ای تر عمل کند در مجموع خروجی هم قابل قبول‌تر خواهد بود. تهیه کننده در سینما مدیر پروژه و بهترین مشاور کارگردان برای تولد یک فیلم سینمایی است.

امید پویانفر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000