آغاز پرسروصدای «زاویه» با حجاب/ واکنش‌ها به مناظره داغ ادامه دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۹
صبا گزارش می‌دهد؛

آغاز پرسروصدای «زاویه» با حجاب/ واکنش‌ها به مناظره داغ ادامه دارد

نخستین قسمت سری تازه برنامه «زاویه»، توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده است و هنوز واکنش ها بدان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، قسمت اول از فصل پانزدهم برنامه تلویزیونی «زاویه» که چهارشنبه‌شب ۲۶ شهریور با موضوع «مناسبات حجاب و سیاست در ایران» از شبکه ۴ سیما پخش شد، توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده است.

در یک سوی این مناظره، حسین سوزنچی استاد حوزه و دانشگاه قرار داشت که سال‌هاست در حلقه مؤلفان کتاب‌های درسی «دین و زندگی» دبیرستان حضور دارد و طیف نظرات نزدیک به نگاه رسمی حاکمیت را نمایندگی می‌کرد. در سوی مقابل، مهدی نصیری پژوهشگر دینی حضور داشت که بیش از دو دهه قبل، سردبیر و مدیرمسئول روزنامه کیهان بود و با سابقه تحصیلات حوزوی، هم‌اکنون با نگاه منتقدانه خود شناخته می‌شود.

آنچه بیش از هرچیز واکنش‌ها را نسبت به این مناظره برانگیخت، بحث طرفین درباره قانون حجاب اجباری در ایران بود که در سال‌های گذشته، کمتر با این صراحت در آنتن زنده تلویزیون مطرح شده بود. در هفته‌های گذشته برنامه «بدون توقف» محصول شبکه ۳ سیما نیز به این موضوع پرداخت و با استقبالی نسبی مواجه شد.

از چهارشنبه‌شب و همزمان با این مناظره، شبکه‌های اجتماعی شاهد واکنش‌های گسترده به این برنامه بوده است. علاوه بر بحث‌هایی که درباره محتوای برنامه مطرح شده، شمار زیادی از کاربران، شجاعت شبکه ۴ در پخش این مناظره را ستوده‌اند.

صورت‌بندی شفاف نظرات طرفین پیش از آغاز مناظره و همچنین تسلط مجری بر موضوع، از دیگر نقاط مثبت «زاویه» بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

ویدیوی این مناظره در نرم‌افزار تلوبیون تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۴۳۰۰ بازدید داشته که به نسبت برنامه‌های شبکه ۴، رقم فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. اغلب برنامه‌های این شبکه، به جز برنامه‌های «مدرسه تلویزیونی ایران»، کمتر از ۵۰۰ بازدید در نرم‌افزار تلوبیون ثبت می‌کنند.

فصل چهاردهم «زاویه» هم برنامه‌های پرواکنشی داشت. از جمله برنامه‌ای با موضوع «عدالت آموزشی در ایران» که در آن صحبت‌های دکتر طیبه ماهروزاده، آغازگر بحث‌های دامنه‌داری درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش در سطح رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بود.

در ادامه شماری از واکنش‌های کاربران توییتر را نسبت به قسمت اول فصل جدید «زاویه» می‌خوانید:

مهدی نصیری مهمان برنامه: از رسانه ملی، دکتر معینی پور مدیر شبکه چهار، حبیب رحیم پور عزیز سردبیر و مجری، حجت الاسلام دکتر سوزنچی و همه دست اندرکاران برنامه زاویه به خاطر برگزاری گفتگوی حجاب سپاسگزاری می کنم. امیدوارم این برنامه گامی در مسیر گشوده شدن گره از این معضله جامعه ایرانی باشد.

Alan Veisi: مسیح علینژاد در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که اصلاً از انتقاد به #حجاب_اجبارى در صداوسیما راضی و خوشحال نیست؛ فارغ از پوپولیستی بودن حرف‌هاش که حقیقتاً، دورافتادگی‌اش رو از فضای #ایران نشون می‌داد، فقط یک چیز رو برداشت کردم: وحشت کرده از جمع شدن بساط کاسبی‌اش.

مرتضی هاشمی: بحث خوبی است، ولی هنوز باورم نمی‌شه که در سال ۱۳۹۹ برای برخی مدیران صداوسیما این طبیعی است که سه مرد بنشینن دور میز و در مورد حجاب خانم‌ها بحث کنند. یعنی یک متخصص زن در این زمینه نداریم؟ به نظر شما این ترکیب مهمانان و میزبان عجیب نیست؟

معصومه توحیدی: در برهوت حرف نزدن، تحمل کمی #زاویه در گفتگو را نداریم.

سروش: صداوسیما هم جای نصیری هست و هم یامین‌پور و هم حتی افراد و گروههای دیگر با مواضع گوناگون. مهم اینه حالا که این بحث طرح شده به افراد و صاحبان ‌نظرات متفاوت دیگه هم تریبون داده بشه.

مرتضی فاطمی: من متاسفانه موفق نشدم برنامه رو ببینم ولی می‌دونم در این شرایط، صرف برگزاری این برنامه با تمام نواقص احتمالیش یه قدم رو به جلو و حتما حتما بسیار سخت بوده. دم مهدی نصیری، مسعود معینی‌پور و حبیب عزیز و هر کی دغدغه باز کردن راه گفت‌و‌گو در رسانه رو داره گرم.

الیاس قنبری: فصل جدید زاویه خوب شروع شد. فرم و دکور و اجرا هم واقعا بهتر شده. ان‌شاءالله با همین دست فرمون برید جلو.

البته عده دیگری هم در دو طیف حمله های شدیدی به نصیری کرده اند. عده ای این حرف ها را از او بعید می دانند و اینکه فردی انقدر نزدیک به نظام در مسیر حذف حجاب اجباری نظریه بدهد تایید نمی کنند. در آن سر طیف هم منتقدان او سابقه اش را یادآوری می کنند که پس از دوره ای نظریات رادیکال امروز از آزادی انتخاب صحبت می کند.

آنچه مسلم است راه اندازی کرسی های آزاداندیشی برای بررسی همه چالش های اجتماعی یک ضرورت در تلویزیون است که البته با تک برنامه ها به نتیجه عمیق و تاثیرگذار در جامعه نمی رسد و در حد همین واکنش های مجازی خواهد ماند. این برنامه ها لازم است مستمر باشد و افراد از طیف های مختلف فکری تحمل شوند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000