تماشاگر می‌تواند «یلدا» را با زندگی حقیقی تطبیق بدهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۲
بنفشه رافعی به صبا گفت:

تماشاگر می‌تواند «یلدا» را با زندگی حقیقی تطبیق بدهد

بنفشه رافعی از مخاطبان سینما دعوت کرد فیلم سینمایی «یلدا» را به دلیل آنکه می‌توانند این فیلم را با زندگی حقیقی خود تطبیق بدهند، تماشا کنند.

بنفشه رافعی مجری و گوینده رادیو و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره موضوع فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی و تهیه‌کنندگی علی مصفا که در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران شده است، عنوان کرد: موضوع فیلم که با محوریت بخشش و قصاص است، موضوع جدیدی در سینمای ما نیست اما لوکیشن اصلی انتخاب شده که یک استودیوی تلویزیونی است و ارایه موضوع فیلم در قالب یک برنامه تلویزیونی به متفاوت بودن «یلدا» کمک کرده است.

وی ادامه داد: همچنین یکی از ویژگی‌های قابل قبول این فیلم ریتم و سرعت نسبتا مناسب آن است که دلیلش می‌تواند استفاده از اقتضای برنامه زنده رسانه‌ای در این فیلم باشد. این موضوع می‌تواند مخاطب را پای فیلم نگه دارد اما در مجموع از نگاه من «یلدا» فیلم متوسطی است.

این گوینده رادیو درباره نگاه آثار هنری به موضوع بخشش اظهار کرد: اگر به موضوع بخشش در آثار هنری به عنوان یکی از برجسته‌ترین شاخصه‌های اخلاق انسانی، خوب پرداخته شود، قطعا زیبایی آفرین و تاثیرگذار است اما بهتر می‌دانم بدون آنکه قصد بازی با کلمات را داشته باشم فعلا از واژه گذشت استفاده کنم شاید به دلیل آنکه بخشش کار پیچیده‌تری به نظر می‌رسد. همانگونه که در سکانس‌های پایانی «یلدا» هم مونا ضیا می‌گوید: نمی‌بخشم اما می‌گذرم…

رافعی با اشاره به اینکه ترجیح می‌داد فرم و ساختار «یلدا» مستند بود، گفت: باتوجه به اینکه سناریو روال داستانی دارد اما ترجیح من این بود که این فیلم به لحاظ فرم و ساختار، هم در پرداخت و روایت قصه و هم در ترسیم حال و هوای واقعی‌تر از یک برنامه زنده تلویزیونی در ذهن مخاطب، به مستند نزدیک‌تر باشد.

وی ادامه داد: این موضوع قطعا می‌توانست روی بازی بازیگران هم اثرگذار باشد. در ضمن لازم می‌دانم این نکته را ذکر کنم که من بازی بابک کریمی در نقش تهیه‌کننده را دوست داشتم.

این مجری تلویزیون درباره توجه به سینمای هنری و فیلمسازان مستقل اظهار کرد: من هم مانند هر هنردوست و هنرخوانده دیگری احترام زیادی برای سینمای هنری و سینمای مستقل که البته جداگانه هم قابل بررسی هستند، قائل هستم. صاحبان هنر، اندیشه و تجربه‌های نو و متفاوت در قالب سینمای صرفا تجاری نمی‌گنجند و اگر حمایت لازم و کافی صورت نگیرد، حضور کمرنگ بدنه فرهیخته، اندیشمند و هنرمند سینما، امید برای داشتن مخاطبان خاص بیشتر را از بین می‌برد.

رافعی در پایان با بیان اینکه هر کدام از ما می‌توانیم سهمی در متعادل کردن جهان داشته باشیم و تلاش برای تن واحدی را که نیاز به عدالت، بخشش، آزادی و شادی دارد، مسئولیت خودمان بدانیم، خاطرنشان کرد: آنگونه که شنیده‌ام تمام عواید حاصل از فروش «یلدا» در ایران قرار است به آزادی افراد در بند اختصاص پیدا کند. ما گاهی با تماشای یک فیلم می‌توانیم به خودمان و افراد دیگر کمک کنیم. پس من به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم «یلدا» را به دلیل آنکه فرصت قرار گرفتن جای دو نفر مقابل را در یک موقعیت حساس به تماشاگر می‌دهد که بتواند انتخاب‌گر باشد و آن را با زندگی حقیقی خود تطبیق بدهد، تماشا کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است