پخش هرگونه برنامه بیش از حد سرگرم‌کننده در تلویزیون‌ چین ممنوع شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۳
فشار بی‌سابقه بر رسانه‌های چینی؛

پخش هرگونه برنامه بیش از حد سرگرم‌کننده در تلویزیون‌ چین ممنوع شد

مقامات چینی با صدور دستوری شبکه‌های تلویزیونی این کشور را از پخش برنامه‌های سرگرم کننده منع و لیستی از برنامه‌های تایید شده را در اختیار آنان گذاشتند.

به گزارش صبا به نقل از هالیوودریپورتر، سازمان رگولاتوری رسانه‌های چین با صدور بخشنامه‌ای به ایستگاه‌های تلویزیونی محلی، پخش هرگونه برنامه سرگرم کننده را در هنگام برگزاری جشن‌های هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، ممنوع کرد!

پر واضح است که این روزها بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی در سراسر جهان با مشکل کاهش مخاطبان دست و پنجه نرم می‌کنند، اما آن چه که در دنیای رسانه‌های چینی می‌گذرد را در هیچ جای دیگری نمی‌توان یافت.

اواخر هفته گذشته، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های پکن از شبکه‌های تلویزیونی محلی خواست در روزهای برگزاری مراسم‌های مربوط به سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در اکتبر سال جاری، از روی آنتن بردن برنامه‌هایی که «بیش از حد سرگرم‌کننده» هستند خودداری نمایند. این شبکه‌های می‌بایست به جای پخش برنامه‌های پرطرفداری چون سریال‌های درام، عاشقانه و یا شوهای شبانه، از میان ۸۶ برنامه تایید شده محتوای خود را تامین کنند.

بر اساس گزارش روزنامه‌های چینی، این برنامه‌های چینی تمرکز خود را روی نمایش تلاش بخش‌های مختلف جامعه چین برای خلق آینده‌ای روشن‌تر و خدمت به سرزمین مادری معطوف کرده‌اند.

از نمونه‌های این آثار تایید شده می‌توان به «چین دوست‌داشتنی» اشاره کرد که داستان شهیدی انقلابی به نام فنگ ژیمین را روایت می‌کند که زندگی خود را وقف آزادی مردم چین کرد. «موقعیت دیپلماتیک» نیز نام یک شوی مستند است که پیروزی‌های سیاست خارجی جمهوری خلق چین مانند مذاکرات چین و انگلستان برای بازپس‌گیری هنگ‌کنگ و الحاق آن به سرزمین مادری را به تصویر می‌کشد.

سازمان تنظیم مقررات گفته است: در طول مدت این ۱۰۰ روز، تمام شبکه‌های تلویزیونی باید کنداکتور خود را با برنامه‌‌های برجسته رادیو و تلویزیون ملی برای پاسداشت هفتادمین سالگرد تاسیس نظام جمهوری خلق چین، هماهنگ و متحد کنند.

در این باره بحث‌های زیادی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی چینی در گرفته است، اما بسیاری از آنان فیلتر می‌شوند؛ درست مانند کامنت‌های زیر پست روزنامه سوهو در صفحه سرویس ویبو که چیزی شبیه شبکه توئیتر است. در ساعات اولیه انتشار این مطلب صدها نظر پای آن درج شده بود که در عرض چند ساعت دسترسی به آن‌ها غیر ممکن شد.

با این حال نظرات برخی از مخاطبان چینی از تیغ سانسور جان به در برده است. در یکی از آن ها گفته شده: پس تولد دولت است و ما نمی‌توانیم تلویزیون ببینیم؟ خیلی عالیه! کاربر دیگری نیز نوشته است اخبار شبکه‌های دولتی حتی از فیلمنامه سریال‌های عاشقانه هم قابل حدس‌تر است؛ ۱۰ دقیقه اول راجع به اینکه دولتمردان ما چقدر سر شلوغ هستند، ۱۰ دقیقه دوم درباره اینکه ما چقدر مردمان خوبی هستیم و ۱۰ دقیقه سوم هم درباره اینکه کشورهای خارجی در چه وضعیت مصیبت‌باری به سر می‌برند.

با نزدیک شدن به هفتادمین سالگرد تاسیس نظام جمهوری خلق چین، فشار بر رسانه‌های چینی افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است. تاکنون ۶ فیلم بزرگ و پرخرج سینمایی از اکران منع شده‌اند و یا شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی چینی ملزم شده‌اند تا آخر سال ۲۰۱۹ هر صبح سرود ملی این کشور را پخش کنند.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است