دیوهایم همان مردمان معلق هستند/ «دیوان» برگرفته از نقاشی‌های ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۱
آزاده اولیائی شاد در گفتگو با صبا:

دیوهایم همان مردمان معلق هستند/ «دیوان» برگرفته از نقاشی‌های ایرانی

آزاده اولیائی شاد درباره نمایشگاه خود با عنوان «دیوان» که از 21 شهریور در گالری فرمانفرما برپا است، توضیح داد.

آزاده اولیائی شاد هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا درباره نمایشگاه جدید خود با عنوان «دیوان» که از ۲۱ شهریورماه در گالری فرمانفرما (طبقه دوم) گشایش یافته است، توضیح داد: این نمایشگاه در عنوان خود یک ایهام دارد؛ عنصر تکرارشونده در این کارها دیو است و موضوع اصلی که به وجود می‌آورد بر پایه همین دیوها است. همچنین کارها برگرفته از نقاشی‌های ایرانی است و این شاعرانگی نقاشی‌های ایرانی در کارها دیده می‌شود در نتیجه به دلیل این دو موضوع اسم این مجموعه «دیوان» گذاشته شد.

وی افزود: عناصری که بر بوم می‌بینیم در یک حالت بی‌مکانی و بی‌زمانی معلق هستند و این چیزی است که سال‌های مختلف دغدغه من بوده که در مجموعه‌های دیگر نیز به نوعی تکرار شده‌ است. عنصر اصلی در کار من اتفاق است و دیوها که عنصر تکرارشونده‌اند، زاده همین اتفاق هستند؛ اتفاقی که در بازی لکه رنگ‌ها و فرم‌ها به وجود می‌آید. از نظر من این دیوها همان مردمانی هستند که بین گذشته و سنت‌ها، حال و آینده خود معلق مانده‌اند و دست و پا می‌زنند. این دیوها بعضی پر از خشم و بعضی وامانده و عاجزند و دیوهایی هم هستند که از حضور و بودن خود سرمستند.

این نقاش درباره سبک و تکنیک آثارش بیان کرد: در فضای نقاشی‌های من واقعیت‌های بصری عینی، در بستر یک فضای انتزاعی شکل می‌گیرند و رویا با چنین ساختار نمادینی آمیخته می‌شود و بیننده را وادار به واکاوی روایت سطح بوم می‌کند. همچنین تکنیک کار و متریال آن اکریلیک است و بعضی قسمت‌ها با مدادرنگی کار شده است و تعدادی از آثار بر بوم و بعضی بر کاغذ کشیده شده‌اند.

این هنرمند درباره اینکه ایده اولیه این کارها از کجا آمده است، گفت: از سال ۹۳ شروع به کشیدن این سبک کردم و در کارهایم شخصیت‌هایی وجود داشتند که هویت مشخصی نداشتند و در یک بی‌هویتی به سر می‌بردند، حالتی رنجور داشتند و فیگورها نحیف و استخوانی بودند. با جلو رفتن کار متوجه شدم که هر کس که آثار را می‌دید، حس ناخوشایندی به آ‌ن‌ها داشت پس در پی آن شدم که این حس از بین برود و چون در همان زمان درباره نقاشی‌های ایرانی نیز تحقیق می‌کردم به این رسیدم که شاخی بر سر هر فیگور بیاید تا آن حالت خشن و کدر بودن کار را کم رنگ‌تر کند.

اولیائی در پایان درباره اینکه این آثار از کی آغاز شده و زمان برده است، عنوان کرد: این آثار از سال ۹۴ تا ۹۸ خلقشان طول کشیده‌ و این اولین بار است که به نمایش درآمده‌اند.

در نمایشگاه «دیوان» که اولین نمایشگاه انفرادی آزاده اولیائی شاد است، حدود ۱۰ اثر در سایز بزرگ و حدود ۳۵ کار در ابعاد دیگر وجود دارد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در فارسی دیوانه ریشه در دیو دارد، همچو دیو مجنون و به کنایه عاشق. در نقاشی‌های من نیز انسان همچون دیو سرشتی از پلیدی و همچون دیوانه عشقی به روشنی اهورایی دارند. او تجسم انسان معاصری است که میان گذشته، حال وآینده وامانده و خود زاده اتفاقی است که در بازی لکه رنگ‌ها و فرم‌ها شکل گرفته و در بی‌مکانی و بی‌زمانی فضای آبستره تصویر به دنبال کشف تازه‌ای از درون خویش است.»

نمایشگاه «دیوان» از تاریخ ۲۱ شهریور تا ۴ مهرماه در گالری فرمانفرما (طبقه دوم) به نشانی تهران، خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    120/288/595/500
  • بی‌بدن
    30/533/880/500
  • سال گربه
    26/041/466/500
  • مست عشق
    13/226/218/500
  • آپاراتچی
    4/625/524/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/954/223/000
  • آسمان غرب
    3/777/294/500
  • پرویزخان
    3/346/264/500
  • نوروز
    3/292/711/000