بخش سوم «مکاشفات» به عشق معاصر می‌رسد/ خلق بداهه از متون عاشقانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲

بخش سوم «مکاشفات» به عشق معاصر می‌رسد/ خلق بداهه از متون عاشقانه

برگزارکننده پرفورمنس «مکاشفات شخصی 2»، این رویداد را حاصل دریافت شخصی دو هنرمند نوازنده و نقاش از خوانش متن عاشقانه یک نویسنده ذکر کرد.

داوود بنی اردلان برگزارکننده پرفورمنس «مکاشفات شخصی ۲» که این روزها در گالری «ثالث» در حال اجراست، درباره این پرفورمنس به خبرنگار هنرهای تجسمی صبا توضیح داد: هر شب سه هنرمند شامل نوازنده، نقاش و نویسنده در سه اتاق مختلف حضور پیدا می کنند و نویسنده متن خود را می خواند و نوازنده و نقاش نیز دریافت خود را از این متن به صورت بداهه خلق می کنند. در اتاق چهارمی که تدارک دیده ایم، مخاطبی که با این دریافت های هنری روبرو می شود، می تواند دریافت خود را روی بوم نقاشی ارایه کند.

وی درباره انتخاب این متون توضیح داد: موضوع متون این پرفورمنس «عشق در ایران معاصر» است که متون نویسنده ها را متناسب با این موضوع انتخاب کرده ام و یا خودشان پیشنهاد کرده اند.

بنی اردلان با اشاره به پرفورمنس «مکاشفات» که دو سال پیش کار کرده بود، بیان کرد: این پرفورمنس، بخش دوم پرفورمنسی است که من دو سال پیش با عنوان «مکاشفات شخصی» کار کرده بودم و در گالری ایرانشهر برگزار شد.

وی درباره موضوع بخش اول توضیح داد: در بخش اول، با موضوع «عشق در متون قدیمی» کار کردیم و به سراغ نامه های نامه های عین القضات همدانی، حقیقت عشق سهرودی و سوانح العشاق امام محمد غزالی و … رفتیم. متون بخش دوم را با موضوع «عشق در ایران معاصر» انتخاب کرده ایم که برای انتخاب آنها به دو ویژگی عاشقانه بودن و کارکرد شهر در این متن عاشقانه توجه داشتیم. مثلا شب اول خانم لیلی گلستان متنی را درباره کافه نادری و تهران خواندند که عشق در تهران برجسته شده بود و یا شب بعد از آن که مهدی یزدانی خرم از کتاب «خون خورده»، عاشقانه ای در بیروت را روایت کرد و شب گذشته نیز عاشقانه ای در تهران با عنوان «پاسخ چشم» روایت شد و اینها عاشقانه هایی با محوریت شهر بودند که انتخاب شدند و شهر تبدیل به کارکتر می شد.

این هنرمند ادامه داد: این موضوع برای من جذاب بود که اقلیم چه کارکردی در عاشق شدن آدم ها دارد؟ این که چرا ما داستان های عاشقانه بسیاری را در شهرهای جنوب، رشت، تهران و … داریم اما داستان عاشقانه ای در اراک و زنجان نداریم. کارکرد اقلیم در عاشق شدن آدم ها چه بوده است؟

بنی اردلان درباره بلیت فروشی و تامین وجه اقتصادی این پرفورمنس بیان کرد: در این بخش دوم ما بلیت فروشی نداشتیم ولی دو اسپانسر از ما حمایت مالی کردند. پرفورمنس هنر نوپایی است ولی حتی هنرهای قدیمی تر هم چندان به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارند مثلا دو سوم فیلم های ما ورشکسته است به جز فیلم های بدنه که فروش دارند.

این هنرمند با اشاره به این که استقبال مخاطب از این پرفورمنس در حد انتظار و پیش بینی اولیه نبوده است، یادآور شد: در چهارشب گذشته خودمان انتظار نداشتیم که با این میزان مخاطب روبرو شویم. تعداد حدود ۶۰ نفر را در سایت تیوال برای بلیت فروشی پیش بینی کرده بودیم چون به هر حال گنجایش فضای گالری ثالث برای مخاطب ۱۵۰ نفری مناسب نیست اما همان روز اول منصرف شدیم چراکه این میزان بلیت همان چند دقیقه نخست فروخته شد و برخی هم حضوری به گالری مراجعه کردند و فکر کردیم بهتر است بلیت فروشی نداشته باشیم و مخاطبان را به مرور وارد گالری کرده و برای آنها اجرا کنیم. تقریبا حدود ۲۵۰ نفر مخاطب در این چهار شب داشته ایم که همه به صورت رزرو رایگان حضور یافته اند.

وی افزود: امکانات فضایی که برنامه ریزی کرده ایم گنجایش این تعداد مخاطب را نداشت و مشکلاتی را به لحاظ گرمای هوا برای هنرمندان حاضر در این پرفورمنس و همچنین مخاطبان به وجود آورد.

بنی اردلان در پایان درباره ادامه کار این پرفورمنس هم بیان کرد: بخش اول بلیت در گالری ایرانشهر فروشی داشتیم و در طول هفت شب حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ بلیت فروخته شد که به رقم قابل توجهی رسید. برای بخش دوم هم حدود ۲۵۰ نفر مخاطب داشته ایم. بنابراین به برگزاری بخش سوم این پرفورمنس هم فکر کرده و در حال برنامه ریزی هستیم. قرار است بخش سوم آن را با موضوع «عشق در دنیای معاصر» برگزار کنیم که نویسنده های آن ایرانی نیستند و چیدمان جدیدتری خواهیم داشت. در بخش اول هم که نویسنده های ما از قدما بودند، از بازیگرانی استفاده کردیم که متون را می خواندند. در بخش سوم هم بین نویسنده، مترجم و بازیگر کار خواهیم کرد.

پرفورمنس «مکاشفات ۲» تا چهارشنبه ۱۶ مردادماه در گالری ثالث به نشانی خیابان کریمخان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر ادامه دارد.

در این رویداد هنرمندانی شامل محمد شهسواری،  لیلی گلستان، مهدی یزدانی خرم، سیامک گلشیری، مهسا محبعلی، عالیه عطایی، نگارخارکن، آرش صادق بیگی، نجمه کزازی، آرمان یعقوب پور، حکمت رحمانی، زهرا شفیعی، مانی کومار، اوژن شیر اوژن، مرتضی متقی، مر تی عزیززاده، ژوبین عسگریه، شایان شکر آبی، مهدی ساکی، عرفان فرشی زاده و امیر حسین تفرشی پور حضور دارند.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است