رویکردهای رادیو نمایش در سال ۹۸/ مشکل همکاری با هنرمندان بازنشسته رفع شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۹

رویکردهای رادیو نمایش در سال ۹۸/ مشکل همکاری با هنرمندان بازنشسته رفع شد

محمدرضا قربانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیو نمایش درباره برنامه ها سال جدید رادیو نمایش و محتوای آنها و جذب هنرمندان و ایده های نمایشی توضیحاتی را ارایه داد.
برنامه های سال جدید رادیو نمایش اعلام شد/ توجه ویژه به تولید و اشتغال و کارآفرینیمحمدرضا قربانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش درباره برنامه های کلان رادیو نمایش در سال ۹۸  به خبرنگار صبا گفت: اساساً ماموریت ذاتی و ساختاری اداره کل هنرهای نمایشی تولید نمایش های رادیویی است که بخشی از تولیدات از رادیو نمایش به صورت ۲۴ ساعته روی موج fm ردیف ۱۰۷٫۵ پخش می شود و بخشی دیگر برای سایر شبکه های رادیویی تولید می شود.
وی افزود: به عبارتی، تولیدات الف تمامی شبکه های رادیویی در این اداره کل انجام می شود، بر همین اساس، بر مبنای اسناد بالادستی و برنامه ریزی محتوایی انجام شده متناسب با ماموریت هر شبکه رادیویی تا پایان سال ۹۸ تخصیص موضوعی انجام گرفته است.

این مدیر رادیویی درباره محتوای برنامه ها توضیح داد:

مکتب و سبک زندگی اهل بیت (ع)، اخلاق فردی، تاریخ و اقوام ایرانی، دفاع مقدس، الگوی خانواده مطلوب، حقوق و تکالیف شهروندی، قانون گرایی و انضباط اجتماعی، مدیریت زیست شهری، آسیب های اجتماعی، تولید و کارآفرینی و ادبیات ایران و جهان بخشی از موضوعاتی است که در قالب نمایش های تک قسمتی و سریالی به آنها پرداخته می شود.
به گفته وی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، تولید و اشتغال و کارآفرینی، ادبیات ایران و جهان و معرفی تمدن ایرانی اسلامی از مهمترین موضوعاتی است که در سال ۹۸ به صورت ویژه و متمرکز به آنها پرداخته می شود.

مدیر رادیو نمایش در پاسخ به این پرسش که آیا امسال همانند سال گذشته برنامه های زنده از رادیو نمایش پخش می شود، بیان کرد:

با توصیه و تاکید معاون محترم صدا مبنی بر پوشش رویدادها و فعالیت های فرهنگی، سال گذشته از ابتدای فروردین برنامه «گیومه» به مدت ۱۲۰ دقیقه طراحی و به صورت روتین و روزانه از ساعت ۹ تا ۱۱ پخش شد. از آنجا که رویکرد این برنامه اطلاع رسانی است و در فضایی صبحگاهی و نیمروزی ارایه می شود، ضروری بود برای تحلیل و واکاوی مسایل و رویدادهای فرهنگی روز به ویژه موضوع «نمایش و تئاتر» فضای جدیدی در جدول پخش ایجاد شود، بر همین اساس از ابتدای اسفند ۹۷ برنامه «ارغوان هنر» طراحی شد که به صورت مستمر و زنده از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به موضوعات مختلف هنری می پردازد. در این برنامه هر روز به صورت متمرکز به یک موضوع هنری پرداخته می شود. علاوه بر آن، موضوع «تئاتر و نمایش» نیز به عنوان یک موضوع اصلی به صورت روزانه پوشش داده می شود.
وی تاکید کرد: در این برنامه فعالیت انجمن نمایش های مستقر در استان ها و شهرستان ها، تئاتر حوزه هنری، جشنواره ها و سایر موضوعات نمایشی به صورت روزانه بررسی، تحلیل و معرفی می شوند.
تولید کتاب صوتی ادامه می یابد
قربانی درباره تولید بخشی از برنامه های رادیو نمایش که به صورت کتاب صوتی پخش می شود نیز توضیح داد: تولید کتاب های صوتی از سال ۱۳۹۵ در دستور کار این مجموعه قرار گرفت. ویژگی کتاب صوتی نسبت به سایر قالب ها این است که بعد از پخش از رادیو می تواند در قالب لوح فشرده در فضای شخصی مخاطبان قابل استفاده و بازشنوایی باشد. علاوه بر آن، بارگذاری این کتاب ها در فضای مجازی و سایت ایران صدا نیز این فرصت را فراهم می کند تا مخاطبان بتوانند از این قالب شنیداری استفاده کنند. در حال حاضر نیز تولید این قالب رادیویی به صورت روزانه و مستمر در رادیو نمایش انجام می گیرد و حدود ۲ ساعت از پخش برنامه ها در رادیو نمایش به کتاب صوتی اختصاص دارد.
شرایط جذب نیروی جدید
مدیر رادیو نمایش درباره جذب هنرمندان و افراد جدید برای تولید نمایش های رادیویی در سال ۹۸ گفت: تولیدات ما علیرغم اینکه در فضایی هنرمندانه است اما کاملاً در محیطی سازمانی و در ساختاری اداری شکل می گیرد، به عبارتی، فضای تولید نمایش های رادیویی با سایر مبادی تولید نمایش در کشور کاملاً متفاوت است. جذب نیروی انسانی در این اداره کل هم تابعی از مقررات سازمان است. در واقع با توجه به نوع تولیدات ما، هنرمندان و همکاران محترمی که بیش از ۳۵۰ نفر هستند ضرورتی برای جذب نیروی جدید احساس نمی شود. بخش عمده ای از هنرمندان هم کارمند رسمی یا قراردادی رادیو هستند که همکاری فشرده و مستمر دارند، با این حال، چنانچه سازمان مجوزی برای جذب نیروی انسانی جدید صادر کند از طریق شبکه اطلاع رسانی خواهد شد.
 
شرایط همکاری هنرمندان بازنشسته با اداره کل هنرهای نمایشی رادیو
مدیر کل اداره هنرهای نمایشی رادیو در پاسخ به اینکه استمرار همکاری با هنرمندان بازنشسته با توجه به قانون منع بکارگیری بازنشستگان به چه صورت خواهد بود، عنوان کرد: هنرمندان بازنشسته ای که به صورت مستمر با این مجموعه همکاری دارند و اکثر آنها از استادان و پیشکسوتان سینما و تئاتر هستند، کارمند صدا و سیما محسوب نمی شوند ولیکن چون حق الزحمه و دریافتی ایشان از محل بودجه سازمان صدا و سیما پرداخت می شود در محدوده این قانون قرار می گیرند. با این حال، با تلاش مستمر آقایان حمید شاه آبادی معاون محترم صدا و عبدالعلی علی عسگری رییس محترم سازمان صداوسیما» تدابیری اندیشیده شده تا همکاری این عزیزان در رادیو همچون گذشته به شیوه مستمر انجام بگیرد. در حال حاضر نیز هنرمندان بازنشسته در تولید نمایش های رادیویی با این مجموعه همکاری می کنند.

قربانی در پایان درباره جذب ایده های نمایشی در سال جدید گفت: بیش از ۸۰ نویسنده با این مجموعه همکاری می کنند. معمولاً نویسندگان محترم، هر کدام در موضوعاتی خاص قلم بهتری دارند. با توجه به فراوانی و تنوع موضوعات نیاز بود برای ارتقای کیفی متون نمایشی، برنامه ریزی جداگانه ای انجام بگیرد. در سال گذشته، نویسندگان نمایش های رادیویی در ۵ کارگروه موضوعی تقسیم شدند که در هر کارگروه متناسب با ماموریت محتوایی، فرآیند شکل گیری متون از ایده تا متن انجام می گیرد. بعد از آماده سازی متون و نظارت و ارزیابی اولیه، در شورای طرح و برنامه شبکه برای تصویب نهایی ارایه می شود.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است