«خرس آرکانسا» پس از ۵ سال به دیدار بچه‌ها آمد/ آموزش مواجهه با مرگ عزیزان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۵
مهدی مقیمی در گفتگو با صبا:

«خرس آرکانسا» پس از ۵ سال به دیدار بچه‌ها آمد/ آموزش مواجهه با مرگ عزیزان

کارگردان تئاتر «خرس ارکانسا» از اجرای این نمایش بعد از ۵ سال و تاثیرات آن بر کودکان و نوجوانان سخن گفت‌.

«خرس ارکانسا» به دیدن کودکان دیروز می آید

مهدی مقیمی اسفندآبادی کارگردان تئاتر «خرس ارکانسا» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره اجرای مجدد این نمایش پس از پنج سال گفت: پیشنهاد اجرای مجدد تئاتر «خرس آرکانسا» از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داده شد و به دلیل اینکه پنج سال پیش با استقبال خوبی مواجه شد و یکی از تئاترهای پرفروش کانون در آن سال بود ما نیز استقبال کردیم.
وی ادامه داد: با گذشت این چند سال از اجرای تئاتر و تغییرات دکور، با ساخت و تولید دکور جدید روبه رو شدیم.
کارگردان تئاتر «خرس آرکانسا» درباره استقبال مخاطبان اظهار امیدواری کرد: سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها سالن موجود در پایتخت است که با نازل‌ترین قیمت بلیت ویژه کودکان کار می کند و کار ما هم با فروش گیشه جلو می رود پس امیدوارم همانند پنج سال پیش با استقبال مخاطبان مواجه شویم.
مقیمی در پاسخ به این پرسش که اجرای مجدد تئاتر «خرس آرکانسا» تا چه اندازه برای کودکان مفید واقع می شود، گفت: این تئاتر در فضای فانتزی و کودکانه سعی دارد به سوال اساسی بسیاری از کودکان درباره مرگ افراد جواب دهد و اساسا این موضوع را برایشان توضیح می دهد که چرا انسان ها می میرند.
وی افزود: مخاطبان تئاتر در تماس با ما گفته اند که این اثر ارزش بیشتر از یکبار دیدن را دارد و کودکان دیروز ما با دیدن دوباره تئاتر خاطرات خود را زنده می کنند.
مقیمی داستان تئاترش را اینگونه توضیح داد: شخصیت اول قصه ما دختربچه ای به نام تیش است که آرزو می کند ای کاش پدربزرگ بیمارش نمیرد. ستاره آرزوها به او می گوید همه انسان ها یک روزی از دنیا می روند اما دختربچه دلیلش را از فرشته آرزوها می خواهد. آرزو در قالب یک خرس رقصنده سیرک که بیماری قلبی دارد و زمان مرگ او فرارسیده است با تیش مواجه می شود و به او می گوید من تمام کارهایم را در این دنیا انجام داده ام اما دوست ندارم بمیرم. تیش از خرس دلیلش را می پرسد و خرس می گوید من کسی را ندارم که تمام هنر و رقصی را که یاد گرفته ام به او یاد بدهم اگر داشتم راحت تر از این دنیا می رفتم.
وی ادامه داد: تیش متوجه می شود که از پدربزرگش هنرهای زیادی آموخته است مانند سازدهنی زدن و دیگر ناراحت نمی شود اگر پدربزرگش از دنیا برود چون او می تواند راهش را ادامه بدهد. این قصه به بچه ها می فهماند که با از دست دادن عزیزان به جای غصه خوردن سعی کنیم کارهای خوب را از آنها یاد بگیریم و ادامه دهنده راه ایشان باشیم.
کارگردان تئاتر «خرس آرکانسا» در پایان درباره تئاتر جدید خود گفت: مشغول تولید تئاتری جدید با نام «کوکوی گردن دراز» که نویسندگی و کارگردانی آن برعهده خودم است، هستم و با توجه به بازبینی آن در اردیبهشت ماه نوبت اجرا خرداد و تیر ماه در تالار هنر است. موضوع تئاتر با محوریت بچه های اوتیسم است.
ملیحه مقیمی اسفندآبادی، محسن صفری، دانیال بلوری، سمیه سلمانی، محسن قصری، مهدی مقیمی اسفندآبادی، حمید فضل الله، رامین زنگنه و سما مقیمی اسفندآبادی در «خرس آرکانسا» نقش آفرینی می کنند.
نویسنده نمایش اوراند هریس، مترجم بهزاد نژاد قنبر و کارگردان مهدی مقیمی اسفندآبادی هستند.

«خرس آرکانسا» از روز اول اردیبهشت تا پایان خرداد ۱۳۹۸ صبح‌ها ویژه مهدهای کودک و مدارس و بعدازظهرها ساعت ۱۸ برای عموم در سالن بوستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران اجرا می‌شود.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است