جان سینگلتون جوانترین کارگردان نامزد جایزه اسکار درگذشت/ مرگ در ۵۱ سالگی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۳

جان سینگلتون جوانترین کارگردان نامزد جایزه اسکار درگذشت/ مرگ در ۵۱ سالگی

جان سینگلتون کارگردان و فیلمنامه نویس نامزد جایزه اسکار فیلم «پسرا و محله» شب گذشته در 51 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش صبا به نقل از ورایتی، جان سینگلتون کارگردان و فیلمنامه نویس نامزد جایزه اسکار فیلم «پسرا و محله» (۱۹۹۱) و یکی از پیشگامان صنعت فیلم آمریکا که به عنوان اولین فیلمساز سیاهپوست نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شناخته می شد، شب ۲۹ آوریل در ۵۱ سالگی  درگذشت.

جان سینگلتون نزدیک به ۲ هفته پیش به علت سکته مغزی در بیمارستان بستری بود. خانواده این کارگردان مطرح آمریکایی دربیانیه درگذشت وی چنین نوشتند: ما اندوهگین هستیم که خبر درگذشت جان سینگلتون را اعلام می کنیم. جان در آرامش و در کنار اعضای خانواده و دوستانش از دنیا رفت. از پزشکان فوق العاده بیمارستان سیدرز-ساینای برای مراقبت و مهربانی شان قدردان هستیم. ما همچنین دوباره از هواداران، دوستان و هم قطاران جان که در این برهه دشوار عشق و حمایتشان را نشان دادند، تشکر می کنیم.

جان سینگلتون در
جنوب مرکزی لس آنجلس جایی که اغلب فیلم هایش به عنوان کارگردان و فیلمنامه نویس در آنجا می گذشت، بزرگ شد. او بعدها به مدسه فیلم
USC پیوست. پایان نامه سینگلتون در آنجا تبدیل فیلمنامه فیلم «پسرا و محله» شد؛ فیلمی تاریخ ساز که سینگلتون را در ۲۴ سالگی نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی کرد. سینگلتون با این نامزدی اسکار، رکورد جوانترین کارگردان نامزد جایزه اسکار را که از آن اورسن ولز در فیلم «همشهری کین» بود، شکست. او همچنین با این فیلم به عنوان اولین کارگردان سیاهپوست تاریخ سینما لقب گرفت که توانست نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شود.

سینگلتون درباره ساخت «پسرا و محله» در سن پایین بعدها چنین گفت: همچنان که فیلم جلو می رفت، من کارگردانی یاد می گرفتم.

راجر ایبرت منتقد سرشناس سینما درباره «پسرا و محله» در زمان اکرانش چنین گفت: با اتمام «پسرا و محله» متوجه شدم که من فقط یک فیلم ساده از یک کارگردان فیلم اولی درخشان ندیده ام بلکه یک فیلم آمریکایی پراهمیت را نظاره گر بودم.

سینگلتون بعدها سراغ ساخت موزیک ویدیو رفت. او مایکل جکسون خواننده مشهور آمریکایی را در «زمان را به خاطر آور» کارگردانی کرده است.

«عدالت شاعرانه» (۱۹۹۳)، «دانش متعالی‌تر» (۱۹۹۵)، «شفت» (۲۰۰۰)، «پسر بچه» (۲۰۰۱)، «۲ سریع و ۲ خشمگین» (۲۰۰۳) که از مجموعه فیلمهای «سریع و خشمگین» بود از دیگر فیلم های سینگلتون در مقام کارگردان هستند.

واکنش ها به درگذشت جان سینگلتون

بلافاصله بعد از اعلام خبر درگذشت جان سینگلتون، بسیاری از سینماگران مشهور دنیا به این خبر واکنش نشان دادند.

جوردن پیل کارگردان مطرح فیلم «برو بیرون» در صفحه توییترش نوشت: از شنیدن خبر، بسیار ناراحت شدم، جان یک هنرمند شجاع و الهام بخش واقعی بود، نگاه و بینش او همه چیز را تغییر داد.

وایولا دیویس بازیگر برنده جایزه اسکار درباره سینگلتون گفت: بهترین زندگی زمانی است که ما اثری از خود به جا بگذاریم. چیزی را روی زمین باقی بگذاریم که از خود ما بزرگ تر باشد. جان سینگلتون تو الهام بخش نسلی از هنرمندان بودی.

ساموئل ال. جکسون نوشت: سوگوار یک دوست و همکار واقعی هستم.

جان کارپنتر کارگردان «هالووین» هم در رثای سینگلتون چنین گفت: سینگلتون یک کارگردان با استعداد و یک انسان مهربان بود، او برای مردن خیلی جوان بود، دلم برایش تنگ می شود.

محمدامین شکاری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است