محمدعلی زندگی‌اش را روایت کرد/ تصاویر دیده‌نشده از اسطوره ورزش | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۰
در جشنواره ترابیکا به نمایش در آمد

محمدعلی زندگی‌اش را روایت کرد/ تصاویر دیده‌نشده از اسطوره ورزش

در نخستین نمایش مستند «نام من چیست | محمدعلی» در جشنواره ترابیکای نیویورک، آنتوان فوکوآ درباره پروژه مستند خود سخن گفت.

به گزارش صبا به نقل از هالیوودریپورتر، آنتوان فوکوآ فیلمساز آمریکایی در اولین اکران فیلم مستند خود در جشنواره ترابیکا آن را استعاره‌ای ورزشی از معنا و مفهومی والاتر خواند.

«نام من چیست | محمدعلی» آخرین فیلمی است که درباره محمدعلی کلی ساخته شده و بنا به قول کارگردان آن، زندگی و مبارزه‌های این اسطوره ورزشی – اجتماعی در داخل و خارج از رینگ را جلوی لنز برده است.

فوکوآ در مراسم نمایش نخست این فیلم در نیویورک گفت: محمدعلی مبارزه‌های گوناگونی داشته است، چه آن‌ها که در داخل میدان ورزشی بوده‌اند و چه آن‌ها در خارج از رینگ در برابر بیماری پارکینسون خود انجام داده است. این زندگی او بود. 

نمایش این مستند ۲ ساعته با حضور لونی همسر بیوه محمدعلی و نوه‌هایش در میان تماشاچیان همراه بود.

فوکوآ در این مراسم گفت: اکثر مستندهای ورزشی از زاویه نگاه دیگران به سوژه خود نزدیک می‌شوند. خیلی کم پیش می‌آید که راوی این گونه فیلم‌ها خود سوژه باشد. به نظر من خیلی مهم است که هر کس قصه زندگیش را خود تعریف کند، خصوصا اگر آن شخص محمدعلی باشد که چنین زندگی بزرگی داشته است.

این مستند با صدای خود محمدعلی کلی روایت می‌شود و از تصاویر شخصی او گرفته تا جلد مجلات، تیتر روزنامه‌ها و ویدیوهای تمرینات، مسابقات، مصاحبه تلویزیونی و تصاویر آرشیوی هرگز دیده نشده استفاده کرده و به فراز و فرود زندگی او از ۱۹۶۰ و اولین مسابقه ضبط شده تلویزیونی تا آخرین لحظه عمر می‌پردازد.

فوکوآ برای جمع‌آوری این داده‌ها با متخصصان آرشیوی همکاری کرده است که برای گرد‌آوری ریز به ریز مواد مورد نیاز خود به گوشه و کنار جهان سفر کرد‌ه‌اند. تیم «نام من چیست | محمدعلی» در این جستجو زنگ همه خانه‌ها را فشرده است و با هر کسی که تمایلی نشان داده گفتگو کرده است.

فوکوآ در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: بسیاری از مردم از تصمیم محمدعلی برای مسلمان شدن عصبانی بودند. من فکر می‌کنم بسیاری از مردم او را درک نکردند، اما او سر اصول خود ایستاد. محمدعلی چنین مردی بود.

«نام من چیست | محمدعلی» قرار است روز ۱۴ می به طور اختصاصی از شبکه HBO به نمایش درآید.

اشکان مزیدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است