دفاع مقدس برکت‌های فراوانی برای ما داشت/ تجلیل از برنامه‌سازان برتر رادیو | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۶
رییس سازمان صداوسیما مطرح کرد:

دفاع مقدس برکت‌های فراوانی برای ما داشت/ تجلیل از برنامه‌سازان برتر رادیو

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس مراسم رونمایی از آثار رادیویی با موضوع پاسداشت مقام شهید و گرامیداشت برگزیدگان برنامه‌ها و نمایش‌های حوزه دفاع مقدس صبح امروز 26 شهریور در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس مراسم رونمایی از آثار رادیویی با موضوع پاسداشت مقام شهید و گرامیداشت برگزیدگان برنامه‌ها و نمایش‌های حوزه دفاع مقدس با حضور عبدالعلی علی عسگری رییس سازمان صداوسیما، حمید شاه آبادی معاون صدای صداوسیماف تعدادی از مدیران سازمان، جمعی از مسئولان نهادها و…صبح امروز ۲۶ شهریورماه در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط هادی موحد امین آغاز و در ادامه کلیپی از سخنان رهبر انقلاب درباره دفاع مقدس پخش شد.

در ادامه فاطمه آل عباس مجری مراسم ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر در استودیو از حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی برای ارایه گزارش طرح پاسداشت شهید در این شبکه رادیویی دعوت کرد ‌که روی سن بیاید.

طرح پاسداشت شهید با ۲ محور در معاونت صدا آغاز شده است

حمیدرضا افتخاری مدیرکل رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی اولین سخنران این مراسم بود که ضمن خیرمقدم به مهمانان عنوان کرد: لازم می دانم گزارش کوتاهی از طرح پاسداشت شهید که ۹ ماه است در معاونت صدا آغاز شده است، بدهم. این پروژه قرار است به زندگی شهدایی بپردازد که کمتر به آن‌ها توجه شده است. در این ۹ ماه ما کارمان را با دو محوریت آغاز کردیم. ابتدا با شهدایی که قصه‌های جذابی داشتند کار را پیش بردیم و در کنار آن زندگی شهدای شاخصی را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین به‌زودی زندگی ۱۲ شهید به سریال رادیویی تبدیل و پخش سریال از شبکه‌های رادیویی در دی ماه آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های «چهل روایت چهل شهید» و «کوچه کوچه بوی گل» برای پاسداشت مقام شهید در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم این پروژه را ادامه دهیم.

در ادامه مراسم از برنامه «کوچه کوچه بوی گل» که چهل سلوک نامه عارفانه به نویسندگی و کارگردانی ساجد قدوسیان است با حضور یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی بنیاد شهید، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران و حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش رونمایی و کلیپی از برنامه پخش شد.

همچنین از کتاب نمایش های دفاع مقدس با حضور سیدمجید هاشمی دانا مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس، حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش و محمدجعفر محمدزاده  مدیر رادیو ایران رونمایی و بخشی از کتاب پخش شد.

نمایشنامه‌های «خط مقدم»، «سلام بر ابراهیم»، «مهاجرین خاک سرخ» و «هم خانه» در این کتاب آمده است.

پاسداشت مقام شهید وظیفه ملی و همگانی ما است

در ادامه مراسم با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما، حمید منوچهری پیشکسوت رادیو و حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش از اسماعیل برابری پیشکسوت رادیو تجلیل شد‌.

حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما در سخنانی بیان کرد: به همه عزیزان حاضر در مراسم خیرمقدم می گویم. پاسداشت مقام شهید وظیفه ملی و همگانی ما است. مردم ایران همیشه قدردان این عزیزانی بوده و هستند که جانشان را در راه عزت و شرف کشور اهدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این میان رسانه نقش ویژه‌ و متفاوت تری دارد. انقلاب اسلامی و به ویژه ۸ سال دفاع مقدس برخی معادلات جهان را تغییر داد. رژیم گذشته به تبدیل ایران به ضرابخانه سلاح‌های گوناگون اقدام کرد و با افتخار این کشور را به عنوان ژاندارم منطقه معرفی می‌کرد تا از ابزار سلاح به عنوان نشانه قدرت استفاده کند. آن چیزی که کشور را از یوغ بندگی نجات داد سلاح نبود بلکه تغییر در شاخصه قدرت بود.

شهدا سرمایه‌ و نماد قدرت کشور ما کشور هستند

معاون صدا تاکید کرد: امروزه ثابت شده است شهدا سرمایه‌ و نماد قدرت کشور ما هستند و ما اندیشه شهادت‌طلبی قدرت خود را به دنیا نشان دادیم. رسانه در این راستا تکلیف مضاعفی دارد. امروز ما به شهدای خود می‌بالیم و در این مراسم نیز به دلیل مقام بالای این افراد است که دور هم جمع شدیم.

شاه آبادی افزود: آن چیزی که در رادیو ما را بر آن داشت که پاسداشت مقام شهید را به گونه دیگر رقم بزنیم احساس تکلیف، ادای دین و شرایطی است که کشور با آن رو به رو است. طرحی نو باید ایجاد کنیم چراکه راه حل های قبلی دیگر اثرگذار نیست و بسیاری از این کارها با سلاح رسانه‌ای دشمن تأثیرش کمرنگ شده است. مثل دوره‌ای که در فیلم «آبادان یازده ۶۰» نشان می‌دهند باید امروز هم دست به کار شد.

وی به طرح پاسداشت مقام شهید اشاره کرد و گفت: در طراح پاسداشت شهید در رادیو سرمایه گذاری روی زندگی افرادی شده است که کمتر قصه هایشان مطرح شده است. اگرچه مسیر پیشرو مسیر پرزحمتی است اما این عزم در رادیو جدی است. رادیو می تواند از همه ظرفیت های خود مانند مجله رادیویی، مستند، نمایش و.. استفاده کند و آن نقطه برجسته ای زندگی شهیدان را که نشان بدهد. من از همه عزیزانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم.

در ادامه از پوستر نخستین جشنواره مقاومت و رادیو و نشان سلیمانی توسط حمیدرضا سهیلی جانشین حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش و حمید شاه آبادی معاون صدا رونمایی شد.

نمایش رادیویی «پای پیاده» که بر اساس مستندات زندگی شهید مصطفی نمازی فرد است به نویسندگی مجید حیدری، کارگردانی میرطاهر مظلومی، تهیه‌کنندگی فرشاد آذرنیا، با هنرمندی محمد رضاعلی، مهدی طهماسبی و میرطاهر مظلومی، افکتوری محمدرضا قبادی فر و صدابرداری مجید آینه در ادامه مراسم اجرا شد.

پس از اجرای نمایش توسط هنرمندان رادیو با پخش یک فتوکلیپ و با حضور عبدالعلی علی عسگری رییس سازمان صداوسیما و حمید شاه آبادی معاون صدا از خانواده شهید مصطفی نمازی فرد تجلیل شد.

همچنین در ادامه با پخش کلیپ پشت صحنه ضبط برنامه «چهل روایت چهل شهید» با حضور عبدالعلی علی عسگری رییس سازمان صداوسیما، حمید شاه آبادی معاون صدا و حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش از این برنامه رونمایی شد.

دفاع مقدس دارای برکت‌های فراوانی برای ما بود

عبدالعلی علی عسگری رییس سازمان صداوسیما درباره هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: دفاع مقدس یک قطعه حساس تاریخ ملت و کشور ماست. درست است که دفاع مقدس خسارت بار بود و خسارتی برای ما داشت اما دارای برکت‌های فراوانی هم بود. انسان‌های فداکار برای این مرز و بوم به سمت جبهه‌ها رفتند و نگذاشتند در این جنگ شکست بخوریم و برای اولین بار در چند قرن گذشته ایران اثبات کرد بدون هیچ کمکی لیاقت صلابت و استحکام دارد و منشا قدرت، قوت و مقاومت شد.

وی ادامه داد: قله این عظمت و ایستادگی در وجود مردانی بود که به جبهه‌ها رفتند و مردمی که با بصیرت و دانش سختی‌ها را تحمل کردند. این دستاوردی بود که کشور ما بتواند سختی‌ها را تحمل کند و همه این‌ها از برکت‌های مقاومت است. قله این برکت‌ها شهدا هستند که از همه دلبستگی‌ها دل کندند و به جبهه‌ها روانه شدند.

زندگی شهدا در سازندگی جوانان ما موثر است

رییس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه زندگی شهدا در سازندگی نسل ما و جوانان ما موثر است، گفت: ترسیم آن شرایط مشکل است و کسی نمی‌تواند همه ابعاد آن لحظه‌ را که آن‌ها به شهادت رسیدند، نمایش دهد. معرفی زندگی شهدا به عنوان اسوه‌های این ملت در زندگی دختران و پسران ما موثر است. ما حتما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم و امیدواریم از این پس کمتر کوتاهی کنیم و این حق را ادا کنیم.

علی عسگری با اشاره به تشکیل داعش مطرح کرد: این اواخر آمریکا، اسراییل و مرتجعان منطقه دست به یکی کردند و داعش را تشکیل دادند. این ها قصد داشتند این منطقه را فتح کنند و در اختیار آمریکا و صهیونیزم قرار دهند. اگر مقاومت جوانان ما نبود معلوم نبود امروز وضع کشور چه بود آن ها مردم را در سوریه برای آزادی و معیشت تحریک می‌کردند. این فتنه آمریکایی‌ها بود که برای عقب نگه داشتن ممالک اسلامی در نظر داشتند.

آمریکا امروز بسان یک جهان سومی دچار آشوب و شورش شده است

وی افزود: کسی جرات نداشت با آن‌ها مقابله کند و فقط جوانان ملت ایران که ریشه شجاعتشان به دفاع مقدس می‌رسید این جرات را داشتند و با فرماندهی حاج قاسم سلیمانی بر آن مثلث شوم غلبه کردند. هرچند آمریکا و دیگران به دنبال بازسازی آن اتفاق هستند و باید مراقب بود. بعد از آن حاج قاسم سلیمانی به دست شقی‌ترین انسان روزگار به شهادت رسید و حجم عاطفه مردم را برای شهید سلیمانی دیدید.

رییس سازمان صداوسیما عنوان کرد: امروز ترامپ و آمریکایی‌ها به ذلت کشیده شده‌اند. آمریکا یک روز برای خودش چیزی بود امروز بسان یک جهان سومی دچار آشوب و شورش شده است. این وضع امروز آمریکاست که یقینا سیلی خدا بر آن ها بیش از این خواهد بود. ملت ایران اما علی رغم تحریم‌ها جلو می‌رود و راه مقاومت روحیه و ایمان و تولید و اقتصاد کشور است.

علی عسگری در پایان اظهار کرد: امیدواریم از برکات روحیه قوی ایران و آنچه در شهدای ماست کشورمان را بسازیم و من مجدد از برگزاری این برنامه تشکر می‌کنم.

در ادامه مراسم با حضور حمیدرضا سهیلی جانشین حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش، عبدالعلی علی عسگری رییس صداوسیما و حمید شاه آبادی معاون صدا از برنامه‌سازان برتر معاونت صدا در حوزه برنامه‌هایی با موضوع پاسداشت مقام شهید با اهدای تندیس یادمان چهل سالگی دفاع مقدس و جایزه نقدی تجلیل شد که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

گزارشگر: کامران بروییده برای برنامه «حکایت جاودانگی» رادیو قرآن

صدابردار: فرزاد شریفی برای برنامه «قهرمانان جاوید» رادیو ورزش

گوینده: سبحان اکرامی برای برنامه «گپ آهنگ» رادیو ورزش

راوی: ایوب آقاخانی برای برنامه «زورق خیال» رادیو نمایش

نویسنده: ضیاءالدین خالقی برای برنامه «یاد خوبان» رادیو صبا

نویسنده نمایش: هانیه نجفی برای نمایش «مهاجرین خاک سرخ» رادیو جوان

بازیگر زن: شمسی صادقی برای نمایش «چشم انتطار» رادیو فرهنگ

بازیگر مرد: حسین مهماندوست برای نمایش «سلام بر ابراهیم» رادیو معارف

تهیه‌کننده: شهاب نادری برای برنامه «پلاک ۸» رادیو ایران

کارگردان نمایش: محمدپورحسن برای نمایش «مهاجرین خاک سرخ» رادیو جوان

نمایش برتر: فرشاد آذرنیا برای نمایش «بالگردهای معلق روز خون»  اداره کل هنرهای نمایشی

برنامه برتر: مینا نیکانیک برای مستند «مرصاد» رادیو تهران

در ادامه مراسم با پخش تیزر فیلم «آبادان یازده ۶۰» از مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم با حضور حمید شاه آبادی معاون صدا و عبدالعلی علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما  تجلیل شد.

در پایان برنامه نیز با حضور رییس سازمان صداوسیما، معاون صدا و مسعود کاوبانی مدیر رادیو معارف و مسئول رادیو محرم تقدیر از برنامه سازان رادیو محرم از جمله شهاب الدین لطیفی ناظر برنامه، رضا حبیبی گوینده، رضا رضایی تهیه‌کننده. حمید اشتری دبیر کارگروه و تهیه کننده برنامه های رادیو محرم تجلیل شد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000