«کاتارسیس» از تجربه کودکی‌ام آمده است/ از کرخه تا راین با بوی عود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۷
بهاره شورگشتی در گفتگو با صبا:

«کاتارسیس» از تجربه کودکی‌ام آمده است/ از کرخه تا راین با بوی عود

بهاره شورگشتی هنرمند نقاش از حس و حال خود در هنگام طراحی آثار نمایشگاه «کاتارسیس» گفت.

«کاتارسیس» را تجربه کردم/موسیقی از کرخه تا راین یادآور کوکی‌هایم شد

بهاره شورگشتی هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار صبا درباره انتخاب نام نمایشگاه «کاتارسیس» که در نگارخانه شمیس برپاست، اینگونه توضیح داد: کاتارسیس یک واژه یونانی به معنای تطهیر نفس و از خود جدا شدن و سپس وصل شدن است. کاتارسیس برای من یک حقیقتی است که در زندگی‌ام اتفاق افتاده است.
وی درباره چگونگی خلق این آثار اینگونه گفت: سه سال پیش یک بیماری سختی گریبانگیر یکی از عزیزانم شد که این موضوع زندگی من را تحت تاثیر قرار داد و درد را در تمام وجود خودم احساس  کردم. این‌ها باعث شد که من برای اولین بار ناخوداگاه به سمت پاستل مشکی بروم. در آن زمان می خواستم از آن دردهایی که در وجودم حس می‌کنم رها بشوم و به همین دلیل به طراحی پناه بردم.
شورگشتی درباره حس و حال خود موقع طراحی کردن آثار نمایشگاه «کاتارسیس» عنوان کرد: هنگام نقاشی کردن تنها صدایی که من را هدایت می‌کرد و باعث می شد کار کنم موسیقی از «کرخه تا راین» ساخته مجید انتظامی بود که بعداً متوجه شدم که سال تولید این اثر دقیقا مصادف بود با زمان بچگی من و وقتی که من ۸_۷ ساله بودم با عزیزی که اکنون درگیر بیماری شده است با این موسیقی باهم خاطره داشتیم.
این هنرمند نقاش ادامه داد: در آن روزها احساس می کردم بعد از اینکه طراحی می‌کنم با قبل از طراحی حالم کاملا متفاوت است و به یک آرامشی دست پیدا کردم و انگار برای لحظه‌ای ارتباطم با این دنیا قطع می‌شد و وارد یک دنیای دیگری می‌شدم و اندک نور امیدی سوسو می‌زد. همین اتفاق‌ها باعث شد من در کارم جلو بروم و طراحی کنم تا این مجموعه را پس از سه سال کامل کنم. در واقع من می‌توانستم با ضمیر ناخودآگاه خودم ارتباط برقرار کنم.
شورگشتی در پاسخ به اینکه از چه  تکنیکی در  آثارش استفاده کرده است، گفت: آثار نمایشگاه «کاتارسیس» با پاستل گچی هستند. همچنین ما در این نمایشگاه یک پرفورمنس آرت هم داریم. در واقع نمایشگاه دو بخش است یک بخش نقاشی و یک قسمت پرفورمنس.
«کاتارسیس» را تجربه کردم/موسیقی از کرخه تا راین یادآور کوکی‌هایم شد
وی بخش پرفورمنس را اینگونه توصیف کرد: بخش پرفورمنس به این صورت است که یک چهارچوبی مانند تابوت وجود دارد که یک سمتش که عرض کار هست شکاف باریکی وجود دارد که از طریق آن نور به داخل تابوت راه دارد. این بخش کار این حس را دارد که هنوز روزنه امیدی هست. همچنین یک صندلی قرار دارد که افراد روی آن می‌نشینند و هدفونی روی گوش خود می گذارند که موسیقی از «کرخه تا راین» پخش می‌شود و همزمان هم بوی عود در فضا می‌پیچد.
وی در پایان درباره دلیل برگزاری بخش پرفورمنس گفت: به این دلیل بخش پرفرومنس را گذاشتم که بعد از مدتی که طراحی می‌کردم یک رایحه‌ای مانند بوی عود به مشامم می‌خورد. وقتی طراحی نمی کردم این بو نبود و فقط زمانی که طراحی می‌کردم بوی عود بود و بعدها که فکر کردم یادم آمد زمانی که کوچک بودم مادرم عود دود می‌کرد. انگار موسیقی از «کرخه تا راین» یادآور تمام خاطرات دوران کودکی من شد و آن دردی که در وجودم احساس می‌کردم باعث شد من به ضمیر ناخودآگاه خودم دست پیدا کنم به همین دلیل خیلی مشتاق بودم که ببینم این کاتارسیسی که من تجربه کرده‌ام چقدر می‌تواند روی مخاطب تاثیر بگذارد و تا چه اندازه مخاطب را با من همراه می‌کند و من چقدر در کارم موفق بوده ام.
«کاتارسیس» را تجربه کردم/موسیقی از کرخه تا راین یادآور کوکی‌هایم شد
نمایشگاه «کاتارسیس» از جمعه ۶ اردیبهشت کار خود را در نگارخانه شمیس شروع کرده است و تا پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت به کار خود ادامه می‌دهد.
نگارخانه شمیس در تهران، فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان دانیالی، شماره ۸ واقع است. ساعت کار نمایشگاه ۱۷ تا ۲۱ است. گالری در روزهای دوشنبه تعطیل است.
یاسمن رئیسی یکتا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است