مدیربرنامه «کیتارو» دو سال است قرارست ۲۵۰ هزار دلار را پس بدهد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۶
تهیه کننده کنسرت کیتارو در ایران مطرح کرد:

مدیربرنامه «کیتارو» دو سال است قرارست ۲۵۰ هزار دلار را پس بدهد!

تهیه کننده کنسرت کیتارو در ایران در یک گفتگوی تند، خواستار پیگیری وزارت امور خارجه و بخش بین الملل قوه قضاییه به موضوع پاسخ ندادن مدیربرنامه کنسرت کیتارو در آمریکا و اجرا نشدن تعهداتش شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی کنسرت «کیتارو» در ایران، اردیبهشت سال ۹۷ کنسرت «کیتارو» در ایران به دلیل حضور ۶ نوازنده آمریکایی و صادر نشدن ویزا برای آن‌ها، لغو شد. تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار این کنسرت در دو سال گذشته پیگیر برگزاری مجدد و یا بازگرداندن وجه واریزی به حساب ایچی نایتو (منیجر کیتارو) بوده‌اند که وی پاسخگو نیست.

پیش‌تر تهیه کننده کنسرت کیتارو در ایران از پیگیری قضایی و بین المللی مدیر برنامه‌های «کیتارو» به دلیل بدهی ۶ میلیاردی به تهیه‌کننده کنسرت ایران، خبر داده بود.

انتشار این خبر در روزهای گذشته با واکنش‌های مختلفی رو به رو شد. دفتر موسیقی وزارت ارشاد و معاونت هنری ارشاد بصورت جداگانه پیگیر این موضوع شدند و وزارت امور خارجه نیز در تماس‌هایی، روند قضایی این موضوع را از تهیه کنندگان برنامه جویا و قول پیگیری دادند.

شروع تنش‌ها

علی چراغعلی تهیه کننده کنسرت کیتارو در ایران درباره روند انتقال پول برای برگزاری کنسرت ۲۰۱۸ کیتارو در ایران گفت: اجرای ما در سال ۲۰۱۴ تا این برنامه که در سال ۲۰۱۸ قرار بود برگزار شود، فرآیندی بود که کمی زمان برد. با سرمایه گذار جدید به توافق رسیدیم و من به عنوان تهیه کننده رسمی کنسرت از سوی کمپانی با سرمایه گذار قرارداد بستیم. باتوجه به اتفاقات مختلف در مارکت موسیقی، همه سعی و تلاشم را کردم که بدقولی ای در ماجرای انتقال پول رخ ندهد. روند پرداخت ها از اسفندماه شروع شد. متاسفانه در آغاز روند پرداخت ها، با توجه به ماجرای تحریم ایران، انتقال مستقیم پول از ایران به آمریکا تقریبا غیرممکن بود ولی از طریق صرافی توانستیم پول را در ابتدا به هنگ کنگ و سپس به آمریکا و حساب منیجر کیتارو واریز کنیم که به دلایلی روند انتقال پول با توجه به پروسه مورد نظر، زمانبر شد و فاصله کوتاهی هم بخاطر اتفاقات مسیر واریزی وجه، رخ داد. از حق نباید گذشت که سزمایه گذار کنسرت هم در چند نوبت در تاریخی که متعهد شده بودیم برای پرداخت، نتوانست وجه موردنظر را تامین و واریزکند و همین مسائل هم در روند اتفاقات تاثیرگذار بود. من به عنوان تهیه کننده کنسرت بارها و بارها پیگیر واریزی ها بودم ولی در چند نوبت این تاخیر از سوی سرمایه گذار کنسرت به دلیل تحریم های واقعا ناعادلانه رخ داد.

وی افزود: آقای «ایچی نایتو» (منیجر کیتارو) درباره این روند اعتراض هایی را داشتند و من در چند مرحله در این باره توضیحاتی را به ایشان دادم. مشخصا اعلام کردم که تا زمانی که کل عدد موردنظر به حساب ایشان ننشسته باشد، هرگز اجازه حضور در ایران را به ایشان نمیدهم و هر زمان که تعهدات مالی به صورت کامل از سوی طرف ایرانی انجام شد، زمان حضور ایشان و گروه را در ایران اعلام خواهم کرد. متاسفانه هر چقدر جلوتر رفتیم روند انتقال پول سخت تر شد ولی به هر شکل ممکن انجام شد. از حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلاری که باید به حساب منیجر کیتارو واریز می شد، ۲۵۰ هزار دلار را در چند مرحله توانستیم واریز کنیم. در همین وضعیت وخیم، به یک باره متوجه شدیم که علیرغم همکاری دفتر موسیقی آن زمان و مدیران ارشاد و البته وزارت امور خارجه، ویزای ۶ نوازنده آمریکایی صادر نشد. ما همه هماهنگی ها را انجام داده بودیم و از چندین ماه قبل تر پیگیر موضوع شده بودیم ولی متاسفانه روند صدور ویزا جوری بود که شوکه شدیم. نکته قابل توجه دیگر هم این بود که ویزای خود کیتارو هم ویزایی ۷ روزه بود و تنها دو روز مانده به تاریخ پرواز کیتارو از آمریکا به ایران صادر شد و عملا برگزاری کنسرت به همراه تمرینات با ارکستر بزرگ و هماهنگی لازم را غیرممکن کرده بود. منیجر کیتارو ما را متهم کرد که بایستی پیش بینی ویزا و روند اداری را می کردید و با همین استدلال اجرا را لغو کرد.

اعتراضی نکردیم

تهیه کننده کنسرت کیتارو در ایران درباره لطمه سنگین اعتباری که با صدادر نشدن ویزا برای گروه نوازنده های کیتارو به تیم برگزارکننده زده شد، نیز معتقد است: ما نمی توانستیم معترض شویم چون ما مسئول صدور ویزا نبودیم ولی عملا به پای تیم برگزاری برنامه نوشته می شد. ضرر و ضربه مالی شدیدی به تیم برگزاری خورده بود چون تبلیغات شهری گسترده ای برای کنسرت با هزینه های سنگین صورت گرفته بود. منیجر آقای کیتارو اعلام کردند که این پول که به حساب ما در آمریکا واریز شده، از دید ما معتبر است و شما هر زمان دیگری چه یک سال و چه چهارسال دیگر تمایل به برگزاری برنامه داشتید، کنسرت برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: بارها و بارها برای بازگرداندن پولی که به حساب آقای کیتارو واریز شده بود تلاش کردیم که بخشی از هزینه های صورت گرفته را جبران کنیم و بتوانیم برای شروع مجدد برنامه تلاش کنیم ولی منیجر آقای کیتارو در چندین مرحله علیرغم قولی که به ما داده بود، حاضر به بازپس دادن این پول نشد. همین بدقولی ها یک برهه زمانی ۹ ماهه را از ما گرفت.

دوباره اقدام کردیم

چراغعلی با اشاره به اقدام مجدد برای برگزاری برنامه در سال ۹۸ که باز هم با بدقولی طرف آمریکایی رو به رو شد، بیان کرد: سال ۹۸ از مهر ماه برای برگزاری مجدد برنامه تلاش کردیم و از منیجر آقای کییتارو خواستیم که برای اسفند ماه به ما زمانی را اختصاص دهد. با آقای رضا ثمنی (نماینده قانونی شرکت طرف قرارداد کیتارو در ایران) هم بارها در این باره مذاکره کردیم. علیرغم اینکه حدود نه ماه هیچ کنسرتی برگزار نکرده بودند، آقای «ایچی نایتو» اعلام کردند که در آن برهه زمانی حدود ۹۰ روز برای ضبط، استودیویی را رزرو کرده اند. مشخصا جوابی که به ما داده شده بود، غیر منطقی بود و به شدت از سمت ما مورد اعتراض قرار گرفت. البته که ماجراهای آبان ماه و در ادامه موج شیوع کرونا در اسفندماه باعث شد که ما بار دیگر با توجه به پیش بینی یک ساله درباره برگزار نشدن کنسرت در سال ۹۹، باز هم درخواست استرداد وجه از منیجر آقای کیتارو را داشته باشیم. این بار دو ایمیل تند و معترضانه به ایشان ارسال شد و در آن ایمیل ها با لحنی تند تذکر دادیم که برای رسانه ای نشدن ماجرا و عدم پیگیری قضایی لطفا هر چه سریع تر وجه پرداخت شده طبق قرارداد به طرف ایرانی بازگردانده شود. باز هم هیچ پاسخی دریافت نکردیم و حدود ۹ ماه است که تماس های ما را پاسخ نمی‌دهند.

وی افزود: اعتراض اصلی من برای کلیت این موضوع اینجاست که ما در کشوری زندگی می کنیم که در چنین مواقعی نمی توانیم از طریق نهادهای بین المللی، شکایت و اعتراض مان را به گوش این افراد برسانیم و معمولا با یک بایکوت رسانه ای در ایران و بخصوص رسانه های مهم خارج از ایران رو به رو هستیم. روند غیرحرفه ای و بسیار نامحترمی که منیجر آقای کیتارو پیش گرفته اند به شدت مورد اعتراض ماست و امیدوارم رسانه های جهان این موضوع را بررسی کرده و معترض شوند.

درخواست از وزارت خارجه و قوه قضاییه

علی چراغعلی در انتهای صحبت های خود توضیح داد: آخرین خواهش ما از وزارت امور خارجه و بخش بین الملل قوه قضائیه به عنوان یک تهیه کننده بخش خصوصی در ایران این است که به ما کمک کنند. چرا مدیربرنامه های یک هنرمند جهانی با یک چنین رفتار آماتور و غیر حرفه ای، نباید پاسخگوی ما باشند و صدای اعتراض ما به گوش رسانه های جهان نرسد؟ ۲۵۰ هزار دلار دو سال پیش به حساب منیجر آقای کیتارو واریز شده است. این عدد عدد سنگینی است و معادل آن را اگر بخواهیم در فوتبال داخلی بررسی کنیم، اگر یک بازیکن خارجی پرونده شکایتی از باشگاه ایرانی با اعدادی خیلی کمتر را به فیفا ببرد، تمام رسانه های داخلی و خارجی به شدت به این موضوع می پردازند و باعث می شوند که روند رسیدگی به آن سریع تر شود. اما حالا که یک خارجی از آمریکا چنین رفتار غیرحرفه ای و نامحترمی را کرده، عمده رسانه ها در داخل و خارج از کشور سکوت اختیار کرده اند. ما در مرحله بعد از رسانه ای کردن این موضوع، درتلاشیم از سوی یک تیم وکلای قوی در خارج از ایران این موضوع را بررسی و پیگیری کنیم و از تمام وکلای ایرانی مجرب در آمریکا دعوت به همکاری می کنیم که این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.

در روزهای گذشته و پس از انتشار اخبار مربوط به اتفاقات مالی و حواشی مختلف کنسرت لغو شده کیتارو در ایران، وزارت امور خارجه و دفتر موسیقی وزارت ارشاد در تماس هایی با شرکت برگزارکننده کنسرت در ایران پیگیر این اخبار شده اند و در روزهای آینده نتیجه این پیگیری های رده های بالای دیپلماتیک نیز منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است