آیا تجربه ونیز می‌تواند الگوی برگزاری فیزیکی جشنواره‌های داخلی باشد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۴
صبا بررسی کرد؛

آیا تجربه ونیز می‌تواند الگوی برگزاری فیزیکی جشنواره‌های داخلی باشد؟

تجربه موفق برگزاری هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز می تواند الگوی مناسبی برای برگزاری جشنواره‌های مهم سینمایی با رعایت همه اصول بهداشتی در کشور ما هم باشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، از سال گذشته که کرونا به تدریج در سراسر جهان شیوع پیدا کرد، سینماها نیز به پیروی از دستورات و توصیه‌های پزشکی تعطیل شدند. این موضوع خیلی زود دامن جشنواره‌های سینمایی را نیز گرفت و باعث شد تا آنها هم به سمت لغو یا برگزاری به شیوه‌های نوین و مجازی بروند. یکی از جشنواره‌های مهمی که به کل قید برگزاری را زد جشنواره فیلم کن بود. این جشنواره در ابتدا زمان برگزاری خود را به تعویق انداخت اما به دلیل مخالفت دولت فرانسه با برگزاری هرگونه تجمع در این کشور تنها بخش بازار کن را به صورت آنلاین در ماه گذشته برگزار کرد.

اما مهمترین رویداد اخیر سینمای جهان برگزاری فیزیکی و حضوری را انتخاب کرد. هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز امسال متفاوت‌ترین دوره خود را پشت سر گذاشت زیرا اولین رویدادی بود که پس از تعطیلی بیشتر جشنواره‌های و فعالیت‌های سینمایی به صورت حضوری و فیزیکی برگزار می‌شد. این اتفاق درحالی بود که کشور ایتالیا در زمان شروع این اپیدیمی خطرنا، آمار بسیار بالایی داشت که حتی منجر شد تا این کشور چند روز به طور کامل تعطیل شود. آخرین آمارها درباره مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا هم نشان می دهد تا به امروز ۳۴ هزار و ۱۶۷ نفر جان خودشان را در این کشور از دست داده‌اند. نکته قابل تامل این است که این کشور با وجود این شرایط اولیه اما با تمهیدات سختگیرانه و تصمیمات مدبرانه توانست روند افزایشی این ویروس را کنترل و در برگزاری رویدادی مانند یک جشنواره بین المللی سینمایی پیش قدم و پیش رو باشد.

مدیران جشنواره ونیز با مشارکت مرکز درمان و بهداشت کشور خود قوانین و دستورالعمل‌های سختگیرانه و دقیقی را برای برگزاری این رویداد وضع کردند. آلبرتو باربارا مدیر این فستیوال پیش از آغاز جشنواره در یک نشست خبری اعلام کرد حدود ۱۲۰ عکاس جهانی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و یک دیوار بین طرفداران و سلبریتی ها در این فستیوال حضور خواهند داشت و از تمام مهمانانی که از خارج از اروپا و یا اسپانیا (که همچنان آمار مبتلایان زیادی دارد) به فستیوال می آیند در شرایط ویژه‌ای در فرودگاه ونیز تست کرونا گرفته و به مدت یک روز در هتل محل اقامت در قرنطینه خواهند بود. او همچنین اعلام کرد امسال مهمانان خارجی بسیار محدود خواهند بود به طوری که تنها چند نفر از عوامل اجازه حضور در این کشور را خواهند داشت و نمایش فیلم‌ها و جلسات مطبوعاتی هم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تست دمای تب حاضرین برگزار خواهد شد.

جشنواره ونیز نه تنها این دستورات را عملی کرد بلکه حتی از عوامل و مهمانا خواست خود نیز پیش قدم شوند در کشور خوشان تست کرونا دهند تا در صورت ابتلا به این ویروس به این کشور سفر نکنند. همین موضوع سبب شد تا روح الله زمانی نقش اصلی فیلم «خورشید» ساخته مجیدی مجیدی به دلیل ابتلا به کرونا نتواند به همراه عوامل فیلم راهی این جشنواره شود و جایزه خود را در بخش بازیگران نوظهور در اختتامیه در غیابش اهدا کنند.

حال با توجه به برگزاری چنین رویداد بزرگ و بین المللی می توان خوشبین بود که با رعایت دقیق و منظم پروتکل‌های بهداشتی می توان جشنواره‌هایی حتی در اندازه‌ جشنواره ملی فیلم فجر را بدون مخاطره برگزار کرد. آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که بیش از ۲۳ هزار نفر از هموطنان ما تا توسط این ویروس منحوس از دنیا رفته‌اند و از این حیث کشور ما از برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا وضعیت مناسب‌تری دارد.

در این باره نیز مسعود نجفی روابط عمومی سازمان سینمایی همزمان با برگزاری جشنواره ونیز در اظهارنظری اعلام کرد: «جشنواره ونیز که در حال برگزاری است می تواند تجربه خوبی برای برگزاری جشنواره ها در دوره کرونا باشد و چون در این جشنواره رعایت پروتکل‌ها برای اهالی رسانه و عکاسان و نحوه برپایی نشست ها و نمایش فیلم‌ها تجربه موفقی بوده و بعد از آن جشنواره تورنتو هم قرار هست برگزار بشود و احتمال برگزاری حضوری جشنواره فجر هنوز هست چون با توجه به بحث امنیت فیلم‌ها سمت اکران آنلاین رفتن برای جشنواره فجر پرریسک هست»

امید پویانفر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است