«پدرخوانده» و «ارباب حلقه‌ها» نباید برنده اسکار می‌شدند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۲
طبق قانون جدید اسکار؛

«پدرخوانده» و «ارباب حلقه‌ها» نباید برنده اسکار می‌شدند!

طبق بررسی های صورت گرفته فیلم های مطرح سینمای مدرن همچون «پدرخوانده»ها طبق قانون جدید آکادمی نمی توانستند برنده اسکار شوند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از اینسایدر، روز سه شنبه گذشته ۸ سپتامبر آکادمی اسکار استانداردهای تازه ای را برای بخش نامزدهای بهترین فیلم سال اعلام و تاکید کرد که این قوانین از سال ۲۰۲۴ و دوره نود و ششم لازم الاجراست.

این معیارها به دنبال کمپین ایجاد شده در اعتراض به نادیده گرفته شدن اقلیت ها ایجاد شد. بر طبق این قوانین فیلم ها باید یکی از این معیار های آکادمی را که شامل ۴ استاندارد است داشته باشند. از مهمترین بخش های این قوانین می توان به این موارد اشاره کرد: حداقل یکی از بازیگران نقش اصلی یا بازیگران نقش مکمل شاخص فیلم از یک نژاد یا گروه قومی اقلیت باشد. (آسیا، هیسپانیکس، سیاهپوست و…)، حداقل ۳۰ درصد نقش های دوم یا نقش های جزیی فیلم از حداقل دو گروه اقلیت باشند، یا داستان اصلی فیلم بر یک گروه اقلیت متمرکز باشد.

به این بهانه به فیلم های برنده اسکار بهترین فیلم از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ نگاهی انداخته ایم. در این مجموعه آماری، ۲۵ فیلمی که به آن اشاره می کنیم اگر با قوانین جدید بررسی شود هرگز دست سازندگانشان به اسکار نمی رسید.

اسپاتلایت» (۲۰۱۶)، تازه ترین فیلم این فهرست است که توانسته است جایزه اسکار را ببرد اما این فیلم با قوانین جدید راهی برای رسیدن به اسکار ندارد، در این فیلم تنوع نژادی وجود ندارد.

-«آرگو» (۲۰۱۳)، در این فیلم به اندازه کافی یعنی حداقل ۳۰ درصد بازیگر زن وجود ندارد.

سخنرانی پادشاه» (۲۰۱۱) در این فیلم هم زنان نقش های خیلی کمی داشتند و البته رنگین پوست ها هم نقش جزیی داشتند.

-«رفتگان» (۲۰۰۷)، این فیلم نیز مردانه بود و زنان نقش کمی داشتند و البته تنوع نژادی هم در فیلم کم بود.

-«ارباب حلقه ها» (۲۰۰۴)، این اقتباس موفق از اثر تالکین هم از تنوع جنسیتی و نژادی بهره چندانی نبرده بود.

-«یک ذهن زیبا» (۲۰۰۲)، این اثر ران هاوارد نیز به اندازه کافی به شخصیت زن ها و همینطور رنگین پوست ها نپرداخت و به این ترتیب می توان گفت فیلم از فیلتر استانداردهای جدید عبور نمی کند.

-«زیبای آمریکایی» (۲۰۰۰)، این فیلم سم مندز با چند نقش مهم زن مانند آنت بنینگ شرط نقش موثر زن ها را دارد اما استانداردهای دیگر چون تنوع نژادی را شامل نمی شود.

شکسپیر عاشق» (۱۹۹۹)، این فیلم با توجه به دوره زمانی داستانش واضح است که استانداردهای اسکار از جمله تنوع نژادی را نمی تواند کسب کند.

-«تایتانیک» (۱۹۹۸)، تنوع آنچنانی در این فیلم پرعظمت نیز مشاهده نمی شود.

-«شجاع دل» (۱۹۹۶)، هیچ رنگین پوستی در کنار ویلیام والاسِ مل گیبسون برای استقلال اسکاتلند علیه امپراتوری بریتانیا در اواخر سده ۱۲۰۰ نجنگید پس این فیلم هم با قوانین جدید نمی تواند جایزه اسکار را کسب کند.

-«فهرست شیندلر» (۱۹۹۴)، این فیلم اسپیلبرگ که در اردوگاه های مرگ آلمان نازی می گذرد به شدت مردانه است و از تنوع نژادی همچون افراد سیاه پوست، اسپانیایی زبان ها و آسیایی ها و… بهره ای نبرده است.

-«مرد بارانی» (۱۹۸۹)، این فیلم بری لوینسون با بازی داستین هافمن در نقش یک بیمار درخودمانده (اوتیسم) نیز از تنوع چندانی برخوردار نیست.

«آمادئوس» (۱۹۸۵)، «ارابه های آتش» (۱۹۸۲)، «کریمر علیه کریمر» (۱۹۸۰)، «آنی هال» (۱۹۷۸)، «پدرخوانده ۲» (۱۹۷۵)، «پدرخوانده» (۱۹۷۳)، «الیور» (۱۹۶۹)، «مردی برای تمام فصول» (۱۹۶۷)، «بانوی زیبای من» (۱۹۶۵)، «تام جونز» (۱۹۶۴)، «آپارتمان» (۱۹۶۱)، «بن هور» (۱۹۶۰) نیز همگی یا از فقدان بازیگر زن در نقش های مهم یا گروه بازیگر با نژادهای مختلف بی بهره اند و بدین ترتیب هیچ کدام از این فیلم ها نیز قادر به رسیدن به استانداردهای جدید اسکار نیستند.

امین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است