اولین اجرای «دوستان» در ایران/ تماشاخانه اهورا را سرپا نگه می‌داریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۳
نادر نادرپور به صبا گفت:

اولین اجرای «دوستان» در ایران/ تماشاخانه اهورا را سرپا نگه می‌داریم

کارگردان نمایش دوستان از اجرای این نمایش و شرایط سخت استفاده از نمایشنامه‌های ایرانی سخن گفت.

نادر نادرپور مدرس و کارگردان تئاتر درباره تازه ترین اثر نمایشی خود با نام «دوستان» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: این نمایش از وضعیت انسان در جامعه معاصر بر مبنای موضوع بسیار مهمی به نام جبر و اختیار سخن می‌گوید؛ نمایشی که با فضایی مفرح و هیجان انگیز آغاز شده و به مرور زمان، مخاطب را وارد دالان‌های پیچیده ترسناک و دلهره آور می‌کند.

او ادامه داد: «دوستان» نمایشی برای همه اقشار اعم از سیاسیون، فرهنگیون، خانواده‌ها و… است که دغدغه‌ فعالیت فرهنگی دارند. این نمایش در حوزه نمایشنامه نویسی در دنیا بارها مورد توجه قرار گرفته و تا به امروز در ایران اجرا نشده بود و برای اولین بار روی صحنه رفته است.

کارگردان نمایش «حکم مرگ به سبک ارمنی‌ها» با اشاره به افتتاح تماشاخانه اهورا با مدیریت وی توضیح داد: خوشبختانه توانسته‌ایم در این تماشاخانه حداکثر امکانات را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به کار بگیریم که این موضوع به نحوی امکان شیوع بیماری کرونا را در سالن تئاتر کاهش خواهد داد و مخاطب دغدغه کمتری از این نظر دارد.

او درباره نمایشنامه «دوستان» که یک نمایشنامه ژاپنی است که در دراماتورژی به فرهنگ ایرانی نزدیک شده و سعی شده است، بیان کرد: سعی کردم متن نمایش را با دغدغه‌هایی که امروز در اجتماع با آن رو به رو هستیم هماهنگ کنم بنابراین این نمایش از جنس مخاطبان ایرانی است. این موضوع سال‌ها فکر من را درگیر کرده است که بنابر چه دلیلی باید نمایشی در کشورمان اجرا شود که مخاطب هیچ درکی از آن ندارد.

مدیر تماشاخانه اهورا خاطرنشان کرد: از سوی دیگر متن دارای محتوای بسیار ارزشمندی است که همچنان حفظ شده است، این متن اشاره مستقیمی به چگونگی اجرای تفکر کمونیسم و اتفاقات پس از آن از جمله گرفتن حق آزادی عمل از مردم را روایت خواهد کرد. دو جنبه در نمایش «دوستان» بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ اول سرگرم کننده باشد و دوم تفکر مخاطب و فکر کردن افراد به موضوع نمایش است که خوشبختانه با توجه به نظرات مخاطبان توانسته‌ایم در این مسیر موفق باشیم.

ترجیحم اجرای نمایشنامه های خارجی است

او در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ترجیحش اجرای نمایشنامه‌های خارجی است، بیان کرد: براین باورم که اینگونه نمایشنامه‌ها در جرح و تعدیلی که مجددا روی آن انجام می شود با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار می کنند. از طرفی دیگر نویسندگان خارجی را راحت‌تر می توان پیدا کنم و شاید شانس من نیست که بتوانم نمایشنامه‌های خوب ایرانی را پیدا کنم.

کارگردان نمایش «آشغال مرد» عنوان کرد: نمایشنامه نویسان ایرانی برای در اختیار دادن متون خود مسیر سختی را در نظر می‌گیرند که به شخصه من راغب به طی کردن این مسیر سخت از جمله حساسیت بسیار بر اجرای کلمه به کلمه و دیالوگ به دیالوگ متن نمایشنامه نیستم. فکر می‌کنم تا زمانی که نمایشنامه‌های خارجی در دسترس من است، از اجرای نمایشنامه‌های ایرانی خودداری کنم مگر اینکه نمایشنامه و یا نمایشنامه نویسی را با دغدغه‌های مدنظر خود از جمله نمایش معضلات اجتماعی به صورت داستانی و نه شعاری در قالب ادبیاتِ قابل فهم، پیدا کنم که متاسفانه تا به امروز پیش نیامده است.

او در بخش دیگر صحبت هایش درباره شرایط کرونایی و اجرای تئاتر تصریح کرد: اجرا در شرایط فعلی با مشکلات فراوانی رو به روست اما باید توجه داشت که شغل ما این است و ما کار دیگری بلد نیستیم و درآمد دیگری نداریم و تئاتر تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم حتی به قیمت گرفتن جان در دست به این حرکت ادامه خواهیم داد چراکه چاره‌ دیگری نداریم و ارتزاق ما از این راه است و جز اندک حمایتی در ابتدای شیوع بیماری کرونا به اندازه هزینه بیمه، حمایت دیگری وجود ندارد؛ بنابراین همینکه دولت اجازه داده است تا سالن‌های تئاتر باز شود، به شخصه از آن‌ها تشکر می‌کنم.

نادرپور با بیان اینکه شرایط سخت ممکن است برای هر جامعه‌ای شکل گیرد، گفت: ما از این قاعده مستثنا نیستیم؛ باتوجه به اینکه من علاوه بر فعالیت کارگردانی و بازیگری درحال حاضر موظف به اداره تماشاخانه‌ای هستم که با هزینه شخصی آن را بنا کرده‌ام، از این رو ناگزیر به اجرا تئاتر و دعوت مردم به تماشای آن با رعایت پروتکل بهداشتی هستم.

او ادامه داد: ما اگر نگاهی به کافه‎ها و دیگر مکان‌هایی که اجتماعات در آن‌ها صورت می‌گیرد داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که اتفاقا در سالن‌های تئاتر موارد بهداشتی بسیار رعایت می شود. من مکان‌ها و اجتماعات بسیاری را مشاهده کرده‌ام که هیچ فردی حتی ماسک روی صورت نداشت و هرکدام از آن‌ها امکان انتقال این بیماری را داشتند. فکر می‌کنم تئاتر و اجرای آن در شرایط فعلی با پروتکل‌های موجود در سالن‌ها خطر بسیاری ندارد.

بازیگر نمایش «عمارتی در برف» تاکید کرد: در زمانی که حتی بیرون آمدن از خانه نیز ریسک محسوب می‌شود، تفاوتی ندارد که اجرای تئاتر با دو یا بیست بازیگر انجام شود؛ چراکه همه‌ ما این ریسک را پذیرفته‌ایم و فکر می‌کنم اگر خطری وجود داشته باشد برای همه وجود دارد و تعداد کم و زیاد آن در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

او اضافه کرد: در اجرای تئاتر جنبه خانوادگی برای من اهمیت بسیاری دارد از این رو تمامی افراد گروه باید مراقب یکدیگر باشند و برای حفظ جان خود و سایر اعضای خانواده در طول روز نیز جوانب احتیاط را به صورت کامل رعایت کنند. من خانواده عزیز و محترمی در این نمایش دارم که همدل و همگام من هستند و از اینکه این گروه بر پایه صداقت، صمیمیت و دوستی شکل گرفته برای من بسیار دوست داشتنی است.

قول حمایت از تماشاخانه های خصوصی فراموش شده است

این مدرس تئاتر درباره حمایت مسئولان از نمایش‌های روی صحنه گفت: تا به امروز حمایتی دریافت نکرده‌ام اما قرار است که حمایت شویم. این قول در زمان مدیریت جناب آقای کرمی به منظور اجاره بهای تماشاخانه‌های خصوصی نیز داده شده که ناگهان آقای کرمی استعفا داده و آقای آشنا این وظیفه را برعهده گرفتند و فکر می‌کنم آن قول فراموش شده است.

نادرپور در پایان تاکید کرد: فعالیت در عرصه تئاتر با توجه بر شرایط فعلی اقتصادی نوعی از خودگذشتگی محسوب خواهد شد که تلاش و روحیه‌ای شجاعانه را می‌طلبد چراکه اثر با نیمی از ظرفیت سالن می‌تواند روی صحنه رود و این موضوع باعث ایجاد شرایط اقتصادی بدی برای هنرمندان شده که برای من دردناک و آزاردهنده است. ما برای به دست آوردن این شغل تحصیل و هزینه کرده‌ایم و می‌بایست کار تئاتر کنیم از این رو از مردم عزیز نیز دعوت می کنم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تماشای نمایش «دوستان» بنشینند.

نمایش «دوستان» به نویسندگی کوبو آبه، ترجمه: فردین توسلیان و طراحی، دراماتورژی و کارگردانی: نادر نادر پور تا ۴ مهرماه هر شب راس ساعت ۲۱ در تماشاخانه اهورا به روی صحنه می‌رود.

رامتین سلیمانی، مهشید دلاوری، شیما خوش اقبال، حسین کرمی، مروارید کفایی، نفیسه ترحم جو، مهسان فرخی، سید پارسا جعفری، پوریا رحمانی، ماهان خاتمی، شهاب کلانتری، فرهانه کلانتری، نوتاش نیک نژاد بازیگران این اثر هستند.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است