«پلانارین» درباره خودسازی و ترمیم زخم‌ها است/ نمایشگاهی از تلفیق چند هنر | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۱
ازم طباطبایی در گفتگو با صبا:

«پلانارین» درباره خودسازی و ترمیم زخم‌ها است/ نمایشگاهی از تلفیق چند هنر

ازم طباطبایی درباره نمایشگاه خود با نام «پلانارین» که از تاریخ 21 شهریور تا 4 مهرماه در گالری فرمانفرما (طبقه اول) برگزار است، توضیح داد.

ازم طباطبایی در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا درباره نمایشگاه جدید خود با عنوان «پلانارین» که از ۲۱ شهریورماه در گالری فرمانفرما (طبقه اول) گشایش یافته است،  توضیح داد: در این نمایشگاه طراحی کارها روی پارچه انجام شده و با خط و هاشور شکل گرفته‌اند اما در آن رنگ، به طوری که به آن حجم داده ام نیز استفاده شده است. همچنین تکه‌هایی از پارچه که روی آن طراحی شده در کنار پارچه‌های دیگر قرار گرفته است.

وی افزود: من از سال ۸۷ این طرح‌ها را می‌کشیدم که خروجی اول آن یک مجموعه مجسمه بود که هم داخل و هم خارج ایران به نمایش گذاشته شد. مجموعه من برای این نمایشگاه ۳۰ اثر داشت اما به دلیل تعداد بالای آن به ۱۵ رسید که البته در نظر دارم ۱۵ اثر دیگر را در همین گالری یا در گالری دیگر به نمایش بگذارم. کل پروسه ۴۰ اثرم که اول طراحی بر پارچه بود و بعد به قرار گرفتنشان کنار پارچه‌های دیگر رسید، حدود یک سال و نیم زمان برده است زیرا تمامی این پارچه‌هایی که باید کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند به هم دیگر کوک زدم و بخش‌هایی را با چرخ و یا با دست گلدوزی کرده‌ام که این گلدوزی‌ها در امتداد خط‌ها طراحی شده است.

این هنرمند نقاش درباره موضوع نمایشگاه خود بیان کرد: مضمون آثار من مربوط به رفتارهای اجتماعی چه در قالب حوزه روانشناسی و چه جامعه‌شناسی و بخشی از تجربیات خودم است. برای کارهایی که در مجموعه خود می‌خواهم نشان دهم تحقیقاتی درباره این موضوعات و پایه علمی آن‌ها  انجام می‌دهم.

وی افزود: مجموعه اولی که از این طراحی‌ها بداشتم با عنوان «سادومازوخیزم» بود که درباره واکنش افراد به یکدیگر بود. در نمایشگاه «پلانارین» بحث من بر خودسازی و ترمیم است. ما زنان در طول زندگی خود هر اتفاقی که برایمان می‌افتد مدام  خودسازی می‌کنیم و در پی برطرف کردن آن هستیم، به همین دلیل با کوک زدن و ترمیم پارگی‌های روی پارچه تلاش کردم این موضوع را نشان دهم.

طباطبایی در پایان درباره عنوان این نمایشگاه گفت: «پلانارین» نام یک کرمی است که خصوصیت بارز آن ترمیم‌کنندگی است یعنی زمانی که می‌خواهد تولیدمثل کند به دلیل تک جنسیتی بودن خود به دو نیم تقسیم می‌شود و قسمت دیگر آن وجود مستقل پیدا می‌کند. کرم جدید سر ندارد پس شروع به ساخت سری جدید می‌کند و نکته جالبی که در مورد این کرم وجود دارد این است که خاطراتی که در سر اولیه آن وجود دارد در سر دیگر نیز به وجود می‌آید و این قسمت تکثیر کاملا مرتبط با کار من است؛ اینکه شاید ما خود را ترمیم کنیم اما یادمان نخواهد رفت که چه بر ما گذشته است و آن مانند زخمی است که جای آن برای همیشه خواهد ماند و ما از لحاظ روحی چنین خصوصیت خودسازی را داریم.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «کدام باکرگی آبستن معنای تازه از پیرمرد روان آدمی است؟ چرا انسان همواره شکاف‌هایش را با خود به دوش می‌کشد؟.

در هم تنیدگی روان انسان، خراش‌هایش را می‌پوشاند، چرا که از لحظه زاده شدن آموخته است در نهایت ظرافت، تمام تکه‌ها را بهم کوک بزند و یکپارچگی روانش را قاب بگیرد، پس از هر بار فروپاشی، مانند پلانارین (پالنارین کرمی است بکرزا، نامیرا و تک جنس که از راه دو نیم شدن تولید مثل می‌کند و چون ویژگی بارزش ترمیم‌کنندگی است در نیمه‌ای که فاقد سر است شروع به بازسازی و تشکیل سر کرده و مغز خود را که حاوی همان خاطرات قدیمی است، مجددا بدست می‌آورد.)، پدر و مادر خویش باشد، بارها از زهدان زمان رفته و خود را به تمام و کمال متولد کند. گویا داشته‌ها و نداشته‌هایش را در میان تار و پود نقش‌ها پنهان کرده تا زوایای تاریک روانش را در طرح‌های پرتکرار به زیبای نمایان کند.

یونگ عزیز تو بگو؟! بین ناخود آگاه و خودآگاه کدام فاصله است که هر چه می‌کند، پر نمی‌شود و هم چنان خون سرخ دردهایش، از پس خنده‌هایش بیرون می‌جهد؟

انسان در جیب‌های چهل تکه لباس روان‌اش، زخم‌هایش را در مشت می‌فشارد تا به هر آن که خواست نشانشان دهد و گاه پشت پرده‌های تور و زیر لباس پنهانشان می‌کند، تا شگفتی دردهایش را از دست ندهد و هنرمندانه مرهمی به آن‌ها کوک زند؛ پرده‌هایی هزار گره بر خشونت درد که گاه نه لایه‌ای برای پوشاندن بلکه برای شفاف نمایاندن رازهایی است گره خورده در تجربیات زیسته.»

نمایشگاه «پلانارین» که چهارمین نمایشگاه انفرادی ازم طباطبایی است از تاریخ ۲۱ شهریور تا ۴ مهرماه در گالری فرمانفرما (طبقه اول) به نشانی تهران، خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000