اعتراض‌ها به مراسم افتخارآفرینان سینما ادامه دارد/ سینما را مطابق میلشان تقسیم کردند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸

اعتراض‌ها به مراسم افتخارآفرینان سینما ادامه دارد/ سینما را مطابق میلشان تقسیم کردند!

انجمن فیلم کوتاه ایران_ایسفا در نامه‌ای به رییس سازمان سینمایی نسبت به شیوه برگزاری اولین دوره مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌المللی در سال ۲۰۱۹، اعتراض کردند.

به گزارش صبا، پس از اعتراض انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و انجمن صنفی تهیه‌کنندگان مستند در بیانیه‌ای جداگانه نسبت به شیوه برگزاری اولین دوره مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ که جمعه شب ۲۱ شهریور ماه هم‌زمان با روز ملی سینما از سوی جشنواره جهانی فیلم فجر و بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، انجمن فیلم کوتاه ایران_ایسفا در نامه‌ای به حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی نسبت به این امر اعتراض کردند.

متن نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر حسین انتظامی

ریاست محترم سازمان سینمایی
در پی برگزاری اولین آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین المللی در روز ملی سینمای ایران، شاهد رفتار غیرحرفه‌ای و دور از شان سینمای ایران از سوی برگزار کنندگان این مراسم، با کلیت سینمای ایران و جدا کردن بخش سینمای بلند از خانواده‌ سینمای ایران بودیم.
در آیین برگزاری، متاسفانه بدیهی‌ترین تعریف از سینمای ملی یک کشور نادیده گرفته شده و فیلم های کوتاه داستانی، مستند و انیمیشن که با افتخار برای سینمای ایران بیشترین جوایز و حضور در جشنواره‌های مهم بین المللی را به ارمغان آورده‌اند، حذف شده و سینما را مطابق آنچه می‌پسندند، تعبیر می‌کنند.
جای تاسف بسیار است که این رفتار از سوی زیر مجموعه سازمان سینمایی انجام می‌شود که در روز ملی سینمای ایران بایستی مدافع و متولی کلیت و انسجام سینمای ایران باشد و ندای همدلی و تفاهم تمام عناصر و اجزای سینمای ایران را سر دهد، دست به بدعتی جدید در سینمای جهان زده و سینمای یک کشور را دچار تقسیم بندی های کوتاه و بلند، بدنه و غیر بدنه، داستانی و مستند و انیمیشن، متولیان بخش های مختلف سینما، و دیگر تقسیم بندی‌ها کرده است.
با چنین تصمیماتی در مجموعه‌ سازمان سینمایی، چگونه از نهادهای قانونی درخواست کنیم که چرا سازمان صداوسیما انحصارطلبی کرده و تولید محتوای شبکه های خانگی را تحت فرمان خود می‌خواهد؟ پای آن درخواست، اسامی صنوفی است که اگرچه ظاهرا منافع صنفی آنها درخطر نیست اما از ماهیت کلی سینما و همکاران خود دفاع کرده و آن را امضا کرده‌اند اما متاسفانه در خود مجموعه‌ سینمایی کشور نادیده گرفته می‌شوند.
انتظار می‌رفت اصناف خانه‌ سینما در روز سینما حضور فعال‌تری داشته باشند و سازمان سینمایی امور بیشتری را به نهادهای صنفی می‌سپرد.
بر این اساس تقاضامندیم برای تجلیل از سینمای ایران که در خارج از مرزها، بیشتر بعد هنری و فرهنگی آن شناخته می‌شود تا صنعتی و تجاری، زمانی برای تجلیل از افتخارآفرینان بخش‌های نادیده گرفته شده‌ سینمای ایران تعیین کرده و از فیلمسازان و عوامل آنها تجلیل شود.
انجمن فیلم کوتاه ایران – ایسفا»
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است