کارگاه های هنری آزمونی برای هنرجویان است/ ایرانگردی فرهنگی در یک جشنواره چرخشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۷
داور نگارگری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان:

کارگاه های هنری آزمونی برای هنرجویان است/ ایرانگردی فرهنگی در یک جشنواره چرخشی

صدیقه احمدی باصیری استاد کارگاه نگارگری و داور جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، برگزاری این کارگاه ها را نوعی آزمون برای هنرجویان و برگزاری چرخشی این جشنواره در استان های کشور را نوعی ایرانگردی فرهنگی دانست.

صدیقه احمدی باصیری استاد کارگاه و داور نگارگری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره سطح کیفی آثار بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به خبرنگار صبا گفت: برخلاف برخی از نظرات که جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را جشنواره ای حرفه ای نمی دانند معتقدم این جشنواره نشانه های حرفه ای بودن را داراست.  شرکت هنرجویان با بازه سنی مشخص، شیوه برگزاری کارگاهی جشنواره، حضور استادان و داوران بنام و در نهایت خروجی آن ثابت می کند که  جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، جشنواره ای حرفه ای است.

داور بخش نگارگری بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران،با بیان آن که این جشنواره بی هیچ تردیدی کارنامه موفق  و پرباری را طی ۲۵ سال گذشته از خود به یادگار گذاشته است، یادآور شد: امروز اگر به عنوان استاد کارگاه نگارگری در این جشنواره مشغول فعالیت هستم اما خودم از خیل هنرجویان جوانی بودم که در سال ۱۳۷۶ در شیراز به عنوان یکی از مشتاقان آموزش و آشنایی حرفه ای با هنر نگارگری در این جشنواره شرکت کردم.

وی با اشاره به بازار محدود فعالیت برای جوانان در عرصه هنرهای تجسمی بیان کرد: برگزاری جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان، انگیزه‌ای خاص را برای هنرآفرینی و بازتاب استعداد های هنرمندان ناشناخته اما مستعد و جوان کشورمان فراهم می‌کند. به همین دلیل است که می‌توان با اتکا به پشتوانه و کارنامه ۲۵ ساله این رویداد، خروجی آن را به شکل عینی و عملی و نه در قالب شعاری، موفق ارزیابی کرد.

احمدی باصیری تصریح کرد: جوانان سراسر ایران با شرکت در این جشنواره می‌توانند با استادان شناخته شده در داخل ایران و خارج از کشور ارتباطی مستمر برای تبادل نظر و ارتقاء سطح علمی و فنی کارهایشان برقرار کنند. به همین سبب است که می‌توان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را در زمینه معرفی و تربیت نسل آینده هنرمندان ایران، جشنواره ای پربار قلمداد کرد.

این هنرمند ادامه داد: نشانه ای دیگر برای اثبات این ادعا کیفیت کارهای خروجی هنرمندان جوان بعد از پایان کارگاه است. بسیاری از آن آثار نشان دهنده قدرت، زیبایی و حتی بلندپروازی هنرمندان جوان برای قدم گذاشتن در مسیر حرفه‌ای استادان است.

این برگزیده دوسالانه نگارگری تصریح کرد: برگزاری این جشنواره که هر سال در یکی از شهرها و استان‌های ایران به شکل چرخشی برگزار شده ویژگی مهم دیگری نیز دارد.  این که برای تمامی شرکت کنندگان در این رخداد امکان نوعی ایرانگردی فرهنگی فراهم می آید. همچنین برای آن شهر و استان میزبان نیز بستری برای جاری ساختن فعالیت های هنری و معرفی هر چه بیشتر شاخه های هنرهای تجسمی به عموم مردم را فراهم می کند.

وی درباره شیوه برگزاری کارگاهی این جشنواره توضیح داد: بخش نگارگری جشنواره در سه شاخه تذهیب، گل و مرغ و نگارگری برگزار می شود. می خواهیم هنرجویان با  برنامه‌ریزی مدون در یک بازه زمانی مشخص، روند شکل گیری اثرشان را از ایده تا اجرای نهایی از زاویه دید هنرمندی حرفه‌ای بنگرند و در یک آزمون عملی توانمندی های ذهنی و عینی خود را در بهترین شرایط ممکن برای داوری عرضه کنند.

احمدی باصیری با تاکید بر آن که برگزاری شکل کارگاهی بخش های ۹ گانه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان آزمونی واقعی برای هنرمندان و دانشجویان جوان شرکت کننده در این رخداد به شمار می رود. یادآور شد:  در طول سال، این افراد در خلق آثارشان از قلم استاد بهره می برند اما دانشجویان و هنرآموزان در این جشنواره بدون اتکا به قلم استادان خود، از صفر تا صد اثر هنری شان را با توانمندی ها، نیروی خلاق و حس زیبایی شناسی قلم خود و فقط با راهنمایی استادان، نهایی و برای داوری عرضه می کنند.

وی افزود: در حقیقت در کنار آشنایی عمومی دانش آموزان به شکل توامان شاهد همراهی، تشویق و شور و هیجان خانواده ها برای فعالیت فرزندان شان هستیم. در حالی که در سال‌های پیش به دلیل تمرکز امکانات در تهران و یا چند شهر بزرگ شاهد چنین شکل فراگیری از شناخت عموم جوانان و خانواده ها نسبت به فعالیت فرزندانشان در عرصه های هنری از جمله هنر نگارگری نبودیم.

احمدی باصیری در پایان گفت: به همین دلیل است که به عنوان یکی از استادان و اعضای هیات داوران جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، موافق شکل برگزاری چرخشی این رخداد در استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه در مناطق محروم هستم. چرا که به واسطه چنین جشنواره هایی، مسئولان آن شهرها می توانند بستری را برای جریان امر آموزش به هنرجویان و دانش آموزان از یک سو و از سوی دیگر جاری ساختن فضای فعالیت های هنری فراهم کنند.

بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری رضوان صادق‌زاده با شعار «نرسیده به درخت، دو قدم مانده به گل» از سی ام مرداد تا سوم شهریور ماه ۱۳۹۸ در ایلام برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است