بررسی نقش خانواده از گذشته تا امروز با کتاب «قرون کودکی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۵

بررسی نقش خانواده از گذشته تا امروز با کتاب «قرون کودکی»

«قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی»، نوشته فیلیپ اریه با موضوع خانواده در نظام قدیم و بررسی نقش خانواده از گذشته دور تا روزگار معاصر منتشر شد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی»، نوشته فیلیپ اریه که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده یک کتاب پژوهشی ویژه گروه سنی «اولیای تربیتی، مربیان و پژوهش‌گران» درباره‌ خانواده در نظام قدیم است که به بررسی نقش خانواده از گذشته دورتر تا روزگار معاصر می‌پردازد.

فیلیپ اریه نویسنده کتاب، یک مورخ جمعیت‌شناس است که ویژگی‌های اصلی خانواده‌ مدرن، توجهش را جلب کرده به همین دلیل به پیشینه‌ این ویژگی‌ها در گذشته‌ای دورتر پرداخته است.

کتاب پژوهشی «قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی» که به تازگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است را زینب‌سادات غنی ترجمه و شهرام اقبال‌زاده ویرایش کرده است.

آن‌گونه که در این کتاب به آن اشاره شده، هم‌زمان با قرن هجدهم و پیشرفت فردگرایی لیبرال، این باور که خانواده، پایه باستانی جامعه را تشکیل می‌دهد به‌هم ریخت تا جایی‌که تاریخ خانواده در قرن‌های نوزدهم و بیستم به منزله تاریخ یک انحطاط پنداشته شد و فراوانی طلاق‌ها و تضعیف اقتدار شوهری و پدری، نشانه‌های آشکار این فروپاشی بود.

از دیدگاه فلیپ اریه، خانواده جایگاه مهم و چشم‌گیری در جوامع صنعتی داشته و بر شرایط انسانی تاثیرگذار بوده است. کتاب «قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی» در سه بخش گردآوری شده که هر بخش فصل‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد.

در بخش اول با عنوان «ایده‌ کودکی» به مواردی چون «دوره‌های زندگی، کشف کودکی، لباس کودکان، تاریخ بازی‌ها و سرگرمی‌ها و دو مفهوم از کودکی» پرداخته شده است. موضوع‌هایی چون «دانش‌آموزان بزرگ و کوچک قرون وسطی، خاستگاه کلاس درس، سن دانش‌آموزان، پیشرفت انضباط، خشونت بچه‌ مدرسه‌ای‌ها و…» فصل‌های مختلف بخش دوم کتاب با عنوان «زندگی مدرسه‌ای» است. «خانواده»، عنوان سومین و آخرین بخش کتاب است. «تصاویری از خانواده و خانواده و معاشرت‌پذیری» فصل‌های مختلف این بخش هستند.

کتاب پژوهشی «قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی» به قیمت ۸۰ هزار تومان و در  شمارگان هزار نسخه در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است